خط و نشان پلیس و دستگاه قضایی برای برخورد با برهم‌زنندگان نظم و امنیت در چهارشنبه آخرسال/  جشن چهارشنبه‌سوری تبدیل به «چهارشنبه‌سوزی» نشود

پلیس و دستگاه قضایی گلستان به برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی جامعه در چهارشنبه اخر سال هشدار دادند و اعلام کردند برخورد سخت و قاطعی در انتظار این قانون شکنان خواهد بود.

خبرگزاری شبستان-گرگان، جشن چهارشنبه سوری یکی از سنت های زیبای مردم ایران قبل از فرارسیدن نوروز است. جشنی برای اینکه مردم غم و اندوه خود را به آتش بسپارند اما در سال های اخیر چهارشنبه سوری، این آیین و سنت کهن تبدیل به چهارشنبه سوزی شده است.

 

در روزهای منتهی به نوروز همه ساله بسیاری از خانواده ها به علت حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه داغدار می شوند و ایام پایانی سال به تلخ ترین روزها برای انان تبدیل می شود.

 

آداب و رسوم زیبای چهارشنبه سوری، رفته رفته در حال فراموشی است و انفجار، مواد محترقه و آسیب های ناشی از آن چهارشنبه سوری را تبدیل به صحنه ای از یک جنگ شهری کرده است.

 

متاسفانه عدم آموزش درست و بموقع به کودکان و نوجوانان که اغلب قربانیان حوادث چهارشنبه پایانی سال را تشکیل می دهند سبب شده تا هر ساله بر تعداد مصدومان و فوتی های ناشی از اینگونه حوادث افزوده شود.

 

آمارهای رسمی نشان می دهد هنوز چهارشنبه از راه نرسیده ۱۰ نفر جان خود را بر اثر انفجار مواد محترقه از دست داده اند. سودجویی عده ای سبب شده این مواد منفجره و محترقه به راحتی در دسترس افراد به ویژه کودکان و نوجوانان قرار بگیرد.

 

در فضای مجازی هم این‌روزها تبلیغات عجیب و غریب خرید و فروش مواد محترقه به چشم می خورد و لازم است که دستگاه های متولی با جدیت با این‌افرا برخورد کنند.

 

سرهنگ‌ «ابراهیم پرسا» در همین ارتباط از برخورد قانونی با ۱۵ صفحه خرید و فروش اینترنتی مواد محترقه در آستانه شب چهارشنبه آخر سال خبر داد.

 

رئیس پلیس فتای گلستان از پی گیری تخلفات سایبری با موضوع خرید و فروش مواد محترقه خبر داد و اظهار کرد: ۶۰ صفحه اینترنتی دیگر نیز از تبلیغات و فروش مواد محترقه پاک شد.

 

وی گفت: در روز‌های پایانی سال شاهد افزایش تخلفات سایبری با موضوع ساخت و تهیه و خرید و فروش مواد محترقه هستیم. ضمن اینکه برخی از مجرمان سایبری در قالب فروش مواد منفجره و محترقه به دنبال کلاهبرداری و سرقت اطلاعات بانکی کاربران هستند.

 

پرسا گفت: با توجه به اینکه اکثر حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال جوان و نوجوان هستند بنابراین والدین فرزندان خود را در فضای مجازی تنها نگذارند.

 

طبق ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش مواد محترقه غیرمجاز جرم است و پلیس و دستگاه قضایی برخوردهای سختی با این قانون شکنان خواهد داشت.

 

موضوعی که سرهنگ کامران یادگاری درباره آن گفت: پلیس از شادی و نشاط مردم استقبال می‌ کند به شرطی که اخلال در نظم، امنیت و آرامش دیگران را سبب نشود.

 

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی گلستان با بیان اینکه برخورد پلیس با هنجارشکنان شب چهارشنبه آخر سال، قاطع، شدید و بدون گذشت خواهد بود، افزود: این افراد تا پایان تعطیلات نوروز بازداشت خواهند بود و خودرویی اگر دارند، توقیف خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اشراف کامل پلیس، از شهروندان نیز خواست که در صورت مشاهده هرگونه هنجارشکنی، موضوع را به ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

محمدزمان پاینده نیز با اشاره به افزایشی بودن آمار زخمی‌های شب چهارشنبه آخر سال در استان گفت: بیشتر زخمی‌ها در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال قرار دارند.

 

سرپرست اورژانس مرکز استان با بیان اینکه آسیب‌هایی که در این شب وارد می‌شود غالباً جبران ناپذیر و مادام العمر است، به خانواده ها توصیه کرد که هوشیار و مراقب فرزندان خود باشند و  اگر کار ضروری ندارند، این شب در منزل بمانند.

 

کد خبر 1158100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha