انتظار و مهدویت، یکی از مباحث مهم وحدت آفرین و همدلی در جوامع دینی هستند

حجت الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری گفت: موضوع انتظار و مهدویت، یکی از مباحث مهم وحدت آفرین و همدلی در جوامع دینی است و باید به شناخت کاملی از مهدویت و همچنین چالش‌های مرتبط با جامعه منتظر پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری در گفتگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ولادت حضرت قائم(عج) و روز جهانی مستضعفان با اشاره به ضرورت تبیین شاخصه های منتظران واقعی گفت: انتظار به معنای آمادگی در مسیر خودسازی و ظلم ستیزی است.
مدیر انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه مهدویت یک بحث آینده‌پژوهشی است افزود: موضوع انتظار و مهدویت، یکی از مباحث مهم وحدت آفرین و همدلی در جوامع دینی است و باید به شناخت کاملی از مهدویت و همچنین چالش‌های مرتبط با جامعه منتظر پرداخت.
وی عنوان کرد: ترویج فرهنگ مهدوی، جامعه را به سمت و سوی انتظار سوق می‌دهد و باید فعالیت‌های علمی و جهادی گسترده‌ای شکل بگیرد تا به آثار و برکات زیادی در دوران غیبت دست یابیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفری همچنین در خصوص پویش ملی «به عشق مهدی هواداریم» با محوریت گره‌گشایی از کار دیگران و تثبیت نیمه شعبان در جمکران نیز تصریح کرد: در این زمینه باید فرهنگ سازی وسیعی اتفاق بیفتد، چرا که کاری بسیار ارزشمند است.

 

 


وی بیان کرد:هواداری از دیگران دارای انواع مختلفی است، یک مورد از هواداری‌های بسیار مهم که در رویات اهل بیت(ع) دیده می‌شود یاری کردن امام عصر(عج) است. این استاد حوزه مهدویت خاطرنشان کرد: امام هادی (علیه السلام) می فرمایند: «لَوْ لا مَنْ يَبْقى بَعْدَ غَيْبَةِ قائِمِكُمْ علَيْهِ الصَّلاةُ والسَّلامُ مِنَ العُلَماءِ الدَّاعينَ إِلَيْهِ، وَالدَّالِّينَ عَلَيْهِ، والذَّابِّينَ عَنْ دينِه بِحُجَجِ اللهِ، وَالمُنْقِذينَ ضُعَفاءِ عِبادِ اللهِ مِنْ شِباكِ إِبْليسَ وَمَرَدَتِهِ، وَمِنْ فِخاخِ النَّواصِبِ، لمّا بَقِيَ أَحَدٌ إلاّ ارْتَدَّ عَنْ دينِ اللهِ»
وی در این باره ادامه داد:امام هادی(ع) فرمودند اگر علما در عصر غیبت نبودند احدی نمی ماند از شیعیان ما جز اینکه در دام شبکه های شیاطین گرفتار می شدند و این ها مانند نا خدا و کشتی بان بر قلبهای شیعیان، راهبری می کنند تا از این خطرات نجات یابند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفری عنوان کرد: بعدی از این هواداری در کنار همدلی‌های اجتماعی و مواسات و تلاش هایی که در این مسیر قرار می گیرد،در بعد جهادی و علمی و فرهنگ سازی خلاصه می‌شود.وی در این باره گفت: انواع جریان های مدعی چه صهیونیست ها و دیگر فرقه‌ها در تلاش هستند بحث آخرالزمان را با تولید فیلم ها و برنامه های مختلفی آن گونه که می خواهند تبیین کنند، از طرفی جریان‌های انحرافی با انگیزه های مختلف به فرقه سازی می پردازند و باید در برابر این مدعیان روغگو با ترویج فرهنگ مهدویت، ایستادگی کرد.


مدیر انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه افزود: یکی از موضوعات مهمی که در روایت اهل بیت(ع) و از خود پیامبر(ص) و سیره شان می بینیم، خلایی وجود داشت که برخی از اقدامات و قیام ها اتفاق نیفتد و یا زمان ببرد.
وی بیان کرد: برای تحقق آن خلائی به نام عدم وجود یار است؛ نبود یاران موضوعی است که پیامبران و اهل بیت(ع) نتوانستند مسیری را که در نظر داشتند بپیمایند و این امر در سخنان اهل بیت(ع) مشهود است، وقتی افراد به اهل بیت می گفتند چرا قیام نمی کنید موضوع عدم وجود یار را ذکر می کردند و این موضوع بارها در دوران امامت امامان تکرار شده است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفری عنوان کرد: در روایت است که از امام رضا(ع) می پرسند چرا امیرالمومنین(ع) در 25 سال اقدام به قیام و رویارویی نکرد و ایشان فرمودند وقتی مردم به سراغ ایشان آمدند در آن دوران به کنار زدن انحرافات پرداخت.
وی تصریح کرد: امام رضا(ع)می فرماید همان طور که پیامبر(ص) وقتی 13 سال در مکه و 19 ماه در مدینه بودند به دلیل اینکه عده و عُده ای فراهم نشد نتوانستند اهداف اجتماعی را محقق سازند، داشتن یار و یاور بسیار مهم است و خلایی وجود دارد که به عنوان یاران فراوان است.
مدیر انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه خاطرنشان کرد:در واقع امام رضا (ع)می فرماید اگر به تعداد انگشت شمار یار داشتند قیام می کردند، در این جا عدم وجود کمی مطرح می شود و گاهی کیفی هم می شد وقتی می می گوییم کیفی نیز مد نظر است و منظور فقط سیاهی لشکر نیست.


وی در ادامه یادآور شد: در روایت است که فردی به امام صادق(ع)می گوید شما خیلی یار دارید و چرا قیام نمی‌کنید و ایشان شاخصه های کیفی را مطرح می کنند  که آیا این گونه است این افرادی که همراه هستند اگر یکی شان مشکل مالی داشته باشد به سراغ دیگری برود و نیاز خود را بردارد، او مانع نشود و وقتی افرادی در بخشیدن مال بخیل هستند در جان بخیل تر هستند؛ وقتی سخن از قیام می زنیم یک سری مسائلی است که وجود کیفی یاران را می طلبد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفری تصریح کرد: اگر این شاخصه های کیفی تحقق یابد، ظهور اتفاق می افتد، هر چه این فرهنگ رشد کند می توان زمینه ظهور را فراهم کرد، از طرفی انتظار به معنای نیروسازی است و نمی توان انتظار داشت امام زمان(عج) به تنهایی کاری انجام دهد، همچنین توجه به ویژگی های شاخص یاران است که فراتر از ویژگی های عمومی به شمار می رود و باید در طراز یاری باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: روش انبیاء و اولیا در نیروسازی اهمیت زیادی است و اصل تربیت و اهداف نیروسازی است، همچنین ساماندهی نیروها نیز از مسائل مهمی است، اگر در رفع شبهات و ایجاد شناخت و معرفت گام برداریم در حوزه جنگ نرم موفق هستیم هر چند تحریم و تهدیداتی در حوزه جنگ سخت وجود دارد که باید به مقابله پرداخت.

کد خبر 1159215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha