مسجد «محمدی»، قدیمی ترین مسجد با معماری غنی اسلامی در «هنگ کنگ»

مسجد جامع که در امتداد خیابان «شلی» قرار دارد، قدیمی ترین مسجد هنگ کنگ است و همچنین اولین مسجدی است که به یک بنای تاریخی تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: مسجد جامع که در امتداد خیابان «شلی»دقرار دارد، قدیمی ترین مسجد هنگ کنگ است و همچنین اولین مسجدی است که به یک بنای تاریخی تبدیل شده است.

این بنا بین سال های 1915 و 1916 با کمک های مالی «حاجی محمد الیاس»، تاجر اهل بمبئی ساخته شد تا جایگزین مسجد قدیمی در همان محل در خیابان شلی شود.

مسجد جامع که از بتون و آجر با پلانی مستطیل شکل در امتداد محور شرقی-غربی ساخته شده است، ورودی آن در شرق و دیوار قبله در غرب رو به کعبه مقدس در مکه، زادگاه حضرت محمد (ص) قرار دارد.

ویژگی‌های معماری غنی اسلامی مسجد جامع را می‌توان در مسجد جامع مشاهده کرد، مانند مناره‌ای که تاج آن را گنبدی تزئین کرده است، طاق‌های چند ورقی نوک تیز در رواق ورودی و درگاه‌ها، طاق‌های نوک تیز بالای پنجره‌های لعابدار رنگی، گنبد هشت ضلعی در مرکز نمازخانه، محراب بر دیوار قبله و نقوش خط کوفی بر دیوارها.

این مسجد از نظر رشد جامعه مسلمانان در هنگ کنگ قابل توجه است و مکان مهمی برای عبادت و تجمع است.

 

 تاریخچه مسجد

این مسجد در سال 1890 در زمینی که توسط دولت هنگ کنگ به مدت 999 سال اجاره شده بود، ساخته شد. قرارداد این زمین در 23 دسامبر 1850 منعقد شد. در ابتدا، مسجد مسجد محمدی نام گرفت. توسعه بنا در سال 1915 انجام شد که مسجد را به ساختمان بزرگتری تبدیل کرد. پس از جنگ جهانی دوم، این مسجد به مسجد جامع تغییر نام داد.

 

 

معماری مسجد

این مسجد، مستطیل شکل با ورودی اصلی قوسی و پنجره‌های قوسی به سبک عربی در هر طرف است.

یک ساختمان مسکونی سه طبقه در کنار مسجد، محل اقامت رایگان را در اختیار پیروان قرار می دهد که احتمالا در اوایل قرن بیستم ساخته شده است.

 

 

حفاظت از مسجد

این مسجد توسط دولت هنگ کنگ در ماه مه 2010 به عنوان یک ساختمان درجه یک طبقه بندی شده است که به عنوان شایستگی های برجسته ای که در صورت امکان باید برای حفظ آنها تلاش کرد، از آنها یاد شده است. ساختمان مسکونی سه طبقه مجاور به عنوان یک ساختمان درجه دوم طبقه بندی شده است.

 

 

توسعه های آینده

برنامه ریزی برای ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی در کنار این مسجد  در آینده انجام شده است.

کد خبر 1159561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha