شکوهِ نوروزی نو در خراسان

نوروز تنها یک نام نیست؛ بلکه یک تاریخ، جشن، باور تابناک و مبارک است، جشنی که از او مهر، زندگی، شور، شادی، امید و آرزو می تراود.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ نوروز تنها یک نام نیست؛ بلکه یک تاریخ، جشن، باور تابناک و مبارک است، جشنی که از او مهر، زندگی، شور، شادی، امید و آرزو می تراود، فرخنده جشن نوروز، حلقۀ وحدت همه اقوام و آریاییان خردورزی است که در این فلات کهنسال، شکوه دیروز و امروز خود را در آیینۀ تابناک نوروزِ لبریزِ زندگی، به تماشا نشسته اند.

 

 

به رغم بی مهری و ناخرسندی برخی تنگ نظرانِ نوروز هراس، نوروز در بیش از ۱۰ کشور عزیز داشته می شود؛ همان شور شیرین تاجیکان، ازبکان، ترکمن ها، افغانستانی ها و... در پیشوازی،  نوروز را، با شکوهتر و پرشعله تر، در بین کردهای ترکیه، عراق، سوریه، ایران و در بین همه اقوام سرزمین مان شاهدیم.

 

 

امسال در خراسان ما، پیشوازی با شکوه اسفراینی های با فکر و فرهنگ از نوروز، باعث بلندآوازگی این شهر و "بلقیس" باشکوهش شده است. پاسداشت نوروز از سوی انبوه مردم در کنار دومین قلعه خشتی - گِلی ایران، پیشوازی مبارکی از نوروز در خراسان است و باز هم اسفراین عزیز پیشاهنگ این حرکت بزرگ فرهنگی در خراسان شد که برای این پیشوازی و پیشتازی ارزنده، به این شهر پرپیشینه، صممیانه تبریک می گوییم.

 

در این جشن فرخنده که به مدت ۱۲ روز برگزار می شود؛ از نخستین روز فرودین، شاهد حضور چند هزار نفری مردم در این آیین باشکوه هستیم و در کنار آن، برگزاری بازی های بومی محلی، ساز سنتی، رقص محلی، غذاهای سنتی، غرفه های صنایع دستی، بر شکوه این جشن افزوده است که برای این دیار، افتخار بزرگی به شمار می رود و می تواند باعث جذب گردشگران بی شماری در این شهر تاریخی شود.

 

 

این اقدام مبارک و شورآفرین در خراسان که به همت مدیران پرتلاش این شهرستان و رئیس دانا و باورمند باورمند مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی اسفراین، شکل گرفته است؛ تجربه خوبی است تا دیگر شهرهای خراسان عزیز نیز برای معرفی داشته های خود، نوروز را پاس بدارند و با برگزاری مراسم و آیین های فرهنگی، داشته های شان را به میلیون ها مسافر و زائر دلدادۀ این آب و خاک معرفی نمایند.

 

 

قدردان این ابتکار بزرگ و ستودنی در خراسان هستیم و همت کار به دستان عزیز در برگزاری آیین فرخ نوروز را می ستاییم و بر همت شان درود می فرستیم. هر چند تندروهای بی ریشه ای چون طالبان به نوروز طعنه می زنند و در خاستگاه نوروز، علم نوروزانکاری برافراشته اند؛ ولی "به رغم مدعیانی که منع عشق کنند" نوروز، این عزیز یادگارِ سالیانِ دیر و دور و این کهن یادگار نیاکان نیک اندیش این مردم، باز هم بی هراس اسکندر و چنگیز، گردن فراز و بالابلند، باقی خواهد ماند.

 

اسماعیل حسین پور، فعال فرهنگی

 

 

کد خبر 1160108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha