راه اندازی بازارچه هلاله شمالی نیازمند همت و تعامل همه مسئولان است/ صنعت کشور باید به سمت دانش بنیان حرکت کند

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه راه اندازی بازارچه هلاله شمالی ان‌شاءالله برکات خاصی برای استان و کشور به‌همراه خواهد داشت، گفت: دانش بنیان بیش از هر چیزی یک فرهنگ است که این فرهنگ باید در هر بخشی باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه چوار، ظهر امروز( ۵ فروردین) در خطبه های این هفته نماز در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر با اشاره به خطبه هشتاد و سوم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرماید که هنوز تلاش و کوشش او در طريق اشباع هوسهایش پایان نگرفته که ناراحتی های مرگ، در حالی که بقایای سرکشی در او وجود دارد و در مسیر لذات خود گام برمی دارد، او را در خود فرو می برد و ناگهان گرفتار حیرت و سرگردانی می شود و از شدت بیماری و درد و رنج ها، شب تا به صبح بیدار می ماند (و ناله سر می دهد این در حالی است، که در میان برادری غمخوار، پدری مهربان (وهمسری دلسوز که گریه و ناله سر داده اند (و مادری دلسوخته که از شدت ناراحتی به سینه کوبد، قرار گرفته است و با سکرات بیتاب کننده مرگ و شدائد غم انگیز و ناله های ت و جان دادن پرمشقت و مرگ رنج آور، دست به گریبان است.

 

حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست» یادآور شد: نامگذاری سال ها توسط رهبر انقلاب اسلامی اکنون به یک امر تاثیرگذار تبدیل شده است، ایشان طی سال های گذشته و امسال نیز هدفشان از این نام گذاری ها را تبیین کرده اند، این نامگذاری ها یک مخاطب خاص دارد که مسئولان و بالاخص مسئولان اجرایی هستند و یک مخاطب عام دارد که عموم اقشار مختلف و صنوف نخبگان هستند که هر یک به حسب وظيفه خود باید در این گفتمان سازی با فرهیک سازی با جریان ساری نقش ایفا کند.

 

وی افزود: طبیعی است پس از مسئولان اجرایی مخاطب اول این مطالبات نخبگان، اصحاب رسانه و صاحبان تریبون هست، علت اینکه ما بحث اقتصادی را در این روز اول سال مطرح می کنیم، اولا به خاطر اهمیت مسئله اقتصاد است، یعنی واقعا اگر در کشور رشد اقتصادی همراه با عدالت به وجود بیاید، همه زمینه های پیشرفت فعال خواهد شد و کشور پیشرفت واقعی خواهد رسید، یعنی اقتصاد یک چنین نقش محوری دارد.

 

امام جمعه چوار گفت: ثانیا ما در این ده سال گذشته، در دهه ۹۰، در واقع مواجه بودیم با انباشت چالش های اقتصادی که خوب انسان بایستی از اینها به یک نحوی خلاص شود. باید انشاءالله درباره  مسائل اقتصادی درست فکر کرد، درست عمل کرد و حرکت کرد تا برای ملت وسائل آسایشی در این زمینه انشاء الله به وجود بیاید، بنابراين ما بحث اقتصادی را از این جهت مطرح می کنیم.

 

حجت الاسلام میهن پرست یادآور شد: به همین جهت است که نامگذاری های دهه اخیر  تماما اقتصادی بوده است. شرکت های دانش بنیان بیش از هرچیز مدیون گفتمان سازی و اقدام و عمل رهبرحکیم انقلاب اسلامی است، شعار امسال تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین است.

 

وی با اشاره به ویژگی های های تولید دانش بنیان، گفت: دانش بنیان بیش از هر چیزی یک فرهنگ است که این فرهنگ در هر بخشی باید مدنظر قرار بگیرد، در حوزه  تولید، یک فرقی بین کارخانه و صنعت وجود دارد، صنعت جایی است که ما در آن طراحی می کنیم، ماشین سازی می کنیم، صنعت جایی است که خطوط تولید را خودمان می سازیم، اینکه ما یک خط تولید را از خارج از کشور بیاوریم و یک جنسی را در داخل تولید بکنیم این احتیاح به دانشگاه ندارد. هر کسی بول داشته باشد یک مقدار هم همت داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد.

 

امام جمعه چوار افزود: وقتی داریم راجع به صنعت صحبت می کنیم راجع به ساختاری داریم صحی می کنیم که زایش دارد، نوآوری در آن متبلور می شود و یک اتفاقاتی در حوزه  استفاده از نیروی متخصص و بقیه این موارد اتفاق می افتد، آنجاست که آدمها مهم می شوند، بخشی که تحقیق و توسعه دارد و هرینه ی سنگینی را روی پژوهش انجام می دهد که این صنعت می شود.

 

حجت الاسلام میهن پرست گفت: و گرنه به غیر از این باشد می شود مانند خودروسازی ما الان، کارخانه است، صنعت نیست، تولید دانش بنیان تولیدی است که طراحی هایش برای خودمان است، تحقیق توسعه اش متعلق به خودمان است، محصول را خودمان بومی سازی می کنیم، برای مردم خودمان و این تحقیق و توسعه نوآوری در آن جریان دارد به عنوان یک اصل، این می شود تفاوت آن تولید دانش بنیان، با این تولیدی که داریم راجع به آن صحبت می کنیم.

 

وی بیان کرد: در راستای بیانات مقامات معظم رهبری در سال جدید و ایجاد اشتغال برای جوانان و تأکید رئیس‌جمهور محترم مبنی بر ارتباط با همسایگان و ارزآوری برای کشور، ایجاد بازارچه مرزی یکی از ضرورت‌های انکار ناپذیر می‌باشد که دراین‌راستا تفاهم‌نامه‌ای بین دو استاندار ایلام و دیالی عراق در رابطه با بازارچه هلالی شمالی منعقد شده و در آینده نزدیک قرار است این دیدار در عراق تجدید شود.

 

امام جمعه چوار گفت: راه اندازی بازارچه هلاله شمالی  ان‌شاءالله برکات خاصی برای استان و کشور به‌همراه خواهد داشت و حداقل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۰هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد، ضمن این‌که این بازارچه مزیت‌های فراوانی دارد، از لحاظ نزدیکی به بغداد، احداث اتوبان که شمال عراق و سوریه را به بغداد وصل می‌کند و بیشترین نماینده پارلمانی از آن این منطقه است و از سوی دیگر تجار عراقی اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر این بازارچه هر چه زودتر افتتاح گردد آن‌ها پای کار خواهند آمد و مبادلات را شروع خواهند کرد.

 

حجت الاسلام میهن پرست خاطرنشان کرد: البته بعضی در داخل کارشکنی می‌کنند، من به آن‌ها نصیحت می‌کنم دست از این کار بردارند و در کنار سایر مسئولان برای راه‌اندازی این بازارچه حلال شمالی کمک‌کار و یاریگر باشند.

کد خبر 1160316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha