نشست مقدماتی همایش «امناء الرسل» در کربلای معلی

نشست مقدماتی همایش «امناء الرسل» برای تجیل از علامه سید محمد مهدی الخرسان در صحن شریف حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز بین المللی رسانه، آستان مقدس امام حسین(ع) با همکاری آستان مطهر علوی نشست مقدماتی برای همایش «امناء الرسل» را به منظور تجلیل از علامه سید محمد مهدی الخرسان در سالن سید الاوصیاء در صحن حسینی شریف برگزار کرد.

 

مشتاق صالح المظفر، مدیر مجمتع علمی تحقیقات میراث اهل بیت در آستان مقدس امام حسین(ع) گفت: این نشست مقدماتی برای آماده سازی همایش امناء الرسول است که دهم ربیع الاول سال آینده با عنوان «امناء الرسل و علماء امتی ورثة الانبیاء» برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: این دومین نشست در سالن سیدالاوصیاء در صحن حسینی شریف است. اولین نشست آن یکماه پیش در نجف اشرف برگزار شد. طرح اصلی همایش امناء الرسل در ابتدا توسط معاونت حوزه های علمیه قم مطرح شد و از آستان های مقدس خواستند در آن شرکت کنند.

 

المظفر افزود: در این همایش از شخصیت سید محمد مهدی الخرسان که چندین دهه پیش تحقیق و نگارش کرده است و دایره المعارفی مشتمل بر 50 جلد تالیف کرده است،تجلیل و تکریم به عمل خواهد آمد. این دایره المعارف درچارچوب فعالیت های این همایش چاپ خواهد شد.

 

دکتر عباس الفحام، از دانشگاه کوفه نیز گفت: در این نشست سه مقاله علمی مرتبط با تاریخ روایی و ادبی سید الخرسان و رویکردی که وی در نقد اتخاذ کرده است، بررسی شد.

وی درباره مشارکت در این نشست گفت: در این نشست یک مقاله علمی مرتبط با ادبیات نگارش تاریخی ارایه شد. زیرا پرداخته های ادبی واقعی و هیجان انگیزی وجود دارد که توجه خواننده را جلب می کند و ذهن را به سمت به مطالعه می کشاند.

 

الفحام افزود: پرداختن به حقایق تاریخی در این قالب ادبی دشوار است، اما الخرسان در همه کتاب های خود توانسته است که این زبان ادبی عالی را با شیوه های مختلف و بیان روایت های تاریخی با روش پرسش و پاسخ و نتیجه گیری و مقایسه استفاده کند.

 

شیخ حسید السهلانی، از سخنرانان این نشست گفت: امروز تلاش داریم تا میراث تحقیقاتی سید محمد مهدی الخراسان که عمر خود را صرف تحقیق و کاوش در میراث اهل بیت(ع) کرده است، برجسته کنیم. بدون شک نجف اشرف و کربلای معلی برای متبلورکردن این چهره درخشان مشارکت می کند.

کد خبر 1160632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha