ایجاد اتاق فکر، سیاست‌گذاری و اجرای شعار سال در هر دستگاه فرهنگی، علمی و اقتصادی نیاز است

بیکی گفت: ایجاد اتاق فکر، سیاست‌گذاری و اجرای شعار سال در هر دستگاه فرهنگی، علمی و اقتصادی نیاز است و باید در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تهیه و منجر به طرح‌های عملیاتی شود.

خبرگزاری شبستان- گرگان، ربابه کابلی؛ با توجه به نامگذاری امسال به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری، وظایف دستگاه های مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی و غیره بیشتر و سنگین تر شده تا بتوانند در این زمینه فعالیت کرده و به تحقق شعار سال کمک کنند.

 

در این بین نقش دستگاه های فرهنگی، هنری و مذهبی هم بیشتر شده تا بتوانند بستر فرهنگی را برای رسیدن به این هدف فراهم کنند.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از دستگاه هایی است که با فعالیت های فرهنگی و هنری خود در بطن مساجد تا کنون نقش بسیاری در همه عرصه های نظام داشته است.

 

در این راستا «مهدی بیکی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان پاسخ داد؛

 

* با توجه به اینکه نامگذاری امسال به عنوان شعار سال تولید، دانش بنیان اشتغال آفرین است از نگاه فرهنگی چگونه می توان به این شعار نگاه کرد و چطور می‌تواند بستر فرهنگی را برای موفقیت این اهداف فراهم کرد؟

نامگذاری هر سال با یک شعار به خصوص از سوی مقام معظم رهبری یک ابتکار جالب و بسیار خوب است که به نوعی سیاستگذاری هر سال را برای جهت گیری و فعالیت مسئولین نشان می‌دهد و هدف اصلی این شعار نیز به گفته ایشان مسئولین هستند.

 

شعار امسال نیز یکی از نیازهای روز جامعه است که در این سال‌های اخیر معمولاً شعارها با موضوع اقتصادی است و این مسئله نشان می‌دهد که یکی از اولویت‌های اصلی کشور مسائل اقتصادی است و باید مورد هدف سیاست های مدیران نظام باشد.

 

 اما مسئله مهمی که باید در اجرای عملیاتی کردن این شعار مدنظر باشد این است که یقینا این مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در یک مجموعه قرار دارند و همه آنها همانند یک پازل به هم مرتبط هستند. لذا نمی‌توان حوزه فرهنگ را از مسائل اقتصادی جدا کرد، هم فرهنگ در اقتصاد تاثیرگذار است و هم اقتصاد می‌تواند زمینه‌ساز فرهنگ باشد.

 

به نظر من مجموعه‌ای از اتاق فکرها و همینطور برنامه ریزان باید نقاط مشترک این حوزه را احصا کنند و نقش تعاملی و دوسویه فرهنگ و اقتصاد را در یکدیگر پیدا کنند و بر اساس آن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تهیه شود و سپس منجر به طرح‌های عملیاتی شود تا مجریان حوزه فرهنگ بتوانند آنها را پیاده سازی کنند.

 

*آیا در سال‌های گذشته به شعار سال خوب توجه و شعار سال عملیاتی شده است؟

یکی از آسیب‌هایی که معمولاً شعار سال را تهدید می‌کند این است که این شعارها در حد شعارها باقی بماند، همانطور که مقام معظم رهبری نیز در بیاناتشان فرمودند: نباید شعارها صرفا در مرحله شعار باقی بماند و یا فقط بر تابلوها و بیلبوردها نوشته شود.

 

مهمترین مسئله این است که شعارها را باید با طرح‌ها و برنامه‌ها به مرحله اجرا رساند. به همین منظور ایجاد اتاق فکر و سیاستگذاری شعار سال در هر وزارتخانه و دستگاه فرهنگی، علمی و اقتصادی نیاز است تا هم نظارت داشته باشیم و هم مراحل اجرایی آن رصد شود.

 

به نظر من این خلا مهم در سال‌های گذشته وجود داشته و باید این مسئله ترمیم شود.

 

*نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایجاد تحقق شعار سال چگونه است؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند هم نسبت به فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به این مسئله کمک کنند و هم می‌توانند نسبت به نظارت های فرهنگی و زمینه‌سازی برای نقد منصفانه را در رسانه‌ها فراهم کند و هم در بین جوانان و مردم انگیزه سازی کنند.

 

*شما در صحبت‌های خودتان از اتاق فکر در ایجاد و تحقق شعار سال سخن گفتید، درباره نقش این اتاق فکر توضیح دهید.

معمولا پشتیبانی‌های فکری و مشورتی می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد طرح ها و ایده ها داشته باشد و هم می‌توانند نسبت به رصد و پیشرفت کارها نظارت داشته باشد.

 

اگر عزم جدی در کار نباشد و متناسب با شعار سال برنامه ریزی علمی نشود و نسبت به تحقق آن تقویم زمانی تهیه نشود معمولاً شعار سال در انزوا باقی می‌ماند و فقط اسمی از آن باقی می‌ماند.

 

*در حوزه فرهنگی چطور می توان تولید دانش بنیان و اشتغال ایجاد کرد؟

یقینا ما از ظرفیت‌های اقتصاد فرهنگی خیلی کم بهره می‌بریم، مردم ما به فرهنگ های کهن و بومی خود علاقه مند هستند، همینطور آیین و سنت های آیینی و مذهبی در دل فرهنگ مردم نهفته است، این فرهنگ را می‌توان در قالب های مختلف فرهنگی و هنری از هنرهای تجسمی گرفته تا سرود و موسیقی و آثار مکتوب و غیره در بسته های فرهنگی اقتصادی هم برای مردم ایران و هم برای ملل دیگر عرضه کرد و از آن بهره برداری فرهنگی و اقتصادی برد.

 

کد خبر 1161427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha