سازوکارهای عملیاتی پیش‌نیاز جهاد تبیین/ برای مقابله با تحریف جهادی وارد میدان شویم

حجت‌الاسلام مطهری سازوکارهای عملیاتی و اجرایی را پیش‌نیاز تحقق و پیاده سازی جهاد تبیین خواند و گفت: برای مقابله مؤثر با جریان تحریف، نفاق و توطئه باید جهادی وارد میدان شویم.

حجت‌الاسلام «سید رضا مطهری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اظهار داشت: جهاد تبیین بحثی بسیار گسترده است و باید قبل از هرگونه اقدام و عمل در این جهت ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد زیرا بدون داشتن یک تحلیل درست و همه‌جانبه نمی‌توان در جهت ترویج مفاهیم مورد نظر قدم برداشت و دستاوردهای لازم را رقم زد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه جهاد تبیین در کلام رهبر معظم انقلاب را به معنای آغاز تحولی بنیادین و متمایز از حرکت‌های قبل برشمرد و اذعان کرد: جهاد تبیین اقدامی جهادی با مسیر و روشی مشخص است، زیرا تبیین به معنای بیان حقایق است و در این برهه نباید به روال سابق عمل کرد و باید به صورت جهادی و انقلابی در مسیر کشف حقایق در مقابل ابهام‌آفرینی‌های دشمنان گام برداشت.

 

مطهری با بیان اینکه برای تحقق جهاد تبیین نیاز به ساز و کار عملیاتی و اجرایی داریم تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی چراغ ارزش‌های الهی و سنت‌های نیکو در تمام جهان روشن و دنیا از ظلمت و تاریکی نجات یافت و پس آن از  توسط مقام معظم رهبری این چراغ روز به روز پرفروغ‌تر شد و امروز برکات آن در سراسر دنیا خودنمایی می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت مقابله با جریان تحریف و نفاق و ورود جهادی به این میدان ابراز داشت: تحرک و پویایی در بستر جهاد تبیین بدین معناست که انسان باید بداند در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح و آراسته به انواع ابزارهای رسانه‌ای قرار گرفته و کاری که برای خنثی‌سازی انجام می‌دهد در برابر یک حرکت خصمانه‌ از پیش برنامه‌ریزی شده است بنابراین با علم به این موضوعات شناخت و دارا بودن الزامات جهاد تبیین نیازی بسیار ضروری خواهد بود.

 

مطهری جهاد اکبر، دشمن‌شناسی، استقامت، بصیرت، ایثار و شهادت، وحدت، شجاعت، اخلاق خوش، مردم‌داری، غیرت دینی و مواردی از این دست را جزو الزامات جهاد تبیین خواند و عنوان کرد:‌ هر کدام از این مؤلفه‌ها در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته و آیات متعددی را به خود اختصاص داده‌اند که باید نسبت به استخراج آن‌ها اقدام کنیم.

 

وی اصول و نیازمندی‌های جهاد تبیین را نیز طبق آیات قرآن کریم بحث‌هایی مانند انتظار، عدم اعتماد به دشمن، عزت، استقلال، ظلم‌ستیزی، جهاد اقتصادی، خانواده و فرزند‌آوری دانست و یادآور شد: دشمن امروزه به شدت در حال تحرک و هزینه‌کرد مبالغ هنگفتی است تا با دستاویز قرار دادن موضوعات اقتصادی و یا فرزندآوری به اسلام و انقلاب ضربه وارد کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که در حوزه واقعیت‌های میدان، با یکسری چالش‌ها نظیر تحریف و نفاق و یکسری ظرفیت‌ها مانند جوانان مواجهیم، که در تمام این موارد آیاتی در قرآن کریم وجود دارد و می‌توان با تأسی از این آیات شریفه نحوه عمل در حوزه جهاد تبیین را استخراج و ترویج کرد.

 

مطهری در پاسخ به این پرسش که آیا مردمی‌ کردن جهاد تبیین می‌تواند به تحقق سریع‌تر آن بینجامد افزود: معتقدم قبل از هر اقدامی ابتدا باید نسبت به بیان کردن جهاد تبیین، الزامات و ضروریات آن و ایجاد پیش‌نیازها اقدام کنیم زیرا بدون توضیح دادن و برشمردن دقیق حرکت جهاد تبیین نمی‌توان در راستای تحقق آن حرکت درست و کارسازی انجام داد.

 

وی از برگزاری کارگاه آموزشی جهاد تبیین ویژه مبلغان با هدف بررسی دقیق جوانب جهاد تبیین به عنوان یکی از همین پیش‌نیازها خبر داد و خاطرنشان کرد: بدون شک پس از بررسی و فراهم آوردن الزامات مورد نیاز و واکاوی مهم‌ترین موضوعاتی که دستمایه دشمن برای توطئه افکنی قرار گرفته است و با ورود مبلغان بصیر و اساتید آگاه حوزه و دانشگاه می‌توانیم در راستای نشر و مردمی کردن جهاد تبیین قدم برداریم.

 

کد خبر 1164451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha