سادگی و معنویت چاشنی سفره‌های کریمانه افطاری در مساجد گیلان

همزمان با ماه رمضان به ویژه میلاد امام حسن مجتبی(ع) کانون‌های مساجد استان گیلان میزبان روزه‌داران با پهن کردن سفره کریمانه افطاری بودند.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: اين چه حس و چه حالی است كه مردم را با دهان روزه به مسجد می‌كشاند تا آستين بالا بزنند و با دست دل در گستردن سفره‌های افطاری ساده همت كنند؟ غير از عشق آيا موتور محركه ديگری هست كه پير و جوان را كنار هم جمع كند و در لحظه‌هايی كه می‌شود در خانه نشست و در كنار سفره‌های پر و پيمان و راحت افطار كرد، در هياهوی تدارک سفره‌های بی‌ريا برای ديگران خود را از ياد برد؟

 

گویا بچه‌های مسجدی شهر كمر همت بسته‌اند تا پذيرای همه اقشار در سفره‌های افطاری ساده‌ای که در مساجد پهن شده است باشند تا در کنار هم روزه خود را افطار کنند. همزمان با سالروز میلاد کریم اهل بیت(ع) حضرت امام حسن مجتبی(ع) سفره کریمانه افطاری به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این مکان مقدس پهن شد و اقشار مختلف مردم پای این سفره‌ها نشستند. این سفره‌های ساده افطاری که سنتی زیبا و خداپسندانه است با همکاری مردم هر محله در مساجد گسترده شده و شیرینی و حلاوت روزه‌داری را کنار یکدیگر دو چندان می‌کند .

 

یکی از این مساجدی که هر ساله در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) اقدام به برگزاری افطاری ساده و جشن میلاد حضرت می‌کند، مسجد حضرت علی‌ابن ابیطالب(ع) سنگ بست ماسال است.کانون جوانان پیرو ولایت مسجد حضرت علی‌ابن ابیطالب(ع) سنگ بست ماسال یکی از فعالترین کانون‌های شهرستان به شمار می‌روند که در طول سال برنامه‌های مختلفی را به همت جوانان این منطقه برگزار می‌کند.

 

این کانون همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، میزبان روزه‌دارانی بود که در مساجد پای سفره‌های ساده و صمیمی حلاوت یک روز روزه‌داری را می‌چشند و فقیر و غنی کنار هم افطار می‌کنند.

 

 

«حسین سوات‌پور» با بیان اینکه یکی از سنت‌های پسندیده در ماه مبارک رمضان برپایی سفره‌های ساده افطاری در مساجد است اظهار کرد: این نوع افطاری دادن و رهگذران و روزه‌داران را پای سفره افطار نشاندن، برجسته کردن روح ساده زیستی در معارف اسلامی و تناول غذای همراه با معنویت است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت مسجد سنگ‌بست ماسال حکمت افطاری دادن را نوعی احسان خواند و افزود: سفره افطاری در مساجد به دلیل سادگی آن می‌تواند، الگوی خوبی باشد که می توان از سفره های چرب و نرم، چشم پوشیده و با افطار کردن ساده، لذت عبادت و نیایش شب‌های رمضان را به دست آورد.

 

وی با بیان اینکه همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، سفره کریمانه درمسجد حضرت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) سنگ بست ماسال گسترده شد گفت: سخنرانی و مولودی‌خوانی از دیگر برنامه‌های شب میلاد آن حضرت بود.

 

سوات‌پور تصریح کرد: ماه مبارک رمضان آزمایشی خواهد بود که می‌توان در طول سال با قناعت و ساده زیستی و کم خوری، اسباب کمال را فراهم آورد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری جوانان پیرو ولایت مسجد سنگ‌بست ماسال خاطرنشان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن و ارائه احکام شرعی و پاسخگویی به سوالات تفسیر و جزء خوانی توسط قاریان و اقامه نماز جماعت از جمله برنامه‌های مسجد در ماه مبارک رمضان است.

 

 

یکی از روزه‌داران که برای افطاری در این مسجد حضور دارد اظهار کرد: یکی از سنت‌های خوب که باید در جامعه رسم شود، سنت افطاری ساده در مساجد است.

 

وی با بیان اینکه در چندین سال گذشته این سفره‌های ساده افطاری در 30 روز رمضان در مساجد پهن می‌شد اما متاسفانه اکنون در کمتر مسجدی این اتفاق می‌افتد افزود: مسئولان فرهنگی باید با کمک خیرین در طول ماه مبارک رمضان سفره‌های ساده افطاری را در مساجد پهن کنند.

 

این نمازگزار گفت: نتیجه این سفره‌ها، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ اقامه نماز اول وقت و سادگی زندگی اسلامی  و نیز تشویق روزه‌داران نوجوان به اهتمام بیشتر و جدی‌تر در فراگیری  فرایض دینی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: موضوع افطاری دادن به روزه‌داران و تقدیر از این بندگان صالح و پاک از سنت‌های سابقه‌دار اسلامی است که در تمامی اعصار و قرون مورد اهتمام مسلمانان بوده و نه ‌تنها در اعصار پیامبر و امام(ع) رایج بوده، بلکه در عصرهای دیگر نیز همچنان به قوت خود باقی بوده و هست.

 

این مرد ماسالی خاطرنشان کرد: در اهمیت افطاری دادن در روایتی از حضرت محمد (ص) آمده است: اگر کسی به روزه‌داری افطار دهد ثواب عمل روزه و هر عمل نیکی که در آن روز توسط روزه‌دار انجام‌شده را بدون آنکه از اجر روزه‌دار چیزی کم شود، برای خود کرده است.

 

گفتنی است؛ سفره‌ای که به نام امام حسن مجتبی(ع) در مساجد گسترده می شود و میهمانان روزه دار کنار آن می نشینند، ثمره‌اش اخوت و برادری است زیرا همه مردم با عشق و علاقه و با امید به ثواب در کنار این سفره می نشینند و فضای معنوی مسجد با اخوت و برادری، عطر دیگری می یابد و فقیر و غنی در کنار یکدیگر، نماز می خوانند و با هم افطار می کنند.

کد خبر 1166729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha