از  شبیه‌سازی جلسات خانگی قرآن تا  ارائه روزانه ۱۵۰ نفرساعت خدمات مشاوره

گزارش از شبیه‌سازی جلسات خانگی برای بازدیدکنندگان، ارائه روزانه ۱۵۰ نفرساعت خدمات مشاوره و معرفی ۴ عرصه اولویت‌دار حضور زنان در جهاد تبیین ازجمله محورهای خبری چهارمین شب حضور خبرگزاری شبستان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف  خبرگزاری شبستان، چهارمین شب از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حالی ه پایان رسید که بازدیدکنندگان از این تفرج‌گاه مذهبی امشب نیز با برنامه های متنوع اعم از نشست، جُنگ، بازی و سرگرمی، مشاوره و ... میزبانی شدند. آنچه در ادامه می آید مروری است مجمل از تلاش خبرنگاران خبرگزاری شبستان در پوشش خبری فعالیت های نمایشگاه و حضور شخصیت ها در نمایشگاه بیست و نهم.

 

کانون‌های فرهنگی هنری وجهه‌ای جدید به مسجد بخشیدند/ مساجد باید پایگاه فعالیت‌های قرآنی شوند

 

 

 

«حسین عباس زاده امامی» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اینکه «هر مسجد باید مساجد باید یک پایگاه قرآنی باشد»، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه ویژه ای به قرآن و مباحث قرآنی با رویکردهای مختلف شده و اگرچه در  زمینه قرائت، حفظ و تفسیر قرآن قدم های خوبی برداشته ایم اما هنوز کافی نیست.

 

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مساجد از پایگاه های اصلی در شکل گیری انقلاب اسلامی ‌بودند و در زمان دفاع مقدس هم نقش بی بدیل مسجد بر کسی پوشیده نیست. مردم خودجوش از مساجد برای حضور در جبهه ها استفاده کردند و در حال حاضر نیز باید از این گره خوردگی مردم به مساجد برای تبیین و تفسیر قرآن استفاده کنیم.

 

وی تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در پایان عمر شریف شان فرمودند: دو امانت گرانبها برای امتم به یادگار می گذارم قرآن و اهل بیت(ع) و قطعاً قرآن و اهل بیت(ع) دو مقوله جدایی ناپذیرند و باید در کنار همدیگر باشند. تنها نسخه شفابخش بشریت قرآن است که در کنار اهل بیت(ع) می تواند راه راستگاری را نشان دهد.

 

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه مردم قبل از انقلاب نیز در مساجد حضور داشتند اما بعد از انقلاب نگاه ویژه ای به مساجد شد و از مساجد نه تنها برای برگزاری نماز و مراسم ختم و عزاداری استفاده می شد. بلکه در مساجد به همت کانون های فرهنگی و هنری و پایگاه های بسیج فعالیت های دینی و فرهنگی گسترده ای شکل گرفت و مساجد به نوعی چهره جدیدی به خودشان گرفتند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید به این سمت و سو برویم که فعالیت های قرآنی، فرهنگی و تربیتی در مساجد که پایگاه های ویژه هستند، انجام شود.

 

از معرفی ۴ عرصه اولویت‌دار حضور زنان در جهاد تبیین تا معرفی الگوهای این جهاد در نمایشگاه قرآن

 

 

 

«حسن زمان وزیری» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت بخش خانواده و سبک زندگی قرآنی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اظهار کرد: ما در این بخش از این زاویه به موضوع زن پرداختیم که قرآن کریم نمونه کامل ایمان و کفر را زنان معرفی می کند و از مردان مثال نمی آورد. انقلاب اسلامی نیز الگوی سومی را برای زنان  تحت عنوان زن نه شرقی و نه غربی به تصویر کشیده است. در بخش تلاش کردیم ویژگی های زن نه شرقی و نه غربی را به تصویر بکشیم و آن را تبیین کنیم.

 

مسئول بخش خانواده و سبک زندگی قرآنی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تصریح کرد: در این بخش ما سعی کرده ایم ساحت هایی که زن در آنها می تواند نقش آفرینی کند یعنی ساحت فردی، خانوادگی و اجتماعی را معرفی کنیم. در  ساحت فردی زن می تواند به قله کمالات انسانی همانگونه که حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) و بسیاری از زنان برجسته تاریخ رسیدند، برسد.

 

وی افزود: زن در ساحت خانواده نقش بی بدیلی دارد مقام معظم رهبری از زن به عنوان مجسمه عاطفه و تربیت کننده انسان نام برده اند و این نقش های بی بدیلی است که مرد نمی تواند این نقش ها را بر عهده بگیرد.

 

وی ادامه داد: در ساحت اجتماعی بحث استعداد و مهارت زنان در حوزه اشتغال مطرح است و حتی رهبری در این رابطه فرموده اند: اگر زنی در حوزه ای مهارتی دارد و جلوی وی گرفته شود به وی ظلم شده است. برای حضور اجتماعی زنان اقتضائات سه گانه ای مطرح شده است که این اقتضائات عبارت است از: رعایت حریم نامحرم، حفظ خصوصیات زنانه و خانه داری.

 

زمان وزیری گفت: ما در این بخش زنانی را که در طول تاریخ ایران به این وظیفه و تکلیف اجتماعی عمل کردند، معرفی کرده ایم از زنان مشهدی و نوغانی که برای حضور در تشیع پیکر حضرت رضا(ع) مهریه شان را به همسرانشان بخشیدند تا زنان فعال در دوران صفویه، قاجار و مشروطه و ... .

 

وی تاکید کرد: معتقدیم امروز نقش آفرینی جهاد تبیین زنانه است ما در این بخش در چهار غرفه تسهیل گری عرصه های اولویت دار جهاد تبیین زنانه را حجاب و امر به معروف، فضای مجازی، روایت زنان و فرزندآوری معرفی کرده ایم.

 

وی اضافه کرد: در واقع در این  بخش به مخاطب اعلام می کنیم که اگر بخواهد در این عرصه ها جهاد تبیین داشته باشد چه کارها و فعالیت هایی را انجام دهد. همچنین محصولات مرتبط و منابع مطالعاتی را در اختیارش قرار می دهیم.

 

مدیر بخش الگوی سوم (جهاد تبیین زنان) ابراز کرد: همچنین، در این بخش  ۴۳الگوی نزدیک به جهاد تبیین را معرفی کرده ایم که این الگوها شامل زنان ورزشکار، خانه دار، شهیده کرونا، دانشمند و... را اشمل می شود و همه اینها ویژگی های دارند که نزدیک به الگوی سوم است. نیمی از این زنان در قید حیات هستند و در واقع الگوی زنده هستند و می توانند از حضور آنها بهره مند شوند.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین ما هر روز در بخش میز گفتمانی داریم که به مسائل مذکور اختصاص دارد هم با مخاطب عمومی سخنانش را بیان می کند و هم مهمانان بخش مسائل کارشناسی را مطرح می کنند.

 

برنامه‌های نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز؛ تبیین نقش امام از غدیر تا گام دوم انقلاب

حجت الاسلام رضا حاجتی با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره برنامه های بخش مسجد جامعه‌پرداز این رویداد بزرگ قرآنی، اظهار کرد: در گام دوم انقلاب که تاکید رهبری معظم بر خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است مسجد بسیار می تواند تاثیرگذار باشد و نمایشگاه مسجد جامعه پرداز، با هدف جامعه پردازی مسجدی برپا شده است

 

مدیر نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، تصریح کرد: در مسجد جامعه‌پرداز ارائه فناوری جامعه پردازی با حکمرانی نرم اسلامی عرضه می شود و نمایشگاه دو سیر را به طور کلی دنبال می کند، یکی امامت و دیگری مراحل انقلاب و نظام سازی تا به تمدن سازی می رسد.

 

وی ادامه داد: در ابتدای نمایشگاه به مسئله غدیر اشاره می شود در قالب معرفی و وضع قاعده امامت به عنوان الگوی حکمرانی اسلامی در روز غدیر یعنی در کنار نصب امیرالمومنین(ع)، الگوی حکمرانی هم معرفی شده است سپس می رسیم به انسان 250 ساله و اینکه در زندگی ائمه(ع) قاعده وضع شده غدیر چگونه تبیین شده است.

 

حجت الاسلام حاجتی در ادامه بیان کرد: در ادامه نمایشگاه به عصر غیبت امام زمان(عج) و دالان «اما الحوادث الواقعة» می رسیم، در این بخش انواع و اقسام حکمرانی های بدون پشتوانه امامت و نیز حکمرانی های ایجاد شده بر مبنای فقاهت هم معرفی می شود و بعد به امامت عامه می رسیم.

 

وی اضافه کرد: در ادامه نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز به انقلاب اسلامی می رسیم و مکتب امام خمینی(ره) را معرفی می کنیم؛ سپس در گام اول و دوم انقلاب و در دالان تاریخ فناوری های امامین انقلاب برای تبیین امامت معرفی می شود.

 

 

 

مدیر نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز تاکید کرد: تحکول حکمرانی و توطئه های دشمنان هم در این نمایشگاه معرفی می شود و در ادامه طرح خودمان را با الگوی امام جامعه پرداز که مبتنی بر الگوی صله رحم، الگوی اخوت، الگوی تقویت پیوندهای اجتماعی، الگوی همسایگی مسجد و وظایف مسجد در این باره است، معرفی و تبیین می شود.

 

وی اضافه کرد: سپس برای امامی که قرار است جامعه پردازی کند 28 نظام مسئله شامل علم و پژوهش، آموزش، تربیت خانواده و ... طراحی شده  و حدود 830 مسئله که امام می تواند آنها را به تناسب شرایط در اولویت بررسی و حل قرار می دهد، مرور شده است.

 

حجت الاسلام حاجتی با بیان اینکه فرآیند تعین امامت هم در نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز معرفی می شود، گفت: از نظریه های تاثیرگذار امام در محله، تعین است چراکه امام در کنار تعیین شدن توسط سازمان و نهادی، قطعا باید تعین هم بیابد و مردم او را به عنوان امام بپذیرند. اینها طراحی شده و پس از آن هم امامان موفق در جامعه پردازی که حل مسئله و تجربه کسب کرده اند، معرفی می شوند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در بخشی از نمایشگاه هم حکمرانی بر مسجد معرفی می شود که مربوط به سند ملی مسجد است، سندی که در دست طراحی قرار دارد و مربوط به نهادهای حاکمیتی می شود، نهادهایی که باید به دور از تصدی گردی و دستور، و با سیاستگذاری به مساجد خدمت رسانی کنند.

 

ارائه روزانه ۱۵۰ نفرساعت خدمات مشاوره در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

 

 

فاطمه سادات رزاقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره برنامه های بخش مشاوره های قرآن‌بنیان، اظهار کرد: این بخش با رویکرد مذهبی و برای نخستین بار به صورت مجزا و مستقل از دیگر بخش ها در نمایشگاه قرآن فعال شده و به بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ قرآنی خدمات مشاوره ای ارائه می کند.

 

قائم مقام بخش مشاوره های قرآن بنیان نمایشگاه بین المللی قرآن ادامه داد: محورهای تربیت فرزند، تحصیلی_شغلی، فردی، زوجین، پیش از ازدواج و حقوقی (حقوق خانواده) شش محوری است که کارشناسان و مشاوران بخش که همگی دارای مدارک تحصیلی دکتری و یا کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره با اولویت تحصیلات حوزوی هستند، در آنها به مراجعان مشاوه می دهند.

 

وی درباره ساعاتی که روزانه در این بخش خدمات مشاوره ای ارائه می شود، گفت: از ساعت 17 تا 23 و 30 دقیقه بالای 150 ساعت نفرمشاوره در این بخش با حضور 30 مشاور ارائه می شود.

 

رزاقی با بیان اینکه بیش از 90 درصد مشاوران بخش ثابت هستند، گفت: چون برخی از استادان امکان حضور دوهفته ای را در بخش نداشتند به اقتضاء شرایط و محورهای مشاوره از آنها در برخی شب ها بهره مند می شویم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: خدمات بخش مشاوره های قرآن بنیان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی (خاتم) ارائه می شود و تلاش داریم این طرح پایلوت در نمایشگاه قرآن را در طول سال به طور مستمر اجرا کنیم.

 

استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن از زیارت سه‌بعدی کربلا

 

 

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 27 فروردین ماه همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) در مصلای امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرده است.

 

از غرفه های جذاب و پرمخاطب این نمایشگاه، غرفه نوجوان «منادیان بصیرت» است که بخش زیارت مجازی سه بُعدی آن توانسته ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند.

 

در این بخش بازدیدکنندگان با ورد به صحرای کربلا در حال و هوای خیمه‌های اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا قرار گرفته و حضرت سیدالشهداء(ع) و یاران ایشان را زيارت می‌کنند.

 

از امتیازات این بخش، آن است که بازدیدکننده را با همخوانی تصویر و صوت و روضه ای که دارد، در فضایی قرار می دهد که گویی با کاروان عاشورائیان همراه شده است.

 

برگزاری رویداد استارتاپی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن/ آموزش تجربه‏‌محور کارآفرینی به بازدیدکنندگان

 

 

 

«سیدیاسر ساجدی»، مسئول غرفه فضای سایبری و فرهنگ دانش‌بنیان نمایشگاه قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، درباره این بخش و برنامه هایش، اظهار کرد: رویداد استارت‏‌آپی اسلامی و قرآنی، از مجموعه فعالیت‏‌های غرفه فرهنگ دانش‌بنیان نمایشگاه قرآن امسال است که طبق برنامه‏‌ریزی انجام شده از ۵ تا ۷ اردیبهشت‏‌ماه، در نمایشگاه قرآن کریم برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به شعار انتخابی سال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برگزاری یک رویداد آموزشی و تجربی سه روزه، آموزش تجربه‏‌محور کارآفرینی اسلامی و قرآنی، امکان همکاری با کارآفرینان برتر کشور، برگزاری کارگاه‌های جنبی تخصصی با بهره‌گیری از اساتید مجرب، اهدای جایزه به سه تیم برتر و امکان حمایت از ایده‏‌های برتر در این غرفه انجام می شود.

 

ساجدی تصریح‌ کرد: هدف ما از برپایی این غرفه تقویت و گسترش زیست‌بوم استارت‏‌آپی با رویکرد اسلامی، قرآنی در کشور از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه بین‏‌المللی قرآن کریم است.

 

وی ابراز کرد: این رویداد استارت‏‌آپی اسلامی و قرآنی در محورهای آموزش، تبلیغ و ترویج قرآن کریم، گردشگری و توریسم، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباب‏‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای، سلامت و محصولات غذایی حلال، وب و اپلیکیشن و تولید محتوای چندرسانه‌ای و برگزاری رویدادهای اسلامی و قرآنی برگزار می‌شود.

 

به گفته ساجدی برای گروه‏‌های برتر در این رویداد استارت‏‌آپی اسلامی و قرآنی مبالغ ۶ و ۵ و ۴ میلیون تومان برای سه رتبه اول تا سوم در نظر گرفته شده است و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در آن می‌توانند به پایگاه اطلاع‏‌رسانی  Evand.com/events/114startups مراجعه کنند.

 

شبیه‌سازی جلسات خانگی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ اجرای خیابانی تئاتر با موضوع مقتل الشهدای فاطمیه

 

 

حجت‌الاسلام «امین شغلی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه قرآن و‌ معارف خبرگزاری شبستان، در مورد غرفه جلسات خانگی قرآن در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اظهار کرد: این‌ غرفه با نام جلسات خانگی قرآن و ستاره‌های زمین راه‌اندازی شده است، دلیل نامگذاری این بخش به ستاره‌های زمین به دلیل حدیث نبوی است که پیامبر(ص) فرمودند: خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود مثل ستاره برای اهل آسمان می‌درخشد.

 

دبیر پویش ستاره‌های زمین ادامه داد: ما با تاسی به سنت نبوی(ص) و جلسات خانگی که خیلی مورد تاکید بوده است، پویشی را با عنوان جلسات خانگی قرآن راه‌اندازی کردیم و امسال هم در ماه رمضان پویش ستاره‌های زمین را در دست اجرا داریم که جلسات خانگی قرآن را ترویج می‌کند. در این بخش سعی کردیم مراجعه‌کنندگان را با یک دورهمی قرآنی آشنا کنیم، از این رو، با ابزارهای هنری و ‌سایر ابتکارات، فضاسازی را انجام داده‌ایم تا مراجعه‌کنندگان با یک فضای نوستالوژی روبرو شوند.

 

وی تاکید کرد: یکس از مهم‌ترین بخش‌های ما که ویژه جلسات خانگی قرآن است به کودکان و نوجوانان مربوط می شود، همچنین یک تئاتر خیابانی اجرا می کنیم که به مقتل الشهدای فاطمیه قم‌ می پردازد، این واقعه برای ۱۸بانوی سیده شهیده در پی بمباران صدام رقم خورد آنهم درست زمانی که این شهدا در روضه خانگی بودند.

 

حجت‌الاسلام‌ شغلی تصریح کرد: از دیگر برنامه های این غرفه برگزاری جلسات سنتی در اتاق های تعبیه شده با حضور استادان برجسته قرآنی است؛ علاوه بر این، در این غرفه اقلام موردنیاز برای برگزاری جلسات خانگی قرآن نیز عرضه می شود.

 

وی افزود: شرایطی هم برای عکاسی در غرفه علاقمندان فراهم شده که می‌توانند عکس‌های خود را در فضای مجازی منتشر و ‌در مسابقه‌ای که در همین راستا برگزار کردیم، شرکت کنند.

 

گفتنی است، غرفه جلسات روضه خانگی به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد پویش جلسات خانگی قرآن کریم در بیست و‌ نهمین نمایشگاه قرآن کریم راه‌اندازی شده است.

 

تجربه بازی‌های فاخر ایرانی توسط نوجوانان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

 

برگزاری جشنواره «کمان» ویژه نوجوانان/ برپایی کارگاه‌های انتقال تجربه در حوزه تولید بازی‌های فاخر

 

 

مؤسسه فرهنگی و هنری «منادیان بصیرت» به عنوان یکی از سازندگان انیمیشن، بازی (گیم) و مستند امسال در بخش نوجوان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارد و طبق فهرستی که منتشر کرده، برای نوجوانان و جوانانی که از این رویداد بازدید کنند، سرگرمی فراهم می کند.

 

بخش نوجوانان:

بازی سرا؛ در این بخش نوجوانان بازی‌های فاخر ایرانی همچون سفیر عشق، مختار؛ فصل قیام و فرمانده مقاومت نبرد آمرلی را تجربه می کنند.

 

بخش مسابقات:

در این بخش دو نوع مسابقه بین بازدیدکنندگان برگزار خواهد شد. مسابقه نوع اول بصورت fast run خواهد بود. در این سبک، از شرکت کنندگان خواسته می‌شود تا به مراحل خاصی از یک بازی برسند. هر فردی زودتر به آن رسید برنده مسابقه است. مسابقه نوع دوم بصورت لیگ بین تعدادی افراد خواهد بود و برنده نهایی جایزه دریافت خواهد کرد.

 

بخش کارگاه‌ها:
در این بخش طبق جدول برنامه ریزی کارگاه‌هایی با موضوع سواد بازی، هویت نوجوانان در بازی، مقدمات ساخت بازی و نوشتن طرح بازی با تدریس اساتید نام آشنا و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

 

جشنواره قرآنی کمان (پیش رویداد):

این جشنواره پس از پایان نمایشگاه قرآن نیز ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند در زمان برگزاری نمایشگاه با استفاده از کارگاه‌های تخصصی و از طریق سایت زیر نسبت به ثبت طرح اقدام کنند. در پایان نمایشگاه به طرح‌های برگزیده جوایزی اهدا شده و برای ساخت بازی و پویانمایی معرفی خواهد شد.

 

سبک متفاوت آموزش قرآن به کودکان با اپلیکشن آیه‌ها و ستاره‌ها

 

نکات مهم آموزش قرآن به کودکان که می تواند مفید باشد - مینویسم

 

 

سید محمد حسینی در گفت وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اظهار کرد: موسسه نورالمجتبی(ع) در بخش  فضای مجازی و فرهنگ دانش بنیان در نمایشگاه قرآن کریم حضور دارد.

 

معاون پژوهشی موسسه نورالمجتبی(ع) اظهار کرد: این موسسه از سال ۱۳۹۲فعالیت خود را در زمینه آموزش مجازی معارف اسلامی آغاز کرد تا امروز با رصد بهترین سامانه های آموزش مجازی دنیا سامانه آموزشی علمی با نام ایمانور را ایجاد کرده است که این سامانه با بهره مندی از بهترین اساتید چهره در زمینه معارف اسلامی توانسته است تولیدات مهارتی و معارفی  را در حوزه دین تولید کند.به لطف خدا تا کنون بیش از ۹۵هزار همراه داشته ایم و رضایت بالای ۹۵درصد است .

 

وی گفت: دروسی که ما ارائه می دهیم یکسری ویژگی ها دارد از جمله اینکه ارائه دروس با پشتیبان ها همراه است بسته کامل آموزشی به همراه فایل ویدیویی درس ها ارائه می شود. جزوات آموزشی، تالارهای گفت وگو و جلسات آنلاین و پرسش و پاسخ وجود دارد. امکان حضور در آزمون وجود دارد و مدرک معتبر از دانشگاه تهران یا دانشگاه قرآن و حدیث به انتخاب خودشان دریافت می کنند.

 

حسینی گفت: محصول موفق دیگر ما اپلیکشین« آیه ها و ستاره ها» است که اختصاصی آموزش قرآن به کودکان است و سبک متفاوت و به روزی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این اپلیکشن ۱۱۶ویدیو با بهترین چهره های حوزه کودک با شخصیت های عروسکی ثبت شده است که در قالب داستان، سرگرمی، کاردستی و نقاشی مفاهیم قرآن را آموزش می دهند. البته ما تمرکز بر حفظ قرآن نداشته ایم که برای کودک زدگی ایجاد نشود و عملا با تکرارهایی که در تدریس اتفاق می افتد حفظ اتفاق می افتد خاصیت این اپلیکشن این است که مربی همراه دارند که هر هفته با کودک در تماس است و آموزش کاری تعاملی است.

 

پشت پرده رسانه‌ها/ تماشای یک آیه قرآنی به‌صورت فیلم ۳۶۰ درجه

 

 

مصطفی ضابط؛ مسئول غرفه‌های «پشت پرده رسانه‌ها»، «اتاق حقیقی یا مجازی» و «آزمایشگاه آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا» در بخش «فضای مجازی و فرهنگ دانش‌بنیان» در معرفی فعالیت‌های این غرفه‌ها، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه بصیرت رسانه‌ای، به تصویر کشیدن «پشت پرده رسانه‌ها» در یک سری قاب عکس‌های تعاملی است که یک ایده جدید محسوب می‌شود. مخاطب با مشاهده این قاب‌ها به این درک می‌رسد که اگر به هر تصویری از زاویه دیگری نگاه کنیم، می‌تواند معنا و مفهوم دیگری داشته باشد.

 

وی ادامه داد: همچنین در غرفه «اتاق حقیقی یا مجازی» که اتاقی سرپوشیده و تاریک بوده و افراد سه نفر سه نفر وارد آن می‌شوند، تصاویری را برای افراد نمایش می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم تشخیص دهند که آیا آن تصویر در دنیای واقعی وجود داشته یا تصویر کاملا دیجیتالی و ساخته رایانه است. در این چالش تاکنون هیچ برنده‌ای نداشته‌ایم و هیچ‌کس تاکنون نتوانسته همه گزینه‌ها را درست تشخیص دهد. خروجی این طرح این است که مخاطب پس از خروج از این اتاق دیگر به همه‌چیز شک می‌کند و هر تصویری را که می‌بیند این احتمال را می‌دهد که ممکن است جعلی و ساختگی باشد و هر چیزی را به سادگی باور نمی‌کند و این یکی از نکات مهم در مبحث سواد فضای مجازی است.

 

ضابط در ادامه گفت: دیگر غرفه ما با عنوان «آزمایشگاه آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا» مرتبط با هایتِک یا تکنولوژی‌های جدید است. افراد در این آزمایشگاه می‌توانند آخرین تکنولوژی‌ها را ببینند. البته این بخش برای بازدید مخاطبین عمومی نیست و برای مسئولان، مهمانان ویژه و غرفه‌داران نمایشگاه است. اینجا انواع تکنولوژی‌های AR، واقعیت افزوده، اسکن سه بعدی، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی، بررسی و نمونه‌ها و مصادیق آنها ارائه می‌شود. افراد می‌توانند با این تکنولوژی‌ها کار کرده و همزمان «دیپفیک» را نیز تجربه کنند.

 

وی درباره کاربرد این تکنولوژی‌ها در فضای قرآنی، توضیح داد: به سفارش نمایشگاه قرآن، اولین VR قرآنی را تولید کردیم. یک آیه قرآنی را به‌صورت فیلم 360 درجه ساخته‌ایم که افراد در عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانند آن‌را ببینند.

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1167691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha