معنویت مورد تاکید قرآن در خانواده، مسئولیت پذیرانه است

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه آن معنویتی که در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته، معنویت متهجرانه نیست، گفت: بلکه معنویتی که قرآن در حوزه خانواده مطرح می کند، مسئولیت پذیرانه است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «رضا رمضانی»، در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در خصوص خانواده گفت: امروز قرآن نجات بخش جهان است، به همین دلیل است که باید یک بازتعریفی از قرآن داشته باشیم.

 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه افزود: خانواده از جمله مواردی است که در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است. در واقع وقتی قرآن کریم به حوزه خانواده می رسد از آیات الهی در آن ذکر می کند. امروزه در غرب ذیل مفهوم متریالیستی مطرح می شود و یک تعریف جدی در عرصه خانواده منحصرا مطرح است و چیزی که در آن مهم است، این است که ارکان خانواده را بایستی به درستی درک کنیم لذا خانواده نقش مهمی در تکثیر نسل دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه زن مظهر جمال و مرد مظهر جلال است، تصریح کرد: یک نکته مهم و جالب توجه اینجا است که گفته می شود در کتاب انجیل این سکونت و آرامش باید از زنان به مردان منتقل شود در حالی که قرآن کریم می فرماید: این آرامش هم باید از طرف مردان به زنان باشد و هم از جانب زنان به مردان لذا قرآن به این حقوق اخلاقی بسیار تاکید کرده است.

 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) بیان کرد: ما برای این، مسئله خانواده را مورد توجه قرار می دهیم که چون گوهر نظام بشری با آن شکل می گیرد تا دو مورد مهم محبت و مودت مورد توجه قرار گیرد. اسلام دین ماورای محبت است. یک فرد مسیحی می گفت: اسلام به هیچ عنوان از محبت سخن نگفته است در صورتی که در قرآن کریم به اندازه کافی در مورد محبت ذکر شده است. لازم است بگویم اگر بیشتر از آنچه که در انجیل از آن سخن گفته شده در اسلام نباشد کمتر از آن در قرآن کریم نیست. الهی قمشه ای می گوید: خداوند متعال خالق بهشت است و بس و همچنین ابن سینا نیز فرموده عشق در کل هستی جریان دارد؛ بنابراین شروع حب و محبت در حالت پروردگار است و انسان موظف است حافظ این محبت باشد لذا اگر خانواده می خواهد در مسیر معنا قرار بگیرد، باید به اصل محبت توجه داشته باشد.

 

حجت الاسلام رمضانی با بیان اینکه بحث محبت و مودت باید برای ما قابل فهم و درک باشد، خاطرنشان کرد: اینکه ما نسبت به هم اعتماد داشته باشیم، چون نظام هستی یک نظام معنادار است و نگاه ما باید نسبت به هم یک نگاه الهی باشد، چون بشر جلوه حق است.

 

وی در ادامه افزود: اگر ما نسبت به همه به عنوان جلوه ای از جمال حق بنگریم در این صورت است که محبت در جامعه و زندگی زناشویی توسعه می یابد. امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند: من در تمام عمری که با فاطمه بودم، او حتی یک بار هم مرا ناراحت نکرد و من هم وی را ناراحت نکردم. اگر چنین نگاهی در زندگی ما باشد، این مشکلات امروز زندگی زناشویی در جامعه هم کمرنگ می شود لذا این عشق باید بر اساس اصول و مبانی درست محبت جای بگیرد.

 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با ابراز تاسف از سه ازدواج و یک طلاق در جامعه گفت: این مسئله بیانگر این است که جوانان نتوانسته اند اعتقادات معنوی خود را پرورش دهند تا به عشق و محبت پایبند باشند. آیا خانواده معناداری که در قرآن مطرح شده است، این است. خانواده ای که در آن معنویت وجود دارد یعنی خداوند در آن خانواده حضور دارد در غیر این صورت آن زندگی مبتلا به مشکلات زیادی می شود و زندگی ناپایداری به وجود می آید.

 

حجت الاسلام رمضانی با بیان اینکه آن معنویتی که در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته، معنویت متهجرانه نیست، افزود: معنویت ستم پذیرانه نیست بلکه معنویتی که قرآن در حوزه خانواده مطرح می کند، مسئولیت پذیرانه است. حس مسئولیتی که خداوند در خانواده قرار داده یک حس مسئولیت پذیرانه در قبال هم است؛ بنابراین این حقوق باید شناخته شود چه حقوق قانونی و چه حقوق خانوادگی یا حقوق بین زن و مرد و حقوق بین فرزندان و والدین. همه اینها باید مورد توجه قرار گیرد لذا از خداوند منان می خواهیم  روحیه، درک و فهم قرآن را به ما بیاموزد.

کد خبر 1167793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha