بحران سوریه ترکیبی از چالش‌های اقتصادی، ایدئولوژیکی و سیاسی است

خلیق با بیان اینکه بحران سوریه ترکیبی از چالش‌های اقتصادی، ایدئولوژیکی و سیاسی است و حل آن با این ترکیب نیازمند هم‌افزایی میان کشور سوریه و حوزه مقاومت است، گفت: این موضوع در قیاس میان حوزه مقاومت در سوریه و لبنان آشکار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدحسین خلیق، کارشناس سیاسی و تحلیلگر مسائل ایران و سوریه در گفتگو با برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» رادیو گفتگو درباره نظام اقتصادی سوریه و تأثیر آن بر محور مقاومت با بیان این که بر خلاف انتظار، نظام اقتصاد اسلامی در کشور سوریه حاکم نیست، گفت: سوریه از نظر قانون اساسی کشوری است اسلامی اما از نظر نظام اقتصادی، لیبرالی و بانک‌های سرمایه‌گذاری آن غربی هستند، درواقع یک حالت تراژدیک در این منطقه خصوصاً در کشور سوریه اتفاق افتاده و فرهنگ مدیریت اقتصاد اسلامی در آن تعریف نشده است. به‌عنوان‌مثال بانک‌های کشور به هیچ با ربا یا معاملات حرام در اسلام مشکلی ندارند.

 

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی متمرکز که به شکل هرمی از یک سرچشمه‌ای اداره شود وجود ندارد و آنچه در سوریه دیده می‌شود یک نظام بسیار ساده و غیراسلامی است، گفت:‌ به همین دلیل از این زاویه تحت‌تأثیر قرار گرفت. در نظام اقتصادی این کشور یک نوع دین‌ستیزی و اسلام‌ستیزی، نه از نظر جامعه بلکه از نظر بخش سیاسی و اقتصادی وجود دارد.

 

این کارشناس سیاسی و تحلیلگر مسائل ایران و سوریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدای مدافع حرم و شخصیت‌هایی مانند حاج قاسم سلیمانی، نمونه اقتصاد اسلامی ایران را در سوریه طرح کردند که در بخش‌های مختلف رسانه‌ای، کارگروه‌های حاضر در منطقه و خود کشور سوریه بازخورد عجیبی داشت، گفت: متأسفانه دوستان در این منطقه یعنی کشور و حکومت سوریه این مسئله را می‌دانستند اما برای رفع این مشکل هیچ اقدام علمی انجام ندادند تا این‌که بحران سوریه اتفاق افتاد.

 

وی با بیان اینکه بحران سوریه ترکیبی از چالش‌های اقتصادی، ایدئولوژیکی و سیاسی است و حل آن با این ترکیب نیازمند هم‌افزایی میان کشور سوریه و حوزه مقاومت است، گفت: این موضوع در قیاس میان حوزه مقاومت در سوریه و لبنان آشکار می‌شود.

 

این کارشناس سیاسی و تحلیلگر مسائل ایران و سوریه با اشاره به اینکه در کشور سوریه نظام اقتصاد مقاومتی پیدا نمی‌شود، بیان کرد: گرچه در رده صنعت اولیه جامعه، خانواده‌های اقتصاد مقاومت وجود دارد اما مردمی بودن که از الزامات اقتصاد مقاومتی اصلاً در کشور سوریه تحولی ایجاد نکرده است. کشور سوریه از نظر ژئوپلیتیک دارای مقاومت و پتانسیل بالایی است اما ژیگواکونومیک یا اقتصاد مقاومتی تاکنون در آن فرهنگ‌سازی نشده است البته جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است این مباحث را آنالیز کنند تا با اطلاعات به‌روز، گروه فکری متخصص و پیشرفته در این منطقه برای راه‌اندازی اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.

 

خلیق با بیان اینکه اگر بخواهیم یک ایدئولوژی اقتصادی و مقاومت خارج از جمهوری اسلامی ایران تعریف شود باید واقع‌بینانه عمل کنیم چرا که مردم کشورهای حوزه مقاومت با مردم ایران تفاوت دارند، گفت: بنابراین اگر بخواهیم الزامات اقتصاد مقاومتی یا یک اقتصاد پویا در این منطقه داشته باشیم باید در گام نخست یک سری کارهای فرهنگی مقدماتی صورت بگیرد، در غیر این صورت دشمن می‌تواند از همین بعد اقتصادی ضربه‌های مهلکی را بر حوزه مقاومت البته مثل کشور سوریه، یمن یا عراق وارد کند.

 

 

کد خبر 1168788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha