نقش تاثیرگذار  امامان جماعات و محلات در کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضائیه

حجت الاسلام صادقی با اشاره به نقش تاثیرگذار امامان جماعات و محلات در کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضائیه گفت: امامان جماعات و محلات باید در حوزه میانجی گری و داوری ورود کنند تا مشکل محلات را حل کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: نشست ظرفیت مساجد در داوری و‌ حل اختلاف، امروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «هادی صادقی»، در دومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

 


صادقی با بیان اینکه تاکید اسلام بر انجام معاملات و ارتباطات اجتماعی با دقت نظر و نگارش قرارداد و گرفتن شاهد است، اظهار کرد: اسلام همچنین تاکید دارد که باید اختلافات مردم بدون حضور در دادگاه ها حل و فصل شود که نقش امامان جماعات و محلات بسیار مهم است.

 

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه افزود: اسلام بر گذشت در زمان بروز مشکلات تاکید دارد زیرا گفته می شود اگر می خواهید خداوند شما را ببخشید شما نیز مردم را ببخشید. فرهنگ توبه و عذرخواهی مورد سفارش است که تشویق مردم به این موضوع، از تخصص های روحانیت و امامان جماعات و محلات است. مرحله بعد در حوزه حل اختلاف، مرحله مذاکره و گفت وگو است.

 

وی اضافه کرد: میانجی گری و ریش سفیدی مرحله بعدی است که مورد تاکید اسلام است و پیامبر اعظم صلوات الله علیه در این زمینه سفارش بسیار کرده اند. امامان جماعات و محلات باید در حوزه میانجی گری و داوری ورود کنند تا مشکل محلات را حل کنند. ما در مرکز توسعه حل اختلاف با همکاری بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی، در این زمینه در حال تدوین ساز و کارهای مربوطه هستیم.

 

صادقی ادامه داد: شکل گیری این همه پرونده های قضایی، شایسته جامعه اسلامی ما نیست. مشاهده خیلی از این پرونده ها نشان می دهد که با میانجی گری و داوری امامان جماعات و محلات، بسیاری از اختلافات در سطح محلات قابل حل و فصل است.

 

وی با بیان اینکه مردم شناخت خوبی نسبت به نقش امامان جماعات و محلات در زمینه حل اختلافات ندارند، یادآور شد: قوه قضايیه با همکاری بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی برای توسعه این شناخت در حال انجام کارهای خوبی است.

 

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: اگر می خواهیم مرجعیت امامان جماعات و محلات رسمیت یابد، باید مردم به این امامان دل دهند و به ابن صورت بسیاری از مشکلات محلات و مردم حل می شود و در زمینه اخوت و مهربانی میان مردم، نقش روحانیون افزایش می یابد.

کد خبر 1169071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha