«زرینه نون» در آستارا رونمایی شد

نان سنتی و نذری «زِرینه‌نون» به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی طی ضیافت افطار متبرک به نام حضرت علی (ع) در واحد بوم‌گردی گوزل‌کندیمیز خلیله‌سرا بخش لوندویل بندر آستارا رونمایی و شیوه پخت آن تشریح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، آیین رونمایی و معرفی نان سنتی زرینه‌نون در ضیافت افطار به نام حضرت علی(ع) در واحد بوم‌گردی گوزل‌کندیمیز روستای خلیله‌سرای بخش لوندویل آستارا برگزار شد.

 

«مجتبی آب‌روشن» هدف از برگزاری این آیین را معرفی، حفظ و ترویج پخت نان محلی وسنتی«زرینه‌نون» اعلام کرد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بندرآستارا افزود: پاسداشت خوراکی‌ها و نان‌های محلی برای رونق گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است و برای احیای این قبیل داشته‌ها و سرمایه‌های فرهنگی و بومی، برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم.

 

وی واحدهای بوم‌گردی را برای معرفی و ترویج خوراکی‌ها و نان‌های سنتی و محلی مناسب دانست و تصریح‌کرد: ترویج پخت زرینه‌نون که در روستاهای آستارا و به‌ویژه بخش لوندویل رواج دارد، می‌تواند برای جذب گردشگر و مسافر مفید باشد و وجود اینگونه خوراکی‌های بومی برای تنوع و کیفیت سفره‌ها و علاقه‌مندی گردشگران موثر است.

 

«آرمین حیدریان» نیز در این آیین، گفت: زرینه‌نون نامی تالشی است که به آن فطیر نیز گفته می‌شود و در کتیبههای ایلامی از آن به نام زراینا نون یعنی نانی که از شیر پخته می‌شده نام برده شده است که حدود سه هزار سال قدمت دارد و شاید نام تالشی زرینه، از آن نام اقتباس شده باشد.

 

کارشناس ارشد ایران‌شناسی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گیلان افزود: در کتاب اوستا نیز زرینه‌نون آمده است اما در داخل آن حلوا نبوده است و اکنون هم زرتشتيان یزد و کرمان این نان را می‌پزند و در مناطق تالش و از رستم‌آباد رودبار تا عنبران نمین نیز پخت می‌شود.

 

وی ادامه داد: آستارا یکی از خاستگاه‌های اصلی زرینه‌نون است به این دلیل که این تلفظ و اصطلاح به طور دقیق با آنچه در اوستا آمده مطابقت دارد اما در سایر مناطق نظیر بخش حویق تالش، تلفظ آن با نامی که در اوستا آمده متفاوت است.

 

این پژوهشگر افزود: رد پای زرینه‌نون در دوره ساسانیان نیز یافت می‌شود اما در دوره اسلامی به خاطر اهمیت و نگاه ویژه‌ای که به نان و قوت انسان شده، پخت آن ترغیب شده است و در سفره‌های احسان و نذری استفاده می‌شده و به نان نذری نیز موسوم شده است.

 

حیدریان خاطرنشان‌کرد: امروزه این چون بیشتر برای افطار و سحری پخت می‌شود از آن به عنوان نذیر چورک (نان نذری) نام برده می‌شود و از آرد گندم، آب و خمیر مایه یا شیر گرم و سرد پخته می‌شود و خمیر حاصل از این ترکیبات را آنقدر ورز می‌دهند تا حالتی چسبنده داشته باشد و سپس داخل یک سینی بزرگ، روی آن را می‌پوشانند و در داخل تنور یا فر قرار می دهند.

 

وی اضافه‌کرد: در برخی روستاها حلوای زرد در داخل زرینه‌نون قرار می‌دهند و اندازه خمیر نان را به اندازه کف دست برش می‌دهند و روی آن را با چنگال نقش و نگار می‌اندازند و اطراف آن را می‌بندند و از زرده تخم مرغ برای رنگ روی آن استفاده می‌زنند و برای پخت داخل اجاق یا فر قرار می‌دهند.

 

«علی‌حیدر جوینده» نیز در این آیین گفت: زرینه‌نون بیشتر در روستای کوته‌کومه پخت می‌شود و تهیه کنندگان آن سفارش‌های کلی و جزئی از آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و واحدهای اقامتی قبول می‌کنند.

 

 مدیر واحد بوم‌گردی گوزل کندیمیز و از هنرمندان و فرهنگیان بندر آستارا ابراز امیدواری کرد به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فعالان فرهنگی و رسانه‌ها، جشنواره‌های معرفی محصولات و خوراکی‌های بومی دیگر همچون ازگیل، تمشک و آش محلی برگزار شود.

 

گفتنی است، پذیرایی از حاضران، مهمانان و مداحی در وصف حضرت مولا علی (ع) توسط یکی از مداحان اهل‌بیت (ع) از بخش‌های دیگر این آیین بود.

 

 

کد خبر 1171583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha