انسان های باتقوا، صدر نشین جشن بندگی فطر هستند

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: روزه یک دوره ریاضت است دوره ای که انسان تمرین می کند و کسانی که مهارت ترمز گرفتن در عرصه های پرزرق و برق دنیا پیدا می کنند، در جشن بندگی فطر صدر نشین هستند و هم ردیف ولی عصر در این جشن بندگی حضور بهم می رسانند.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ جشن پایان ماه رمضان جشن بندگی است و در این روز انسان به اراده اش ارزیابی می شود و هر چه او اراده قوی تری داشته باشد، خود کنترلی بیشتری خواهد داشت و کسانی که موفق به تقویت اراده و خودکنترلی می شوند، این افراد صدر نشین جشن بندگی خواهند بود؛ به مناسبت روز عید فطر این خبرگزاری با حجت الاسلام «سید مهدی واعظ موسوی» کارشناس دینی و مشاور خانواده گفتگویی داشته که در ادامه تقدیم خوانندگان می شود:

 

چرا پایان ماه مبارک رمضان را جشن می گیریم؟

ما جشن پایان ماه رمضان را به جشن بندگی تعبیر می کنیم، یعنی انسان به اراده اش ارزیابی می شود و هر چه اراده قوی تری داشته باشد، خود کنترلی بیشتری خواهد داشت و هدف از روزه خود کنترلی و مدیریت برخورد و تقویت اراده است؛ در واقع ما با امساک و خودداری تمرین تقویت اراده می کنیم و کسانی که موفق به تقویت اراده و خودکنترلی می شوند، صدر نشین جشن بندگی خواهند بود اگر چه که خدا همه را به جشن بندگی دعوت کرده است اما آن کسی صدر نشین این بزم و محفل است که به خودکننترلی بیشتری دست پیدا کرده باشد.

قرآن هدف از روزه را تقوا ذکر می کند و این نشان می دهد راز روزه تقوا است و تقوا هم همان خودکنترلی و خودنگهداری است؛ شهید مطهری می گوید: «روزه را پرهیزکاری معنا نکنید بلکه معنای دقیق تقوا خودنگهداری و خودمدیریت است» ما در واقع در یک دوره فشرده سی روزه این تمرین را کردیم مانند افرادی که وقتی می خواهند به مسابقات جهانی راه پیدا کنند قبل ار آن دوره های سختی را پشت سر می گذرانند که به اصطلاح می گویند اردو.

شخص روزه دار نیز در این سی روز سختی های بسیاری را تحمل می کند، حلال ها را بر خود حرام می کند تا بتواند به تقوا دست پیدا کند، در واقع روزه یک دوره ریاضت است دوره ای که انسان تمرین می کند و کسانی که مهارت ترمز گرفتن در عرصه های پرزرق و برق دنیا پیدا می کنند، اینها در جشن بندگی فطر صدر نشین هستند و هم ردیف ولی عصر در این جشن بندگی حضور بهم می رسانند و چون خداوند کریم است و سفره رحمت خود را برای همه پهن می کند افرادی که فقط از روزه، نخوردن و نیاشامیدن را انجام دادند نیز در این سفره حضور دارند اما نه در ردیف بزرگان .

 

عید فطر یکی از چهار عید بزرگ اسلام است چه ویژگی در این عید است که جزو اعیاد بزرگ اسلام معرفی شده است؟

کلمه عید از عاد بعود به معنای بازگشتن می آید،  در واقع عید ما بی خبری، غفلت، لهو و لعب نیست، در عید ما غسل، توجه به خود و ... وجود دارد و اینکه جزو چهار عید بزرگ است چون پیامد یک دوره فشرده تمرین تقوا است، در قرآن بعد از توحید تقوا آمده است و توحید در عرصه های باورهای ما و عمل در عرصه تقوا است.

این ماه مبارک تمرین تقوا است به همین دلیل وقتی می خواهیم از این ماه خارج شویم اول ماه شوال که خروج ما از ماه مبارک رمضان است روز عید می شود و از یک اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

فلسفه برپایی نماز عید در پایان ماه مبارک رمضان چیست؟

ما غیر از نمازهای واجب نمازهای مستحب زیاد داریم؛ نماز راز آن با روزه متفاوت است، راز نماز ذکر است، قران می فرماید: «نمار یاد خدا است» و یاد خدا مانند اکسیژن برای ما است و نمازهایی چون نماز عید، یک نوع سوختگیری است که انسان روز عید وقتی آفتاب بلند می شود رو به قبله می ایستد و خدا را به کبریایی او قسم می دهند و فراخوانی می کنند.

در روزهای مهم نماز وارد است اینجا هم چون روز بسیار مهمی است به همین دلیل ورود به این روز با نماز شروع می شود؛ صفاتی که در قنوت نماز عید فطر است نشان می دهد این روز چه روز مهمی است؛ این واژه هایی که در دعای دست نماز عید فطر به کار رفته عظمت عید فطر را مشخص می کند، در واقع قنوت نماز عید فطر شناسنامه روز عید فطر است و ممیزات عید فطر را به ما نشان می دهد.

دعای قنوت نماز عید فطر انسان را امیدوار می کند و گویا خداوند با صفات کبریایی و عظمت خود، خود را به ما نشان می دهد و ما خدا را با جود، جبروت، کبریایی، عظمت، گذشت ها و مغفرتش می بینیم.

روز عید روز جایزه و دریافت است و بعد از یک ماه  امساک این روز، روز افطار است، هر خودداری یک بهره مندی و تنعمی در پی دارد در روز عید فطر ما متنعم هستیم و نتیجه امساک های خود را می خواهیم بگیریم و چنین لطفی را خدا به ما در این ایام کرده است.

 

اجتماع عظیم مسلمانان در روز عید فطر چه چیزی را بیان می دارد؟

در دین ما جماعت و با جمع بودن و روحیه تعاونی داشتن یک اصول مسلم است، در قران ذکر شده:« رکوع کنید با رکوع کنندگان» یعنی ای انسان تنها رکوع نکن و در جمع عظیم مسلمین و اجتماع شرکت کن. در زمان ظهور ولی عصر نماز عید واجب می شود اما اکنون وجوه شرعی ندارد ولی تمرین است تمرینی که وقتی امام بیایند نماز عید فطر را با عظمت در کره زمین برپا خواهیم کرد. مانند اجتماع عظیم حج.

در واقع نماز باشکوهی است که در اجتماعات کلان برگزار و یک مانور و خودنمایی است و این ها فرصت هایی است که مسلمانان خود را به دشمنان نشان دهند مانند راهپیمایی اربعین و روز قدس که با حضور ما دنیا معادلات خود را عوض می کند و این اجتماعات در معادلات جهانی تاثیر گذار است لذا مردم نباید کوتاهی کنند.

 

چرا باید زکات فطره پرداخت کنیم؟

شما در ماه مبارک رمضان روزه گرفتید یعنی از یک سری چیزها خودداری کردید و این امساک و خوب است اما دست در جیب خود نکردید و پولی را برای کمک به هم نوع خود پرداخت نکردید.

خدا در قرآن هر جا سخن از نماز آورده در ادامه زکات را مطرح کرده است یعنی کسانی که نماز را برپا می دارند باید زکات هم پرداخت کنند و اگر انسان با خدا رابطه برقرار کرد، با خلق خدا هم باید رابطه برقرار کند و نسبت به گرسنگی خلق نباید بی تفاوت باشد که اگر باشد نماز او نماز به درد نمی خورد.حضرت علی (ع) در حال رکوع انگشتر خود را به نیازمند می دهد و این درس برای ما است که همزمان که نماز می خوانید به فکر نیازمندان نیز  باشیم . لذا خدا می فرماید: یک ماه روزه گرفتی حالا به نیازمندان پولی پرداخت کن.

و خدا زکات فطره را برای هر نفر پرداخت سه کیلو (یک مد طعام) قوت غالب مشخص کرده که بعد از پایان ماه مبارک رمضان مسلمانان به فقیران پرداخت کنند و این یک رمز است؛ با اینها پرونده فقر و گرسنگی بسته نمی شود و این یک کار نمادین و یک تست و آزمون کوچکی است برای اینکه ببنیم مسلمانان آمادگی فضل و بخشش دارند یا خیر؟ چرا که مسلمان نماز خوان روزه بگیر و خسیس بدرد نمی خورد.

انتهای پبام

 

 

 

 

کد خبر 1172176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha