لزوم پرهیز از برخورد سیاسی با تفاوت دیدگاه‌های مذهبی

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان گفت: این امر باید در مناسبت‌های مختلف برای مردم نهادینه شود که همانند تفاوت در فتاوای مراجع تقلید شیعیان در مورد اهل سنت نیز چنین امری محتمل است و نباید عده‌ای با کار سیاسی وضعیت را خراب کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان در دیدار عیدانه با مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان که به مناسبت عید سعید فطر در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان‌وبلوچستان برگزار شد، بعد از تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، اظهار داشت: در خصوص برگزاری نماز عید سعید فطر اهل سنت برخی در فضای مجازی اقدام به جوسازی نمودند که این یک مانور سیاسی برای مخالفت بود و متاسفانه بعضی از حرکات در داخل استان و همچنین سخنان برخی در خارج استان نیز این حاشیه‌ها را تقویت کرد.

 

امام جمعه زاهدان خطاب به مولوی عبدالحمید، بیان داشت: فشار و تحمیل موضع برخی علمای اهل سنت به دیگران برای اعلام عید فطر، باعث سنگین‌تر شدن فضا می‌شد اما سخنان شما در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در میان اهل سنت زاهدان خوب بود.

 

آیت‌الله محامی بیان داشت: در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بیان کردیم انتظار ما این است که هر کس بر اساس مذهب خود عمل کند البته با توجه به اعزام ستادهای استهلال با تجهیزات مختلف اعتماد به برخی گروه‌های متفرقه سخت است اما اهل سنت چنین اعلام کرده‌اند که اگر «بیّنه» باشد کفایت می‌کند و چون وضعیت جوی غبارآلود بوده سخت‌گیری نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: در پایان خطبه‌های نماز عید سعید فطر نیز بر تقویت همدلی و وحدت تاکید کردیم که مورد استقبال برخی واقع شد و برخی نیز دست به تقطیع سخنان ما زده بودند.

 

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: این امر باید در مناسبت‌های مختلف برای مردم نهادینه شود که همانند تفاوت در فتاوای مراجع تقلید شیعیان و این که هر کس طبق نظر مرجع تقلید خود عمل می‌کند، در مورد اهل سنت نیز چنین امری محتمل است و نباید عده‌ای با کار سیاسی وضعیت را خراب کنند.

 

امام جمعه زاهدان بیان کرد: باید عملکرد آقایان در طول سال به گونه‌ای باشد که چنین برچسب هایی به آن‌ها نچسبد و از چنین اتفاقاتی به عنوان یک مانور سیاسی یاد نشود.

 

آیت‌الله محامی گفت: متاسفانه برخی با هر اتفاقی به دنبال سوء استفاده هستند و در حادثه شهادت طلاب در حرم مطهر رضوی فرد ضارب به اهل سنت نسبت داده شد و شایعاتی مبنی بر اینکه فرد ضارب تحصیل کرده دارالعلوم مسجد مکی بوده و در ادامه اقدام به انتشار برخی کلیپ‌های تفرقه‌برانگیز از یکی از ائمه جمعه اهل سنت استان پرداختند که در سال۹۵ ایراد شده بود و در این موقعیت به دنبال سوء استفاده و  آشوب بودند.

 

وی ادامه داد: در همان برهه زمانی تاکید کردیم که علمای شیعه و اهل سنت باید هوشمندانه عمل کنند نه اینکه یک طرف یا محمد(ص)،یا علی(ع)،یا زهرا(س) و یا حسین(ع) گفتن را شرک بداند و در مقابل چنین عنوان شود که هر کس امامت ائمه اطهار(ع) را قبول نداشته باشد کافر است.

 

وی ادامه داد: اینگونه مسائل نباید به تریبون علما کشیده شود و باید در جلسات به چنین افراد تذکر داده شود.

 

وی با تاکید بر این که نباید سوژه‌ای برای دعوا ایجاد کنیم، بیان داشت: سخنان تفرقه برانگیز در عصر حاضر و در فضای مجازی باقی می‌ماند و و باید افراد توجیه شوند تا ما گرفتار تجربه تلخ افغانستان، پاکستان، سوریه و... نشویم و به تحقق نیات شوم دشمنان کمک نشود.

کد خبر 1173079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha