ضرورت الگوگیری از سیره و اندیشه‌های امام خمینی(ره)

وینسنت کاکمبو در مراسم بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در اوگاندا، بر ضرورت الگوگیری از سیره و اندیشه‌های امام خمینی(ره) تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا، مراسم بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با حضور اساتید، دانشجویان و دوستداران انقلاب اسلامی در محل سالن کنفرانس دانشگاه سلطنتی موتسا وان (وابسته به پادشاهی بوگاندا) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط شمیم نالوانگا، معاون دانش‌آموزی دانشگاه سلطنتی موتسا وان آغاز شد و با سخنان عیسی لوییمبازی کاتونگولو، کارمند رایزنی فرهنگی کشورمان در خصوص اهمیت برگزاری این مراسم و شخصیت بی نظیر حضرت امام(ره) ادامه یافت.

وینسنت کاکمبو، رئیس دانشگاه سلطنتی موتسا وان در سخنانی، از امام خمینی(ره) به عنوان شخصیت والایی نام برد که در کشور ایران تحول اساسی به وجود آورد.

وی از همه دانشجویان دانشگاه و دیگر شرکت کنندگان در مراسم خواست تا از سیره و اندیشه‌های امام خمینی(ره) به عنوان شخصیتی که همه زندگی خود را وقف برنامه ریزی و خدمت به ملت و جامعه خود کرد، الگوبرداری کنند.

رئیس دانشگاه سلطنتی موتسا وان ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک، روابط بیشتر و عمیق تری در حوزه همکاری‌های علمی و دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های ایران صورت گیرد.    

در ادامه، خانم خدیجه کاتونگوله، استاد دانشگاه اسلامی اوگاندا با بیان تاریخچه‌ای از زندگی سیاسی و مبارزاتی امام خمینی(ره) به تبیین افکار و اندیشه‌های ایشان پرداخت.

حمزه چیونه، فعال رسانه‌ای اوگاندا از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی به نقش امام خمینی(ره) در شکل گیری حکومت جمهوری اسلامی در ایران اشاره کرد.

امام خمینی(ره)؛ رهبر بزرگترین انقلاب قرن

پس از آن، آدم سبیالا، استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در سخنانی به ابعاد شخصیتی، سبک زندگی و ساده زیستی امام خمینی(ره) پرداخت.

وی امام خمینی(ره) را بزرگترین رهبر کاریزماتیک قرن معرفی کرد و گفت: علم، اخلاص و صداقت از ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) است.

روح اله دهقانی، رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) به نامه‌های امام خمینی(ره) به رهبران جهان از جمله رابرت موگابه، رئیس جمهور سابق زیمبابوه اشاره کرد و آنها را از جمله بهترین آموزه‌های تاریخی خواند.

مهدی صالحی، رئیس نمایندگی فرهنگی کشورمان با اشاره به دیدگاه سخنرانان این نشست نسبت به شخصیت والای امام خمینی(ره) گفت: از اینکه اوگاندایی‌ها امام خمینی(ره) را از طریق سخنرانی‌های ایشان که همواره الهام بخش و امیدآفرین بوده می‌شناسند، بسیار خرسندم.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از مبارزات ضد استعماری و ضد نژادپرستی در آفریقا حمایت کرده و می‌کند. ما با سلطه شرق و غرب مخالفیم و آن را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

خرمی، کارشناس سیاسی سفارت کشورمان گفت: ملت ایران پس از انقلاب اسلامی، تصمیم گرفتند به جای اینکه به دنبال کمک سایر کشورها باشند، ظرفیت‌های جدیدی را برای خود ایجاد کنند. ملت ایران به وابستگی نه گفتند و برای استقلال خود تلاش کرده و بر تولید داخلی متمرکز شدند.

محمد عبدالمالک، نویسنده و مترجم از دیگر سخنرانان این نشست، تأکید کرد: تاریخ امام خمینی(ره) و ایران سرمشق بزرگی برای کشورهای دیگر از جمله اوگاندا است. ما می‌توانیم از ایران مفاهیمی همچون خودداری از اتکا به دیگران و استقامت را یاد بگیریم تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی اقتدار پیدا کنیم.

عبدالعزیز سنوگا تموزاده، رئیس انجمن پان افریکن ابتکار ملی اوبونتو نیز در سخنانی، گفت: امام خمینی(ره) شخصیت بسیار بزرگی بود که هر کسی به خاطر شخصیت و فهم مثال زدنی او، آرزو می‌کند شبیه او باشد.

وی همچنین با یادآوری ارزش‌های پادشاهی بوگاندا گفت: بزرگداشت شخصیت‌هایی مانند امام خمینی(ره) برای فرهنگ‌ سازی در اوگاندا یک نیاز است و یادگیری آرمان‌ها و اندیشه‌های او، آینده روشنی را در میان نسل جوان تضمین می‌کند.

مکتب امام خمینی(ره) بر محور معنویت، عقلانیت و عدالت است

عبداله عباسی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا در بخش پایانی این نشست، اظهار داشت: سخن از شخصیت امام خمینی(ره) نیاز امروز و فردای ماست. سال‌ها از رحلت امام خمینی(ره) می‌گذرد، اما یاد و خاطره ایشان همیشه در میان ما زنده است.

وی ابعاد اصلی اندیشه‌های امام خمینی(ره) را معنویت، عقلانیت و عدالت برشمرد و افزود: همه ما باید از میراث معنویت و اندیشه ایشان استفاده کنیم.

عباسی مطرح کرد: از جمله مصادیق معنویت امام راحل(ره) اخلاص در کار، توکل بر خدا و عدم غرور و تکبر بود. از مصادیق عقلانیت ایشان می‌توان به انتخاب مدل مردم سالاری دینی برای نظام سیاسی کشور، عدم انعطاف مقابل دشمن، بی اعتمادی به دشمن و تزریق روحیه خودباوری و خوداتکایی در ملت با شعار «ما می‌توانیم» اشاره کرد.

وی ادامه داد: از مصادیق عدالت ایشان نیز می‌توان به توصیه‌های مکرر ایشان به مسئولین کشور جهت رسیدگی به طبقه ضعیف جامعه و پرهیز از اشرافی گری اشاره کرد.

گفتنی است؛ کلیپ کوتاهی از لحظات پایانی عمر امام خمینی(ره) در بیمارستان همراه با عبادات ایشان و نیز تشییع پیکر امام راحل از طریق ویدئو پرژکتور در سالن پخش شد.

کد خبر 1182855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha