مأموریت دستگاه قضا احقاق حق و ابطال باطل/برخی از صاحبان قدرت و ثروت میانه خوبی با اجرای عدالت ندارد

امام جمعه و استاندار کرمان با بیان مطالبی در خصوص مأموریت دستگاه قضا، ویژگی های قاضی، انتظارات جامعه و...کار دستگاه قضا را سخت اما در عین حال ارزرشمند عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ در دومین روز از هفته قوه قضائیه، همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضائیه، پنجشنبه(۲ تیرماه) با حضور مسئولین در تالار فرهنگیان برگزار شد.

 


حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این همایش با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر، به ویژه آیت الله دکتر بهشتی، گفت: شهدای دستگاه قضا در راه دفاع از عدل جان خود را تقدیم کردند.

 

وی افزود: در رابطه با قضاوت در متون دینی مطالب دقیق و مهم فراوانی وجود دارد و موضوع قضاوت هم در فطرت و ذات انسان مطرح است که باید برای اختلاف تدابیری اندیشیده شود و هم حکم عقل است.


امام جمعه کرمان مأموریت قضاوت و داوری را برای دو گزاره اصلی قضاوت و داوری برای احقاق حق و ابطال باطل دانست و اظهار کرد: این دو اصل بسیار مهم در زندگی ما و بخش قابل توجهی از روابط اجتماعی انسان‌ها را آنجا که تجاوز و زیادخواهی به وسیله شخص و گروهی رقم می خورد، انجام می دهد و دستگاه قضا با این دو مأموریت آسایش و امنیت را برای جامعه به دنبال دارد.

 

وی در ادامه جایگاه علم و دانش در قضاوت و داوری را جایگاهی بسیار مهم دانست و افزود: یکی از مبانی حکم در نگاه دینی، علم قاضی که نشأت گرفته از هوشمندی قاضی است.

 

حجت الاسلام ادامه داد: محور دوم در کرسی قضاوت قاضی که باید به آن توجه شود، عدل است و عدل یعنی هر چیزی در جای خود قرار داشته باشد و خواسته عمومی مردم و افکار عمومی در مطالبه از دستگاه قضا اجرای عدل است.

 

وی با بیان اینکه محور سوم عقل و عقلانیت است که قاضی بر اساس آن تصمیماتی اتخاذ می کند؛ اظهار کرد: حکمی که در سایه این سه محور صادر می شود دقیقاً اجرای عدل یا در سایه عدل است.

 

امام جمعه کرمان تصریح کرد: در استان چهره های فراوانی هستند که دانش قضایی بالایی دارند و صاحب نظر هستند و احکامی که صادر می شود با رعایت همه مسائل و جهات شرعی است و تلاش بر این است مردم وقتی با ظلم مواجه شدند با خیال راحت پرونده خود را در دست دستگاه قضا بدهند. 



محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان هم صدور رأی را کاری بسیار سخت و در عین حال ارزشمند عنوان کرد و گفت: مهمترین وظیفه قاضی رفع خصومت است و این مهم جز به اذن خداوند محقق نمی شود و جایگاه محل صدور حکم، جایگاه بزرگ و مهمی است.

 

وی با اشاره به وظیفه قاضی و روایات و آیات قرآن در این خصوص گفت: گرایش به عدالت فطری است و اجرای عدالت پاداش بسیار بزرگی دارد و مبنای حق و باطل حکومت ها بنا به فرمایش مقام معظم رهبری میزان عدالت یک کشور است.

 

فداکار با تأکید بر اینکه طبیعی است بخشی از اصحاب قدرت و ثروت میانه خوبی با اجرای عدالت نداشته باشند؛ اظهار کرد: امروز  دستگاه قضا ملجأ، پناه و مأمن مردم است و طبق آمار مطرح شده روزانه دو هزار پرونده تعیین تکلیف می شود که با آمار شورای حل اختلاف عدد بسیار بزرگ است و نشان دهنده اعتماد و مراجعه مردم به دستگاه قضا است.

 


وی از نتایج اجرای عدالت به امنیت پایدار اشاره کرد و با افزودن این مطلب که اگر امنیت نباشد توسعه امکان پذیر نخواهد شد؛ گفت: یکی از اقدامات اخیر دولت در بحث طرح اقتصادی همین است که به دنبال آن اجرای عدالت است و شاید برای عده ای خوش نیاید.

 

 
استاندار کرمان افزود: وظیفه دیگر دستگاه قضا پیشگیری است و اگر در این حوزه موفق شویم تأثیرات بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

وی در پایان تصریح کرد: نظارت بر دستگاه های دولتی باید با جدیت و قدرت پیش برود زیرا در حوزه اجرا، اختیارات فراوانی وجود دارد و اگر نظارت نباشد احتمال خطا وجود دارد.

کد خبر 1188724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha