جایگاه نه چندان مطلوب گیلان در کشور از حیث سرانه فضای مطالعاتی

کرمی ضمن اشاره به جایگاه نه چندان مطلوب گیلان در کشور از حیث سرانه فضای مطالعاتی کتابخانه گفت: اگر فضاهای مازاد شهری به نهاد کتابخانه‌ها معرفی شود این دستگاه می‌تواند نسبت به تجهیز آن‌ها و ارائه خدمت به مخاطبان اقدام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «پریسا کرمی» امروز (شنبه، ۴ تیر) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ماسال که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: حضور بزرگان، نخبگان، علاقمندان و اندیشمندان و رایزنی با نهاد کتابخانه‌ها جهت خدمات بهینه به علاقمندان کتاب مهمترین هدف برگزاری چنین جلساتی است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان اضافه کرد: با توجه به اینکه اوقات فراغت فصل تابستان را در پیش داریم بهتر بود برای غنی‌سازی این ایام پیشتر برنامه‌ریزی می‌کردیم بنابراین دستگاههایی مانند بسیج، کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش و نظایر اینها می‌توانند در این راستا با هم افزایی در کنار هم قدم بردارند. 

 

کرمی اذعان کرد: کتابخانه‌های عمومی از سال ۸۳ با مصوبه مجلس به شکل یک مجموعه مستقل شروع به فعالیت کرد و هدف آن هم تجهیز، تامین و ارائه خدمات به مخاطبان در فضای کتابخانه‌ای است.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی گیلان سالهای قبل ایستگاه مطالعه را در مراکز پرتردد شهری راه‌اندازی کرد افزود: شهرداری‌ها می‌توانند در کنار پارک‌هایی که احداث می کنند فضایی را نیز به کتابخوانی اختصاص دهند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان عضویت سراسری کتابخانه برای تهیه کتب را از جمله خدمات این نهاد ذکر کرد و اظهار داشت: یکی از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۱ گنجاندن مبحث ارتقاء دانش مخاطبان است.

 

کرمی با تاکید بر اینکه متاسفانه از لحاظ فضا و کتاب یکی از محرومترین کتابخانه‌ها در ماسال وجود دارد اذعان کرد: اختصاص فضای مازاد در شهرها برای کتابخانه امری است که در کشور مرسوم است و انتظار داریم این رویه در گیلان هم اجرا شود.

 

وی با بیان اینکه گیلان در بین سایر استانهای کشور از حیث سرانه فضای مطالعاتی کتابخانه برای مخاطبان جزو استان‌های بیست و هشتم تا بیست و نهم محسوب می‌شود گفت:‌ به علت این سرانه کم، بالطبع اعتبارات کمتری هم به استان گیلان اختصاص پیدا می‌کند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان اضافه کرد: کتابخانه‌ها فعالیت و خدمت اجتماعی ارائه می‌دهند و در کنار آن شهرداری‌ها مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند یار همیشگی کتابخانه‌ها باشند زیرا داشتن شهروند مطلع و آگاه بسیاری از دغدغه‌های مدیریت شهری را کاهش می‌دهد.

 

کرمی یادآور شد: کتابخانه‌های عمومی از آن حالت سنتی تبادل کتاب بیرون آمده‌اند و مشاهده می‌کنیم که در این فضاها انواع برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های کتابخوان برگزار می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی خوبی در مورد برنامه‌های فرهنگی و هنری خلاقانه در کتابخانه‌ها صورت نمی‌گیرد عنوان کرد: نسل فعلی بسیار خواهان و مطالبه گر است و نباید از این ظرفیت عظیم غافل شد.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تصریح کرد:‌ از فرماندار شهرستان ماسال درخواست می کنم اگر فضای مازادی در سطح شهر ماسال وجود دارد به نهاد کتابخانه‌ها معرفی کند تا این دستگاه نسبت به تجهیز آن و ارائه خدمت به مخاطبان اقدام کند.

 

کرمی اضافه کرد: طرح‌ریزی برنامه‌های مشترک بین نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و آموزش و پرورش هم از دیگر مواردی است که می‌تواند به ویژه در بحث پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان راهگشا و مثمر ثمر واقع شود.

 

وی راه‌اندازی کتابخانه سیار را از جمله نیازهای شهرستان ماسال ذکر کرد و افزود:‌ در صورت تحقق این امر با استفاده از اعتبارات استانی و با حمایت نماینده مجلس، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نسبت به تجهیز این کتابخانه اقدام می‌کند.

 

کرمی از نیاز جدی کتابخانه‌های گیلان به منابع کتابی خبر داد و اضافه کرد: اگر مانند بسیاری از شهرهای دیگر شهرداری‌های استان گیلان نیم درصد درآمد خود را به نهاد کتابخانه‌ها اختصاص دهند ما می توانیم نسبت به خرید کتاب اقدام کنیم.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برگزاری جلسات منظم انجمن کتابخانه‌ها و پیگیری مصوبات آن را خواستار شد و خاطرنشان کرد: تمامی کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و ۸۵ باب کتابخانه استان گیلان آماده ارائه خدمات به صورت پایگاه‌های اطلاعاتی هستند.

کد خبر 1189461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha