از تکبر و خودپسندی فاصله بگیریم

حجت الاسلام والمسلمین پیکری گفت: راه اینکه روز قیامت ما اهل ولایت حساب شویم، این است که گام اول را از درون خودمان برداریم یعنی از خودپسندی فاصله بگیریم، با تکبر به حق نمی رسیم و رفتار درست از ما سر نمی زند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، عید سعید غدیرخم بزرگ‌ترین عید مسلمانان است. به همین خاطر به آن عیدالله الاکبر و عید آل محمد(ص) گفته می‌شود، برای این روز اعمال مستحبی زیادی در روایات ذکر شده است، از جمله اعمال فردی می‌توان به روزه گرفتن، غسل کردن، عطر زدن، بیزاری جستن، نماز روز عید غدیر، عبادت کردن، دعا کردن، عمل صالح انجام دادن، صلوات فرستادن، حمد کردن و از جمله اعمال اجتماعی نیز می‌توان به تبریک و تهنیت ، توسعه زندگی، مصافحه، برادر شدن، زینت دادن و آذین‌بندی، جشن گرفتن و شادی کردن، قضای حوائج مؤمنان به جای آوردن، مهربانی و عطوفت کردن، طعام دادن، صدقه دادن، هدیه دادن و افطاری دادن اشاره کرد.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «محمد پیکری» استاد حوزه و دانشگاه، مدیر حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب (ع) شهرک غرب تهران انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

چه عاملی باعث شد که پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) برخی از مسلمین از این هدایت آخر پیامبر پیروی نکنند؟

عید غدیر خم سند بزرگ هدایت خاتم الانبیا در رساندن امت به سرمنزل مقصود است به طوری که در سال دهم هجرت در مراسم حج الوداع هنگام بازگشت در نقطه ای که حاجیان از هم جدا نشده اند، حضرت فرمود آنهایی که رفته اند برگردند و آنها که نرسیده اند خود را برسانند برای اینکه در این لحظه مبارک نعمت الهی تمام می شود و کمال دین به شما عرضه خواهد شد؛ بنابراین همه گرد شمع رسول گرامی اسلام جمع شدند و در آن هنگامه پرشور رسول اکرم (ص) دست امیرالمومنین (ع) را بلند کرده و فرمودند من کنت مولاه و فاذا علی مولاه، هر کس که تا امروز من مولای او بودم، همین علی نیز مولای او است.

عاملی که باعث شد بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام برخی از مسلمین به این هدایت آخرین رسول خدا (ص) گردن نگذارند و شورایی تشکیل دهند تا خودشان تصمیم بگیرند در یک کلمه عجب و تکبر است، همان چیزی که قرآن کریم می فرماید مانع عبادت واقعی بندگان نسبت به خداوند هم هست.

در روایت شریفی از امیرالمومنین داریم که العجب آفت الشرف، شرافت آدمی با خودپسندی و خودرای بودن گم می  شود و این شرافت مسلمین باید حفظ می شد که متاسفانه امتحان ولایت پذیری برای مسلمین آن طور که باید و شاید به پیش نرفت.

 

برای آنکه در روز قیامت اهل ولایت حساب شویم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

راه اینکه روز قیامت ما اهل ولایت حساب شویم، این است که گام اول را از درون خودمان برداریم یعنی از عجب و خودپسندی فاصله بگیریم، با تکبر به حق نمی رسیم و رفتار درست از ما سر نمی زند. باید خیلی زحمت بکشیم تا رای خدا و رای خوبان را و رای متخصصان برگزیده را بر خود رای بودن ترجیح دهیم، این با تمرین حاصل می شود و با آرزو به دست نمی آید.

 

برای اینکه خودپسندی را از خود دور کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر بخواهیم خودپسندی را از خود دور کنیم باید در وجودمان ملکه شود که در هر موضوع تخصصی سراغ متخصص برویم و بدون چون و چرا و بدون تکبر و عجب نظر تخصصی متخصص را تمکین کنیم و در امر هدایت ولایت الهی کسی متخصص تر از رسول خدا (ص) وجود ندارد. ایشان هم به همین دلیل دست امیرالمومنین (ع) را بالا بردند و فرمودند همان گونه که من مولای شما هستم، علی نیز مولای شماست.

 

در عصر غیبت چگونه باید رفتار کنیم تا بتوانیم به خوبی از امام زمان (عج) پیروی کنیم؟

در عصر ما امام زمان (عج) به کرسی ولایت نشسته اند و ما برای اینکه از یاد و راه امام عصرمان پیروی کنیم تا شیعه باشیم باز اولین قدم از درون ما آغاز می شود و باید عجب و تکبر را کنار بگذاریم و وقتی دعای سلامتی امام زمان را می خوانیم از صمیم دل بخوانیم اللّهمَّ کلِّ ولیِّکَ الحجّةِ ابنِ الحَسَن  وقتی هر کاری را در امور فردی و اجتماعی انجام می دهیم باید در نظر داشته باشیم که آیا این رفتار مرضی رضای امام زمان (عج) هست یا نه. با مراجعه به وجدان مان بخشی مهمی از پاسخ را به دست می آوریم و آن بخش ابهام برانگیزش را هم می توانیم با رجوع به متخصص مجتهد جامع الشرایط رفع ابهام کنیم و از او بپرسیم؛ پس راه حفظ شرافت دور ماندن از عجب است چون امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند العجب آفت الشرف.

گفت و گو از عصمت پناهی

کد خبر 1197244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha