امروز حضور سیاسی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به اینکه امروز حضور سیاسی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است، گفت: لشکر کشی‌های آمریکا در منطقه بی اثر است اما باید حضور فیزیکی آمریکا هم به طور کامل حذف شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران امروز (جمعه ۳۱ تیر) در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به دهه امامت و ولایت و روز مباهله گفت: در روز 24 ذی الحجه پیامبراکرم(ص)، جمعی از شخصیت های نصاری را که از قبول حق و پذیرش برهان و استدلال سرباز می زدند به مباهله دعوت کردند.

 

وی با بیان اینکه در این مورد با هدف درخواست عذاب برای کسانی که در راه باطل قدم بر می‌دارند نخستین پیام مبارک مباهله این است که رسول اکرم دغدغه تبیین حق و دعوت مردم را دارد و از گفتگو، مباحثه و استدلال باز نمی نشیند و اگر استدلال و برهان مخاطب را تسلیم نکرد آماده مباهله است، گفت: اسلام یعنی دانش و معرفت، اسلام یعنی علم، اسلام یعنی حقایق برهانی و معارفی که ریشه در فطرت عقل و جان بشر دارد لذا می فرماید من بعدک جاء بالعلم یعنی اگر کسانی که تسلیم علم نیستند، برای تبیین حق آن ها را به مباهله دعوت کند؛ یعنی علم فصل الخطاب است. کلام خدا چون حق است فصل الخطاب است کلام رسول الله چون حق است فصل الخطاب است علی ابن ابی طالب چون نماد حق است فصل الخطاب است. 

 

امام جمعه موقت تهران با بیا اینکه این ایمان این یقین تکیه گاه اهل معرفت برای پیروزی در همه صحنه ها است، گفت: کسی که ایمان به نصرت الهی دارد، در راه حق استوار و ثابت قدم است. این ثمره ایمان به راه است؛ پیامبر اکرم به ما می آموزد اهل یقین باشید و راه را با علم، مباحثه، تضرع به درگاه خدای متعال، با مخالفت هوا و هوس و شهوات درست انتخاب کنید و در راه درست ثابت قدم باشید؛ با امید به نصرت الهی قدم بردارید.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه فخر رازی، مفسر و عالم برجسته اهل سنت در تفسیر کبیر جلد 4 صفحه 88 و 89 ذیل آیه شریفه مباهله این عبارت را آورده است؛ در میدان مباهله حضرت رسول در حالی حاضر گردید که جامعه پشمین سیاه رنگی بر دوش داشت همان جامه ای که در زمان نزول آیه مباهله به تن داشتند، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) خطاب به همراهانشان فرمودند من دعا می کنم شما آمین بگویید، رسول اکرم(ص) شما را برای اجابت دعایش دعوت کرده است. پیامبر(ص) در پوشش آن جامه پشمین سیاه قرار گرفتند و حسنین(ع) و زهرا(س) و علی(ع) در پوشش آن جامه سیاه واقع شدند. 

 

وی ادامه داد: فخر رازی می نویسد وقتی این خمسه طیبه زیر این پوشش سیاه قرار گرفتند آیه تطهیر نازل شد. در ادامه می گوید بدانید این روایتی که من نقل کردم گویا تمامی اهل حدیث و تفسیر بر او اتفاق دارند. شاید اشاره می کند به اتفاق امت اسلامی این جایگاه این کریمه مبارکه است. یعنی مردم اگر شما را به آیه مودت دعوت کردند، این شخصیت ها «قُربی» هستند و من با آنان در میدان مباهله حضور یافتم، لذا مفسران شیعه و اکثر محدثین اهل سنت اتفاق دارند مراد از ابنائنا و نسائنا و انفسنا ، حسنین، حضرت زهرا و امیر المومنین است.

 

خطیب موقت نماز جمعه در خطبه دوم نماز جمعه با بیان اینکه در روزهای کذشته ایران به کریدور سیاسی منطقه تبدیل شده بود، اظهار داشت: ایران در تحولات غرب آسیا نقش تعیین کننده دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور امریکا از منطقه به طور کلی حذف شود، اظهار داشت: امروز حضور سیاسی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است، لشکر کشی‌های آمریکا در منطقه بی اثر است اما باید حضور فیزیکی آمریکا هم به طور کامل حذف شود. آمریکا قبل از اینکه با شکست مجددی در منطقه مواجه شوند باید منطقه را ترک کند. همسایگان جمهوری اسلامی بدانند اقتدار آن ها اقتدار ایران است و ما به تمامیت ارضی و اقتدار سیاسی و اقتصادی آن ها اعتقاد داریم این راهبرد قطعی ایران است و در همین راستا تصمیمات مهمی در ایران برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه اتخاذ شده است.

 

خطیب جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به موفقیت تیم ملی والیبال ایران در مرحله نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ گفت: ابتدا از بلند قامت‌ها ورزش کشور که در لیگ ملت‌ها افتخار آفریدند، همچنین مربی ایرانی متعهد و کادر متعهد و با انگیزه و تمام نیروهایی عالمی که در طول سالیان گذشته زمینه این موفقیت را فراهم کردند تشکر می‌کنم.  ما باید در همه میادین ورزشی رتبه‌های بالا را به دست بیاوریم. چرا که امروز ورزش با سیاست، اقتصاد و فرهنگ گره خورده است.

 

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به افزایش تولید و مصرف برق در کشور گفت: در سال ۵۷ جمعیت ایران ۳۷ میلیون نفر بود و کل صنعت برق کشور حدود ۷ هزار مگاوات بود. امروز با وجود تحریم و فشار سیاسی و جنگ تحمیلی، تولید انرژی برق ۸۸ هزار مگاوات است، این تحول عظیم در صنعت برق کشور رخ داده است و در منطقه جنوب غربی آسیا ایران در تولید انرژی برق رتبه اول را دارد. در حوزه شبکه، خطوط و پست ها امروز ۱۰۰ درصد شهرهای کشور از برق استفاده می کنند و ۹۷ درصد روستاهای کشور برق دارند.

 

وی ادامه داد: در یک دهه گذشته نهضت کاهش تلفات برق داشتیم و تلفات در این حوزه یک رقمی شده است. اما با وجود موفقیت چشمگیر نظام این صنعت با مشکلاتی در حوزه مصرف و بهره وری پایین انرژی و کاهش سرمایه گذاری مواجه است. انصافا دولت سیزدهم گام های بلندی در حوزه صنعت برق برداشته است. اراده جدی رییس جمهور و معاون اول به تحول در صنعت نفت به عنوان زیر ساخت توسعه کشور، همکاری نزدیک وزارت خانه های نفت، صنعت و کشاورزی با وزارت نیرو، نقش موثر وزیر نیرو به عنوان یک مدیر کارآزموده و اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل اجرا و مورد احترام، تیم مدیریتی با تجربه و کارشناس در صنعت برق از اقداماتی است که در این یک سال شاهد آن بودیم.

 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در حالی که در تابستان گذشته با خاموشی طولانی و بلند مدت رو به رو بودیم و بخش های صنعتی و کشاورزی به شدت رنج می برد، اولین تصمیم کوتاه مدت دولت سیزدهم از ۹ ماه قبل ساماندهی حوزه مدیریت مصرف انرژی برق به شکلی که با هیچ محدودیتی برای مشترکان خانگی و تجاری رو به رو نشویم، بود. باید قدر شناس این اقدام بود و ما از تلاش مسئولان تشکر می کنیم اما این قدردانی بهتر است با کاهش مصرف برق باشد. تصمیم درباره اینکه در ساعت کار ۳۰ درصد و در ساعات غیراداری ۶۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم بسیار موثر بوده است. مذاکره با صنایع بزرگ برای مدیریت مصرف از دیگر اقدامات موثر بود.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد اظهار کرد: افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاهی تا ۳۰ هزار مگاوات در چهار سال دولت سیزدهم کار بزرگی است که امیدواریم به بهترین شکل انجام شود. در این مدت برای اجرای این تصمیم قدم های بزرگی برداشته شده است. برنامه ریزی برای ۱۰ هزار مگاوات انرژی برق تجدیدپذیر از آب و نور نیز از اقدامات و تصمیمات موثر خواهد بود. ایران ظرفیت دارد که صد هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند.

 

مریم خطیبی

 

 

کد خبر 1198448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha