روایت قدیمی‌ترین امام جمعه کشور از اقامه نخستین نمازجمعه در گرگان/ آیت‌الله نورمفیدی: تلفنی از حضرت امام (ره) برای اقامه نمازجمعه اجازه شفاهی گرفتم

نخستین نمازجمعه درجمهوری اسلامی ایران ۵مرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) توسط آیت‌الله طالقانی در تهران اقامه شد وآن روز اولین نمازجمعه به امامت آیت الله نورمفیدی در گرگان اقامه شد.با گذشت حدود ۴۲سال نمازگزاران جمعه هر هفته پای منبر او حاضر می شوند.

خبرگزازی شبستان- گرگان، فریده ستایشگر؛ نماز جمعه از برکات انقلاب اسلامی و جایگاه ولایت فقیه است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی معمار کبیر انقلاب دستور به اقامه آن دادند.

 

نخستین نماز جمعه در جمهوری اسلامی ۵ مرداد سال ۱۳۵۸ در تهران و توسط آیت‌الله طالقانی، آن پیر و مجاهد وارسته و عالیقدر اقامه شد اما اتفاق جالبی که آن روز رخ داد این بود که مردم گرگان نیز آن روز به امامت آیت الله نورمفیدی نمازجمعه باشکوهی را در مصلی آن زمان اقامه کردند.

 

آیت الله «سیدکاظم نورمفیدی»، نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان اکنون قدیمی‌ترین امام جمعه کشور است که از ۵ مرداد سال ۱۳۵۸ تا کنون مردم گرگان و شهرها و روستاهای اطراف روزهای جمعه خود را پای منبر او می‌ رسانند تا مسائل دینی و سیاسی را از لسان او بشنوند.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان درباره اقامه نخستین نماز جمعه گرگان اینگونه روایت می کند که: ۵ مرداد سال ۱۳۵۸ آیت الله طالقانی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) نماز جمعه تهران را اقامه کرد. همان روز تنها شهری که همزمان با تهران، نماز جمعه برگزار شد گرگان بود. من تماس تلفنی با دفتر امام خمینی (ره) گرفتم و اجازه خواستیم چون اقامه نماز جمعه باید حتما با اجازه حاکم عادل باشد.

 

آیت‌ الله نورمفیدی ادامه داد: بعد از اینکه اجازه شفاهی حضرت امام (ره) را گرفتم در همین‌ مکان فعلی مصلی که آن زمان فقط یک شبستان بود نماز جمعه را در زیر آفتاب داغ مردادماه اقامه کردیم که با استقبال باشکوه مردم مواجه شد. آن روز جمعیت زیادی آمده بودند و نماز جمعه گرگان باشکوه هرچه تمامتر برگزار شد. کم کم سالن هایی در مصلی آن زمان زده شد و به مرور این بنا تبدیل به مکان فعلی شده که از حیث معماری بنایی ساده و در عین حال بسیار شکوهمند است.

 

امام جمعه گرگان با اشاره به آیاتی از سوره جمعه گفته خداوند در این سوره درباره اهمیت و برکات نماز جمعه تاکید کرده و سفارش کرده است که وقتی صدای موذن بلند شد هرکاری که دارید را رها کنید و خود را به صفوف نمازجمعه برسانید. اگر دقت کنید نماز جمعه در برقراری امنیت اجتماعی، سلامت جامعه و ایجاد همدلی بین مردم بسیار موثر است.

 

وی توضیح داد: در دوران دفاع مقدس همین پایگاه های نمازجمعه بودند که مردم را بسیج و به جبهه ها اعزام می کردند یا پشتیبانی از جنگ نیز با محوریت نمازهای جمعه بود.

 

آیت‌الله نورمفیدی نماز جمعه را از برکات جایگاه ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران دانسته و گفته که از نظر فقهی مباحث زیادی درباره نماز جمعه مطرح است. برادران اسلامی ما در فرق و مذاهب دیگر نماز جمعه را واجب عینی و تعیینی می دانند لذا در کشورهای اسلامی نماز جمعه همواره برگزار شده و می شود.  در میان فقهای شیعه امامیه یکی از شرایط برگزاری نماز جمعه حاکمیت بحق و وجود امام عادل است. با پیروزی انقلاب اسلامی حکومت به دست امام عادل افتاد و تاکنون هم در حال برگزاری است.

 

 

کد خبر 1200117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha