دریافت بیش از ۴۵ هزار کیسه خون در سال ۱۴۰۰ در یزد

آقایی با اشاره به اهمیت توجه به اهدای خون گفت: در سال ۱۴۰۰ در یزد بیش از ۴۵ هزار کیسه خون اهدا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمدرضا آقایی سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد امروز درنشست خبری به مناسبت 9 مرداد روز ملی اهدای خون و سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران گفت: سازمان انتقال خون سازمان مجزایی از وزارت بهداشت و مستقل است که در هیات امنا و اعضای اصلی خود توسط وزیر بهداشت انتخاب می شود.

 

وی افزود: وظیفه انتقال خون جذب افراد داوطلب به اهدای خون، فراوری و ارائه آن به بیمارستان ها و انتقال به بیماران است و توسعه دانش، پژوهش و فناوری در زمینه دانش خون نیز از دیگر وظایف ما است.

 

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد بیان کرد: همکاران ما در سازمان انتقال خون سربازان نامرئی سلامت در کشور هستند.

 

آقایی ادامه داد: افتخار است که ما جز کشورهای بزرگی هستیم که در زمینه انتقال خون توانسته ایم به مردم اطمینان دهیم که خون انتقالی کاملا سالم است و بر اساس استانداردهای جهانی این انتقال و نگهداری صورت می گیرد.

 

وی بیان کرد: سال گذشته 45 هزار کیسه خون دریافت کردیم که حدود 90 تا 100 هزار محصول خونی شده و به بیماران منتقل شده است.

 

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد گفت: یزد همیشه جز استان های اول در زمینه اهدای خون و اهدای خون مستمر بوده است که آمار کشوری در سال 1400 میزان 25 در هزار ولی یزد 35 در هزار بوده است و در اهدای خون مستمر نیز کشور 55 درصد و استان یزد 65 درصد بوده است.

 

وی افزود: مشکلات اصلی ما در این زمینه کمبود اهدای خون مستمر زمانی، کمبود اهدای خون در زیر 30 سال  و همچنین پایین بودن اهدای خون در بانوان است که از مردم درخواست داریم در تابستان و زمستان اهدای خون بیشتری داشته باشند.

 

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد بیان کرد: ما در حال برنامه ریزی برای ایجاد بسته خدمتی به بانوان هستیم تا بتوانند با استفاده از مشاوره بتوانند در صورت نیاز اهدای خون داشته باشند.

 

آقایی ادامه داد: سال گذشته 45 هزار کیسه اهدای خون داشتیم که در استان استفاده شده است و در صورت لزوم نیز آمار پایینی به عنوان استان معین به استان های همجوار ارائه می شود و در صورت لزوم نیز از استان های دیگر دریافت می کنیم.

 

وی بیان کرد: دانش انتقال خون فقط گرفتن و تزریق خون نیست بلکه دانش گسترده است که استان یزد این اقدام را دنبال می کند و انجام می دهد.

 

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد گفت: ما در سه شهرستان میبد، اردکان و مهریز پایگاه داریم که خیرین حضوری فعال داشتند و امسال نیز چهلمین سال تاسیس انتقال خون بوده است ولی همچنان جای کار دارد و در زمینه تجهیزات، دانش، پژوهش و فناوری انتقال خون نیازمند حضور خیرین هستیم.

 

 

وی افزود: تشکیل مجمع خیرین انتقال خون در استان از جمله برنامه های ما است و در آینده نزدیک نیز مهریز به همت همسر شهید طباطبایی خیر مهریزی افتتاح می شود و در اردکان نیز به زودی انجام می شود.

 

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد بیان کرد: ضایعات خونی ما بسیار کم است که این نشان از استاندارهای انتقال خون در استان است.

 

آقایی ادامه داد: هر کیسه خون بین یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار تومان هزینه در پی دارد که بیمار هیچ هزینه ای را پرداخت نمی کند.

 

وی بیان کرد: از بین 90 نفر نیرو بیش از 80 نفر از نیروهای ما کرونا گرفتند ولی با این وجود تمام تلاش خود را داشتیم که از حجم فعالیت های ما کاسته نشود و شاهد انتقال خون سالم بودیم.

 

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد گفت: زمان انتقال خون از سازمان تا بیمارستان شهید صدوقی استان 20 تا 25 دقیقه است.

 

آقایی بیان کرد: آمار خون دهی بانوان در استان 3 درصد بوده است که بر اساس باورهای مردم بوده است ولی امیدواریم شاهد این تغییرات باشیم.

کد خبر 1200231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha