خانه محل تربیت است/ حق الناس باید ادا شود

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خانه محل عبادت، ریاضت و تربیت است، گفت: حق الناس تنها دینی است که باید ادا شود و بخشیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «مسعود عالی» در هفتمین شب از مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) که در مجتمع امام رضا (ع) منطقه 22 برگزار شد، گفت: خانواده یک محل مقدسی در اسلام است که در قرآن به عنوان آیات الهی یاد شده و در روایات متعدد نیز به عنوان معبد و محل عبادت از آن یاد می شود و تمام اعمالی که زن و شوهر در آن انجام می دهند به عنوان عبادت محسوب می شود.

خطیب دینی با بیان اینکه خانه علاوه بر اینکه محل عبادت است، محل ریاضت است، افزود: اگر کسی می خواهد از نفس خود حساب بکشد و نفسش را مهار کند بهترین جا، خانه و خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهید به قرب خدا برسید باید از خانه آغاز کنید و اگر نتوانید گره های زندگی را باز کنید گره های آسمان را نخواهید توانست بگشایید.

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: پیامبر فرمود: سه دسته از زنان امت من هستند که فشار قبر و عذاب قبر ندارند؛ زنی که با فقر همسرش بسازد، زن که با بداخلاقی همسرش بسازد و زنی که مهریه اش را ببخشد. زیرا برای ماندگاری صفا و صمیمت در زندگی دشواری و سختی بیشتری متحمل شده اند. تحمل این فشار همان ریاضت کردن و تحمل سختی است. خانه محل ریاضت است و باید با خدا معامله کنیم.

وی ادامه داد: مردانی هم که در برابر بداخلاقی همسرانشان صبر کنند و بسازند، خداوند آنها را دچار عذاب قبر نمی کند.خطیب دینی با بیان اینکه خانه محل تربیت است، افزود: خانه قبل از اینکه محل تربیت فرزندان باشد، محل تربیت بزرگترها است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی تصریح کرد: تا زمانیکه ازدواج نکرده اید و با فرد دیگری زندگی نکرده اید از عیوب خود مطلع نبودیم؛ امروز که متوجه شدیم باید آنها را رفع کنیم.بعد از ازدواج متوجه می شویم که چقدر کم گذشت هستیم، چقدر بخل داریم، چقدر سوءظن دارد، میزان تکبر خود را نمی داند چون زیردستی نداشته است.

وی با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار (ع) گفت: امام صادق (ع) فرمود: کسی را رفیق خودت نخوان مگر آنکه در سه جا امتحانش نکنی؛ در عصبانیت، در مسافرت، در مسائل مالی است. هر سه مساله در زندگی خانوادگی و خانه و خانواده پیش می آید و در هر سه بعد خودت را بشناس و اگر عیبی داری خودت را اصلاح کن.

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی تاکید کرد: عادل کسی است که خانواده اش پشت سرش نماز بخواند معلوم است خیلی انسان خوبی است همه جا خوب بودن، خوب است به ویژه در خانه خوب بودن؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است: بهترین شما آن کسی است که در خانه خوب باشد و من بهترین شما در خانه هستم.

خطیب دینی با اشاره به داستان سعد بن معاذ، گفت: از بهترین اصحاب پیامبر بود و رئیس قبیله بود که وقتی مسلمان شد جمعی زیادی به همراه وی به اسلام گرویدند، بسیار شجاع بود و در جنگ احد که سخت ترین جنگ پیامبر (ص) بود به شدت مجروح شد؛ پیامبر اسلام برای مراقبت و پرستاری از وی می رفت. در همان مجروحیت سعدمعاذ به شهادت رسید. 
پیامبر در مراسم تشیع جنازه سعد معاذ پابرهنه آمده بود و زیر جنازه می چرخید؛ مادر سعدمعاذ وقتی این تجلیل و احترام را از پیامبر دید، گفت: بهشت بر تو گوارا فرزندم. پیامبر خطاب به وی فرمود برای خدا دستور ننویس، همین الان دچار فشار قبر شد.
امروز رفتاری از شما دیدیم که تا امروز ندیده بودیم، پیامبر فرمود: به احترام ملائکه که به زمین آمده بودند پابرهنه در مراسم تشییع حضور یافتم. زیر جنازه او می چرخیدم، تاسی به جبرئیل بود.
در ادامه پرسیدند با این همه تجلیل و احترام شما چرا فرمودی تکلیف برای خدا ننویس و دچار عذاب قبر شد، پیامبر فرمود چون در خانه بداخلاق بود. با این همه عظمت و شهید و ملائک برای تشییع وی می آیند اما دچار عذاب قبر می شود
امام باقر اولین خونی که از شهید ریخته می شود، تمام گناهانش بخشیده می شود جز حق الناس و بدهی و بازماندگانش باید آن را بپردازند.

 

وی با بیان اینکه وقتی دل کسی را بشکند و به کسی فشار بیاورد، حق الناس است، افزود: یک راهی است در هر سن و موقعیتی که بخواهد عادت ها و اخلاق زشت خود را برطرف کند، این راه خیلی به وی کمک می کند و اراده اش را قوی می کند.

حجت الاسلام عالی افزود: یک روز با خود تصمیم بگیرد که اگر کار اشتباهی انجام داد، نذرشرعی کند و خود را مجازات کند مثلا یک روز را روزه بگیرد. با خودمان نذر کنیم به خاطر خدا بر گردن من هست که مثلا اگر در طول روز غیبت کردم، یک روز را روزه بگیرم. این راهکار باعث می شود تا اراده فرد قوی شود.

خطیب دینی تاکید کرد: اگر این روند 40 روز ادامه پیدا کند می تواند به مراجع و درجات بالای اخلاقی دست یابد.

کد خبر 1202974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha