رونق خبرنگار مسجدی گامی در تحقق مسجد طراز اسلامی

رونق خبرنگاری مساجد و جریان سازی رسانه ای در حوزه مساجد پیش نیاز و راهبردی در تحقق مسجد طراز اسلامی محسوب می شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تحقق مسجد طراز اسلامی نیازمند توجه به حوزه های مختلف و تامین پیش نیازها است و امروز در نبرد رسانه ای و توسعه رسانه های بیگانه، برخورداری از خبرنگاران مسجدی و تقویت شبکه های رسانه ای در این عرصه لازم است.

مخابره اخبار مساجد، رویدادهای فرهنگی و همچنین تشریح و انتقال پیام سخنرانان مساجد به مسجد محوری در جامعه و بهره برداری مردم از تولیدات فرهنگی این مراکز دینی خواهد شد.

 

بسیاری از افراد جامعه به لحاظ ماموریت شغلی و دغدغه های زندگی، فرصت حضور در بسیاری از برنامه های مذهبی مسجد محله خود و دیگر مراکز دینی را پیدا نمی کنند ولی این افراد همواره با جستجوی سخنرانی ها، سعی در جبران این نیاز فرهنگی خود دارند.

 

عده ای هم برای حضور در برنامه های فرهنگی مساجد مثل جشن ها، ایام محرم و صفر و اوقات فراغت همواره در جستجوی طرح و برنامه های مراکز فرهنگی از جمله مساجد هستند که کمتر به منویی متنوع از فعالیت ها می رسند.

عصر حاضر به تعبیر کارشناسان مسائل فرهنگی و اجتماعی، دوران رسانه و تکاپوی خبر معنا شده و بیش از ترفندهای نظامی و فرهنگی، کار تبلیغاتی و خبری تاثیر گذار بوده است.

 

اهمیت موضوع خبر و اطلاع رسانی به قدری پیش رفته که متولیان حوزه های فرهنگی به پیوست رسانه ای به صورت ویژه توجه کرده اند.

 

شورای اطلاع رسانی استان اصفهان هم اهمیت موضوع خبر و آگاهی بخشی در پهنه استانی را مورد توجه قرار داد و سیاست گذاری های متعددی در این عرصه انجام داده و بر ضرورت پیوست فرهنگی تاکید کرده است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان پیش بینی پیوست رسانه ای در همه طرح و پروژه ها را تاکید و مصوبه این خدمت را به همه دستگاه های اداری ابلاغ کرد.

«محمدرضا جانثاری« در این خصوص گفت: در ارزیابی اجرای طرح و پروژه ها پیوست رسانه ای و تامین اعتبار مورد نیاز و ترفندها رصد خواهد شد و اگر این مقوله مورد بی مهری قرار گیرد، دستگاه خدمات رسان امتیاز منفی خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی به مردم و بیان حقایق ضروری بوده و نباید جامعه در بی خبری قرار گیرند و این مقوله مهم تنها مخصوص حوزه عمرانی نبوده و تمامی عرصه های فرهنگی و مذهبی باید به آن بپردازند.

دبیر سابق شورای فرهنگ عمومی و مسئول اسبق دبیرخانه کانون های مساجد استان اصفهان پیرامون اطلاع رسانی گفت: جامعه نیازمند دریافت بهترین اخبار و تولیدات فرهنگی از رسانه ها است و با توجه به محوریت امام جماعت در بین اخلاق، احکام و تفسیر تبیین این مباحث و انتقال آن به جامعه ضروری است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« افزود: کانون های فرهنگی و هنری مساجد از فضای مجازی و تولید نشریات مکتوب برنامه های فرهنگی مسجد را به اطلاع مردم برسانند و همین موضوع تاثیرات بسزایی در جذب به مسجد دارد.

وی تربیت خبرنگاران مسجدی را برای تامین نیاز نیروی انسانی حوزه رسانه و همچنین انتقال اخبار و پیام از مسجد به آحاد جامعه را نیازمند تلاش و برنامه ریزی مسئولان این حوزه دانست.

 

تقویت و معرفی پایگاه های اطلاع رسانی خبری مساجد

 

همه رسانه های کشور در سطح ملی و استانی به حوزه مساجد نگاه خاصی داشته و همواره در تامین نیازها و دغدغه های آنان همراه با متولیان بوده اند اما به طور تخصصی خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی نیز وجود دارد که به این امر می پردازند.

خبرگزاری شبستان از مهمترین رسانه ملی در حوزه دین، اندیشه و مسجد است که وابستگی آن به ستاد فهما فرصت خوبی را برای اطلاع رسانی و کار رسانه ای حرفه در حوزه مسجد فراهم کرده که با حمایت و امتیاز بخشی به حوزه کار رسانه ای در رویداد فهما به چنین موضوع مهمی توجه شده است.

 

سرپرست ستاد فهما استان اصفهان در این خصوص گفت: یکی از فاکتورهای مهم ارزیابی دوره های گذشته رقابت فهما، توجه به تعاملات رسانه ای بوده و بسیاری از کانون ها از ظرفیت های رسانه ملی، خبرگزاری ها، رسانه های محلی و خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه تخصصی استفاده کرده اند.

«جلال ریزانه« ادامه داد: خبر و اطلاع رسانی درباره رویدادهای مساجد و تولیدات فرهنگی آنان و عرضه به جامعه به ویژه در فضای مجازی توانسته اقبال عمومی را تقویت کند.

 

غفلت از پیوست رسانه ای در حوزه های فرهنگی

 

پیوست رسانه ای در رویدادهای فرهنگی به ویژه در حوزه مساجد کمتر مورد توجه قرار گرفته و معمولا بیشتر کانون توجه متمرکز بر اجرای طرح شده است.

غفلت از حوزه رسانه در فعالیت های فرهنگی مساجد مانع از اطلاع رسانی دقیق و به موقع و ایجاد جذابیت برای حضور در این مراکز و از طرفی پاسخگویی به شبهات شده و همین موضوع چالش های زیادی را هم به همراه داشته که به تدبیر نیاز دارد.

 

تلاش های گسترده ای که در حوزه های فرهنگ دینی رقم می خورد و کمتر به اطلاع عموم رسانده شده و جامعه از آن بی بهره مانده و اگر سرمایه گذاری در این حوزه صورت بگیرد استعدادهای زیادی هم شناخته خواهد شد.

 

مدرس روابط عمومی و رسانه با اشاره به اهمیت جایگاه سواد رسانه ای و حوزه خبر گفت: سواد رسانه ای پیش نیاز مسائل اجتماعی امروز جامعه بوده و باید در حوزه های مختلف تقویت شود.

«حمیدرضا عشقی پور« سرمایه گذاری در حوزه تولیدات چند رسانه ای را مهم خواند و گفت: اطلاع رسانی ابزارها و ظرفیت های متعددی دارد که خبر مکتوب، تولیدات هنری و سمعی و بصری و محتواهای دیجیتال از جمله آن است.

وی معتقد است، سواد رسانه ای و اطلاع رسانی به موقع در هر عرصه ای هزینه ها را کاهش داده و از بروز حوادث و نارضایتی ها جلوگیری می کند.

 

توجه به حوزه رسانه و اطلاع رسانی برای تحقق مسجد طراز اسلامی امروز جز مهمترین اقداماتی است که باید توسط متولیان امر انجام و سیاست گذران و دستگاه های بالادستی متولیان این عرصه مثل مدیران کانون های مساجد، ائمه جماعات، هیات امناها و سایر افراد موثر را حساس کنند.

تمرکز بر حوزه رسانه چیزی کمتر از اجرای فعالیت نبوده و قادر به افزایش کارکرد و عملکرد مساجد و اقدامات آنان نبوده بلکه تقویت کننده است.

کد خبر 1204783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha