مشارکت مدنی جوان تیرانی گامی در توسعه شهری

مشارکت مدنی جوانان گامی در توسعه شهری برآیند نشست مشترک دبیران سمن های جوانان تیران مسئولان مدیریت شهری بود که قادر به دگرگونی و ثمر بخشی زندگی شهروندان خواهد شد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: میزان مشارکت اجتماعی مردم از شاخصه های موفقیت جوامع مختلف به حساب می آید که هر چقدر این مولفه تقویت شود آنگاه شاهد ثمرات آن در توسعه و هم افزایی و جلوگیری از فرصت سازی دشمن می شود.

همگرایی و تعاملات اجتماعی مردم در هر منطقه منجر به رشد و توسعه خواهد شد و این همکاری های مشترک قادر به رفع بسیاری از چالش ها حتی به دور از دخالت مسئولان و نهادهای اداری خواهد شد.

سپردن کار مردم و مسائل شهری، روستایی و کشوری به افراد توانمند و فعال در حوزه های مختلف قادر به انجام اتفاقات متعددی می شود که نتایج آن را در دوره های مختلف در درون کشور از جمله دفاع مقدس دیده ایم.

 

در طول بیش از چهل سال گذشته میزان مشارکت مردم در مدرسه سازی، مسجدسازی، خدمات عام المنفعه، برون رفت از آسیب های اجتماعی و کاهش معضلات زندگی و مواردی از این قبیل مشهود بوده و همواره همراه با مسئولان کار پیش رفته است.

 

هفته ملی مشارکت اجتماعی فرصتی شده تا این ظرفیت فعال به تصویر کشیده شود از این رو نشست مشترکی بین سازمان های مردم نهاد جوانان و مدیریت شهری در شهر تیران برگزار وفصل خوبی برای توسعه تعاملات برای رسیدن به توسعه پایدار شهری شد.

 

*خلاقیت جوانان در حل مشکلات شهر

 

نشست صمیمی و تعاملی مدیریت شهری و دبیران سازمان های مردم نهاد جوانان با ارائه گزارش عملکرد و فعالیت های خودجوش و نوین این مراکز آغاز شد.

برگزاری جشن آرزوها، دوستی کودکانه با اهدا اسباب بازی به کودک های نیازمند، توزیع بسته های میوه و حمایت از زندانیان و زوج های جوان اقداماتی بود که به صورت خلاقانه در تشکل مردم نهاد خیریه ارمغان شادی توسط بخشی از جوانان رقم خورد.

 

خیریه دیگری از سمن های جوانان که با جمع آوری مواد بازیافتی و فروش آن تجهیزات پزشکی و درمانی برای اقشار آسیب پذیر خریداری می کند و توانسته علاوه بر حفظ محیط زیست، گروهی از بیماران را حمایت کند.

موسسه فرهنگی و اجتماعی نسل جوان فردا بر غنی سازی اوقات فراغت و هم افزایی بین مراکز فراغتی شهر تمرکز کرده و مایه رشد و پیشرفت استعداد جوانان و نوجوانان شده و در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی یکه تاز میدان آموزش و توانمند سازی شده است.

 

کانون های مروج ازدواج آسان هم که میدان دار امر مهم ازدواج دختر و پسرهای جوان شده اند و در برخی از موارد با مداخلات خود مانع از طلاق می شوند.

همه جوانانی که در حوزه های علمی، فرهنگی و تولیدات چند رسانه ای نقش اجتماعی خود را ایفا می کنند، توانسته اند به سهم خود افتخاری برای رشد شهر و محل زندگی خود باشند.

 

*نقش مشارکت اجتماعی جوانان بر روند توسعه شهری

 

شهردار تیران با اشاره به کارکردهای مثبت سازمان های مردم نهاد و مشارکت مدنی مردم در جامعه گفت: واگذاری امور شهری به مردم و مشارکت بخشی شهروندان کار را بهتر پیش برده و بر کیفیت آن می افزاید.

«حسن حجتی« حمایت از سازمان های مردم نهاد برای تحقق ماموریت آنان و رشد و پیشرفت هر منطقه را لازم دانست و تصریح کرد: تعاملات مشترک مدیریت شهری با این نهادها زمینه ساز کاهش هزینه هاو افزایش عملکرد می شود.

وی با اشاره به امر ترویج ازدواج آسان گفت: این موضوع یکی از نیازهای اصلی امروز جامعه بوده و فعالیت خودجوش مردم قادر به رفع آن و پاسخ به نیاز جوانان خواهد شد.

حجتی فعالیت های فرهنگی مردمی را در ایجاد شور و نشاط اجتماعی شهر مم خواند و اذعان داشت: بسیاری از کارهای مهم با مشارکت مردم صورت گرفته و باید زمینه های فعالیت آنان افزایش یابد.

 

* افزایش مشارکت اجتماعی جوانان با تشکیل سازمان های مردم نهاد

 

رئیس اداره ورزش و جوانان تیران و کرون در این نشست با اشاره به نقش جوانان در پیشرفت جامعه گفت: زمینه سازی برای حضور و نقش آفرینی این قشر لازم است.

«مهدی مرادی« با بیان اینکه 11 سازمان مردم نهاد جوانان در تیران و کرون تشکیل شده، افزود: این مراکز مشارکت اجتماعی هدفمند این قشر را افزایش داده و در بسیاری از رویدادها و اتفاقات مهم این مراکز نقش دارند.

وی ادامه داد: پنج سازمان مردم نهاد فعال این شهرستان از جمله خیریه ارمغان شادی، موسسه نسل جوان فردا، موسسه خیریه دستان زندگی بخش و دو سمن تخصصی ازدواج آسان بیشترین نقش اجتماعی را در یک سال گذشته ایفا کرده اند.

کد خبر 1207027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha