رزمایش اربعین همگان را حول محور ولایت جمع می کند

حجت الاسلام امینی با بیان اینکه رزمایش اربعین وحدت عظیمی میان تمام مذاهب اسلامی و حتی میان ادیان و انسان های آزاده با فطرتی معنوی، وحدتی چشمگیر ایجاد می کند گفت: رزمایش اربعین همگان را حول محور ولایت جمع می کند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: اربعین یکی از گسترده ترین همایش های جهان اسلام است که صفات بسیاری از قیام عاشورا و مکتب اباعبدالله (ع) را یادآوری می کند و همواره به عنوان یک حماسه همیشه زنده می تواند الگویی بی بدیل برای شکل گیری جامعه اسلامی مورد بهره برداری قرار بگیرد در همین رابطه گفتگویی با  حجت الاسلام سید عبدالله امینی امام جمعه مهران (ایلام) به شرح زیر ارایه می شود.

 

اربعین تا چه میزان به یک رویداد جهانی تبدیل شده است ؟

نکته کلیدی اربعین در فرمایشات رهبر انقلاب آمده است و ایشان می فرمایند" اربعین جهانی است و باید جهانی تر شود". در بیانات رهبر انقلاب به دو بعد جهانی بودن اشاره می شود به این معنا که در حال حاضر از تمام مذاهب مسلمان اعم از شیعه و اهل سنت و سایر ادیان از مسیحیت، یهودیت، بودا و بسیاری از ادیان دیگر و حتی مردم مختلفی که ممکن است تحت لوای دین نباشند و آیین خاصی داشته باشند، در این مراسم حضور دارند. الحمدالله اربعین جهانی است و شاهد بر این موضوع حضور هر ساله مذاهب مختلف و ادیان دیگر و مردم کشورهای دیگر در این کنگره عظیم جهانی است.

 

رهبر انقلاب فرمودند باید این حرکت جهانی تر شود یعنی ارزش های اربعین باید فراگیر شود. یکی از این ارزش های مهم اربعین ولایت مداری است یعنی تمام مردم حول محور امام حرکت می کنند و این از بزرگترین ارزش های اربعین است. ولایت مداری یعنی جمع شدن حول محور ولایت و ولی که آن ولی قرار است همه مردم را تحت یک پرچم جمع کند و آن مقدمه ای برای ظهور وجود نازنین امام زمان (عج) است. در کنار این ارزش عظیم سایر ارزش ها مانند ایثار دیده می شود.

 

پیاده روی اربعین چه صفاتی را به نمایش می گذارد؟

اوج ایثار در اربعین دیده می شود، ایثار از اموال، جان، مال در اربعین موج می زند. این مراسم در سال های گذشته دچار خطراتی بود از سویی تکفیری ها و از سوی دیگر داعشی ها این مراسم را تهدید می کردند اما مردم حضور می یافتند و این امر نشان می دهد که مردم برای رسیدن به ولی خود با تکیه بر ارزش های ایثار عبور می کردند و با ایثار مال و جان این مراسم برگزار می شد.

 

اربعین فطرت انسان را چگونه نشان می دهد؟

اربعین یک رزمایش بزرگ انسانی و مذهبی و معنوی است یعنی بزرگترین رزمایش معنوی تاریخ است و هیچ رزمایشی به بزرگی رزمایش اربعین در تاریخ بشریت نداشتیم. این رزمایش کاملا مردمی است، رزمایشی در این اندازه و گستره مردمی دیده نشده است. این رزمایش معنوی عظیم نشان می دهد فطرت انسان گرایش شدید به معنویت دارد و اکنون دنیا با بحران معنویت روبروست و هر جا می روند فطرت آنها سیراب نمی شود. این بحران معنویت وقتی در کنار ضریح مطهر امام حسین (ع) قرار می گیرد و افراد از گروه های سنی مختلف همه در کنار این ضریح قرار می گیرند، عطش معنوی جهان سیراب می شود.

 

اربعین تا چه میزان توانسته است ترویج سکولاریسم غرب را خنثی کند؟

در سال های اخیر که دنیای غرب به دنبال تبلیغ، ترویج و هزینه کرد بسیار زیاد در مورد ضد ارزش ها است و سکولاریسم و امونیسم را تبلیغ می کند و ضد ارزش ها را تبلیغ و با پول های زیاد تبلیغ بی دینی می کند که مردم بی دین و لاییک باشند اما در یک روز از سال تمام این توطئه ها خنثی می شود و نشان داده می شود که فطرت انسان که گرایش به معنویت دارد، این فطرت خاموش نشدنی است.

 

در غدیر نیز مردم رزمایشی را انجام می دادند و در تهران به طول 10 کیلومتر مردم غدیر را جشن گرفتند و در سایر شهرستان ها نیز به همین گونه این مراسم برگزار شد و رهبر انقلاب در دیدار با ائمه جمعه تاکید کردند که برخی تاکید می کنند مردم از دین گریزان شده اند، چه چیزی را علامت بی دینی مردم می دانند؟ رزمایش اربعین نیز همین است. دشمن آن گونه نشان می دهد که تمام دنیا از دین زده شده و دین را کنار می گذارند. امونیسم و سکولار ترویج شود اما در اربعین از تمام مذاهب، ادیان و انسان های گوناگون و مختلف از زن و مرد و پیر و جوان، کوچک و بزرگ از کشورهای سراسر دنیا می آیند تا در رزمایش بزرگ شرکت کنند. دشمن وقتی که این رزمایش عظیم می رسد، آن را سانسور می کند و اجازه خبری شدن آن را نمی دهد و تلاش می کند زیبایی های آن را از بین ببرد. برخی نمی توانند این مراسم را ترویج کنند زیرا از برنامه آنها خارج است و اربابان آن اجازه نمی دهند این همایش عظیم و رزمایش بزرگ را تبلیغ کنند و به نمایش بگذارند. در حقیقت این رزمایش، رزمایشی برای اثبات معنویت و دین است که ریشه در فطرت انسان دارد و این فطرت قابل تبدیل و تغییر نیست و بهترین شاهد برای این موضوع رزمایشی گسترده و کنگره بزرگ اربعین است.

 

نقش رزمایش اربعین در ولایت مداری و ولایت پذیری توضیح بفرمایید؟

این رزمایش همه را به سمت ولی هدایت می کند و دست ملت های گوناگون را در دست ولی می گذارد و این همان چیزی است که دشمن از آن می هراسد که مقدمه ای برای ظهور امام زمان (عج) است و همان ولایت مداری تعبیر می شود. ایثار تا دیروزدر میان یاران امام حسین (ع) که 72 نفر بودند، اکنون میلیون ها نفر حاضر به ایثار در این راه هستند و این ایثار تحقق یافته است.

 

دشمن چه اقداماتی برای کمرنگ کردن اربعین بکار می برد؟

دشمن دوست دارد در این مراسم شبهه افکنی کند و نکات مثبت آن را نمایش ندهد. دشمن تمام امکانات خود را به میدان می آورد تا خللی در این مراسم ایجاد کند. اصل در جریان اربعین همان فطرت انسان است اما ببینید چه وحدت عظیمی میان تمام مذاهب اسلامی ایجاد شده و حتی میان ادیان و انسان های آزاده با فطرتی معنوی، وحدتی چشمگیر شکل گرفته است و آن وحدتی که ما به دنبال آن هستیم و می خواهیم آن را تقویت کنیم و طبق سخنان رهبر انقلاب این همایش باید جهانی تر شود، این امر اکنون در حال تحقق است و باید تلاش خود را بیشتر کنیم. در اربعین همه دور یک کلمه و یک ولی جمع شدند، فطرت ها ظهور یافتند و به اوج رسیدند.

 

در مورد بعد معنوی اربعین توضیح بفرمایید؟

 در کجا می توان یک مراسم معنوی با چنین ظرفیت عظیمی را پیدا کنیم و از همین جا است که می گویند بعد معنوی اربعین وحدت آفرینی است. همه متحد در کنار یکدیگر حرکت می کنند و معنویت به اوج می رسد. بهترین مقوله برای اربعین وحدت است که نیاز است آن را تبلیغ و ترویج کنیم. امروز صدور انقلاب از طریق اربعین به تمام جهانیان امکان پذیر است و در دسترس ما قرار دارد. مبلغین و مسئولان ما باید در این زمینه زحمت بکشند تا منویات رهبر انقلاب تحقق یابد.

کد خبر 1213380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha