پایان عملیات مرمت و استحکام بخشی مناره مسجد جامع نطنز

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز از پایان مرحله دوم عملیات مرمت و استحکام‌ بخشی مناره مجموعه فرهنگی و تاریخی مسجد جامع نطنز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، حسین یزدانمهر در گفت و گو با خبرنگاران گفت: مرحله دوم عملیات مرمت و استحکام‌ بخشی مناره مجموعه فرهنگی و تاریخی مسجد جامع نطنز به پایان رسید.

 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز افزود: در طول سال های گذشته بر اثر عوامل جوی و گذشت زمان، آسیب‌هایی به بخش هایی از بدنه، کاشی‌ها و تزئینات مقرنس وارد شده بود که به‌منظور حفاظت و صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی عملیات مرمت، بازسازی و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده مناره به‌ویژه بندکشی و تعویض کاشی و آجرهای فرسوده بدنه میانی آن توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و با همکاری اداره‌ کل استان اجرا شد.

 

یزدانمهر ادامه داد: مرحله نخست استحکام‌بخشی و مرمت قسمتی از بدنه مقرنس جبهه شمالی مناره مجموعه تاریخی مسجد جامع نطنز که از شاهکارهای هنری دوره ایلخانی به شمار می‌آید و براثر عوامل جوی سال 99 دچار آسیب جدی و ریزش شده بود در سال گذشته انجام شد و خوشبختانه با تخصیص اعتبار سال ۱۴۰۰ و در دستور کار قرار گرفتن عملیات تکمیلی مرمتی و با انتخاب پیمانکار خبره، اجرای مرحله دوم و ادامه عملیات استحکام‌بخشی و مرمت بدنه مناره این مسجد تاریخی تیرماه سال جاری آغاز شد.



رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز ادامه داد: با گذشت زمان، مصالح به‌کار رفته در ابنیه تاریخی دچار فرسودگی می‌شوند که لازم است حداقل هر ۲۰سال این اماکن و به‌خصوص قسمت‌هایی که بیشتر در معرض خطر فرسایش قرار دارند و دچار ریزش و آسیب می‌شوند مرمت و بازسازی شود، لذا این پیوستگی مرمتی نیز در مناره مجموعه مسجد جامع مشهود است، به‌نحوی‌که درگذشته و طی سال‌های ۱۳۴۹ و مجدداً ۱۳۷۱ و همچنین سال ۱۳۹۹ این مناره مرمت و استحکام‌بخشی شده بود و امروز نیز مرمت تکمیلی آن به پایان رسید و به‌زودی داربست‌های موجود جمع‌آوری خواهد شد.

 

مناره مرتفع و استوار مسجد تاریخی جامع نطنز یکی از زیباترین بخش‌های بیرونی این مجموعه تاریخی و بقعه شیخ عبدالصمد که در معرض دید عموم است و چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب و شیفته می‌سازد. به استناد کتیبه پایین مناره، این اثر مربوط به تاریخ ۷۲۵ هجری قمری (قرن هفتم) بوده و به‌واسطه سبک جالب و تزئینات کاشی‌کاری و تلفیق آجر و کاشی فیروزه‌ای – لاجوردی مزین به اسماء الهی و نام مقدس محمد رسول‌الله دورتادور مناره به‌ویژه کتیبه و مقرنس منحصربه‌فرد بسیار فاخر و ارزشمند است که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

کد خبر 1213468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha