شادی‌های ۹ ربیع برای امامت حضرت مهدی(عج) است نه امر دیگر/ به اسم عیدالزهرا(س) وحدت را خدشه‌دار نکنیم

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه نباید شادی‌های ۹ ربیع‌الاول را با بدعت‌ها و خرافات آمیخته کنیم، گفت: شور و شادی‌های این ایام برای سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) است نه چیز دیگر؛ مراسم‌های موسوم به عیدالزهرا(س) به وحدت ضربه می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدجواد بهشتی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت  خبرگزاری شبستان درباره اهمیت بزرگداشت روز 9 ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، اظهار کرد: نبوت انبیاء جریان به هم پیوسته‌ای است که از سوی خدا طراحی و پیاده شده است، اما این جریان با همه تلاش ها و زحماتی که رسولان متحمل شدند برای استمرار نیازمند انتخاب اوصیاء بوده است. لذا همه انبیاء اوصیایی داشته اند تا نوبت به پیامبر خاتم(ص) به عنوان آخرین فرستاده خدا رسید؛ پیامبری که برنامه زندگی بشر تا روز قیامت را در قالب قرآن به انسان ها ارائه و برای تبیین و اجرای این کتاب و جلوگیری از انحرافات و بدعت ها، اوصیای دوازده‌نفری را به فرمان خدا به مردم معرفی کرده است.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این اوصیاء در مواضع مختلف معرفی شده اند که اولین آنها امیرالمومنین علی(ع) و آخرین‌شان حضرت مهدی(عج) است. از زمان پیامبر اکرم(ص) پیشگویی شد که نفر دوازدهم غیبتی خواهد داشت و این بر اثر حکمت الهی است چنان که برخی انبیاء نیز چنین غیبتی داشته اند حتی کتاب هایی درباره غیبت امام عصر(عج)، 100 سال قبل از ولادت امام مهدی(عج) نگاشته شد.

 

وی با بیان اینکه 9 ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و آغاز غیبت صغری است، گفت: این غیبت 70 سال طول کشید و پس از آن دوران غیبت کبری آغاز شد؛ دورانی که به دلیل واقع شدن در آخرالزمان انسان ها با فتنه ها و بحران های متعددی مواجه می شوند.

 

حجت الاسلام بهشتی درباره الزاماتی که باید در بزرگداشت 9 ربیع‌الاول رعایت شود، ابراز کرد: در مقابل رهبران معصوم(ع) وظایفی داریم که در قرآن و نیز متونی همچون زیارت جامعه کبیره به آنها تصریح شده است؛ نخستینِ این وظایف اعلام و ابراز محبت و عشق‌ورزی به امام حی و ناظر بر ما است، دومین وظیفه معرفت و شناخت جایگاه امام است اینکه بدانیم خداوند چه قدرت، علم و تاثیری در عالم به امام معصوم عطا کرده است.

 

وی اضافه کرد: سومین وظیفه ما در مقابل امام، اطاعت از فرامین ایشان در عصر غیبت و وظیفه دیگر ما معرفی ایشان به جامعه خودی و پس از آن جامعه جهانی است. باید تلاش کنیم از طرق مختلف با امام عصر(عج) ارتباط داشته باشیم و هر روز محبتمان را به ایشان ابراز کنیم امامی که ما را فراموش نمی کند و واسطه بین ما با خدا است.

 

وی با بیان اینکه نباید شادی‌ های 9 ربیع‌الاول را با بدعت ها و خرافات آمیخته کنیم، تاکید کرد: امام زمان(عج) می‌فرمایند: نایبان عام من حجت های من بر شما هستند؛ این یعنی شیعیان باید سبک زندگی خود را از فقها و مراجع بگیرند؛ مقام معظم رهبری سال ها و بارها تکرار و تاکید کرده اند که نباید اقدامی کرد که به وحدت و انسجام اسلامی ضربه بزند، مراسم های موسوم به نام عیدالزهرا(س)، چنین اثری دارند و باید از آن پرهیز شود.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شور و هیجان و شادی های شیعه 9 ربیع‌الاول به دلیل سالروز آغاز امامت امام مهدی(عج) است نه چیز دیگر، گفت: در مقابل انبیاء، معارضان و مخالفانی همچون فراعنه و قیصرها و مستکبران بودند که کار آنها برای هدایت بشر را سخت می کرد از این رو، برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود از مردم بیعت و عهد می گرفتند.

 

وی افزود: در میان انبیای الهی، حضرت محمد مصطفی(ص) به عنوان برترینِ رسولان، بیشترین سختی ها را در مسیر رسالت متحمل شدند لذا ایشان بیش از پنج بار از امت بیعت گرفتند ... این یعنی کفار و دشمنان کمر همت بسته بودند که پیوند امت و امام را جدا کنند اما حضرت رسول(ص) با گرفتن بیعت از امت، آنها را در مسیر اهداف اسلام پابرجا و مصمم کردند؛ «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ؛ همانا مؤمنانی که (در حدیبیّه) با تو بیعت می‌کنند به حقیقت با خدا بیعت می‌کنند».

 

حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه سستی پیوند امام و امت خطری است که اسلام را تهدید می کند، گفت: دعای عهدی که به خواندن آن در هر صبح سفارش شده بود برای تجدید عهد و بیعت امام و امت است به ویژه آنکه وسوسه‌گران و بدخواهان در کمین هستند و از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای سست کردن این پیوند سوءاستفاده می کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دعای عهد را که امام معصوم(ع) به ما تعلیم داده اند و متن عهدنامه با امام زمان(عج) و کلمه کلمه آن حساب شده است در این روزها که موسم تجدیدعهد و بیعت با حضرت(عج) است با دقت بخوانیم و بکوشیم به ملتزم و پایبند بمانیم.

 

 

کد خبر 1220654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha