۹۱۴ اثر تاریخی استان زنجان در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است

صفوی از وجود ۲ هزار اثر تاریخی طبیعی و معنوی در استان زنجان خبر  داد و یادآور شد: از این تعداد ۹۱۴ اثر در فهرست اثار ملی و جهانی ثبت شده که شامل ۷۱۹ اثر غیر منقول، یک اثر ثبتی، ۲۲ اثر طبیعی ۶۱ معنوی ثبتی و ۳۹ منقول تاریخی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، سید سعید صفوی امروز 14 مهرماه در کارگروه انجمن میراث فرهنگی استان اظهار کرد: تاریخ نشان می دهد، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فراز و فرود بسیاری داشته و در سنوات اخیر به یک وزارت پاسخگو تبدیل شده است و  به دلیل وجود حوزه های فرابخشی، نیازمند همراه دستگاه های اجرایی است.

 


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: انجمن های میراث فرهنگی ظرفیت هایی هستند که از نیروهای مردمی تشکیل شده و براساس آموزش هایی که دیده اند، میراث این مرز و بوم را حراست می کند.

 


وی از وجود 2 هزار اثر تاریخی طبیعی و معنوی در استان زنجان خبر  داد و یادآور شد: از این تعداد 914 اثر در فهرست اثار ملی و جهانی ثبت شده که شامل 719 اثر غیر منقول، یک اثر ثبتی، 22 اثر طبیعی 61 معنوی ثبتی و 39 منقول تاریخی است.

 


وی افزود: اساسنامه این انجمن در سال 98 به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده که ترغیب مردم به حفظ ارزش های میراث، اجرای برنامه جلب مشارکت های عمومی و مساعدت های مالی و معنوی مردم، ارائه مشاوره های فرهنگی و اجتماعی، پیشنهاد راهکارهای عملی جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در حفاری های غیرمجاز ، همکاری با هیات های تخصصی، ایجاد ارتباط ادارات میراث فرهنگی استان ها از وظایف و اختیارات این اساسنامه است.

 


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: عضویت در این انجمن افتخاری و مدت عضویت سه سال است و جلسات انجمن با حضور بیش از یک دوم اعضا رسمیت پیدا می کند.

 


وی اضافه کرد: کمبود موزه ها موجب شده است تا در معرفی آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی خوب عمل نکنیم و لازم است از ظرفیت های استان از جمله پارک هاشم نژاد که در دست ساخت است استفاده شود.

کد خبر 1221117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha