وحدت و اتحاد مسلمانان پیام اصلی انقلاب طی چهل سال گذشته/ وجود مقدس ختمی مرتبت بزرگترین برکت خداوند بر زمین هستند

حجت الاسلام دکتر شهریاری با اشاره به اینکه وحدت و امنیت بزرگترین دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: بی تردید وحدت و اتحاد مسلمانان پیام اصلی انقلاب طی چهل سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت بزرگترین برکت خداوند متعال بر روی زمین است. ولادت ایشان مبارک ترین خبری است که از ابتدای خلقت تا انتهای قیامت ارسال شده است. این خبر وجود مقدسی را نوید می دهد که بهترین و راهگشاترین راه آسمانی را برای ارتقای همه جهانیان و برای سعادت همه جهانیان و دست یابی به نجات همه جهانیان بشارت می دهد. همچنین تبریک عرض می کنم تقارن ولادت حضرت را با ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع) رییس مکتب جعفری و استاد الائمه را به همه حضار محترم.

 

حجت الاسلام شهریاری ادامه داد: سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به صورت وبیناری و حضوری با موضوع اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام کار خود را آغاز کرده است در این کنفرانس و راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی در حوزه وحدت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: محورهایی که در سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی مورد بحث قرار می گیرد، بحث از جنگ و جهاد و صلح و عادلانه، بحث از اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم، آزاداندیشی دینی و پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی گری همچنین همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از منازعات و تنش ها، احترام متقابل بین مذاهب مختلف و رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین محورهای با دوام کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی است که همه ساله این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در سال جاری مسئله عادی سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی و تقبیح آن که به وسیله برخی از سران خود باخته و وابسته استکبار جهانی شکل گرفته مورد تقبیح قرار گرفته و این مسئله هم یکی از موضوعاتی است که ما امسال به عنوان موضوع سال جاری در نظر گرفته ایم.

 

حجت الاسلام شهریاری گفت: بی تردید وحدت و اتحاد مسلمانان پیام اصلی انقلاب طی چهل سال گذشته بوده است. اتحاد مسلمانان فکر ابداعی حضرت امام بوده و پس از آن هم مقام معظم رهبری بحث از وحدت را به عنوان یکی از محورهای موضوعی در جهان اسلام مطرح کرده اند و برای این مسئله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تاسیس کرده اند تا بتواند پروژه وحدت را در جهان اسلام دنبال کند.

 

وی با اشاره به شرایط جاری جامعه به بررسی بحث امنیت و وحدت پرداخت و گفت: بحث وحدت در کشور خودمان و در کشورهای اسلامی این پیام پیشروی انقلاب اسلامی موجب نگرانی و خشم و فتنه گری دشمنان و استکبار طی چهل و اندی سال بعد از انقلاب شده است به دلیل اینکه پیام وحدت پیامی بوده که اهداف استکبار جهانی را به خطر می انداخته است. اگر ما تاریخ قرون گذشته را مطالعه کنیم، متوجه می شویم که نقشه اصلی دشمن در مقابل این فکر که اتحاد در کشورهای اسلامی بوده از قرون گذشته دنبال می شده است.

 

حجت الاسلام شهریاری خاطر نشان کرد: استعمار پیر و استکبار جهانی، آمریکا و دست نشانده هایش به دنبال تکه پاره کردن جهان اسلام از گذشته تا به امروز بودند. تاریخ نشان می دهد که کشور هند را به چند کشور پاکستان و هندوستان و بنگلادش و بعد هم کشمکش های جامو و کشمیر تبدیل کردند. همین طور تاریخ به ما نشان می دهد دولت عثمانی را تکه تکه کردند و به کشورهای متعددی مثل سوریه، اردن، فلسطین، حجاز و دیگر کشورها تقسیم بندی کردند و این نشان از نقشه ای است که مدام از سوی استکبار جهانی دنبال می شود.

پروزه پاره پاره کردن اسلام پروژه ای آشکار

وی ادامه داد: همین طور تاریخ کشور ما هم نشان می دهد استکبار جهانی از قرون گذشته بخش های مهمی از کشور ما را هم تجزیه کردند هم در جنگ جهانی دوم کشور ما را به سه پاره بین خودشان تقسیم کردند و هم قبل از آن بخش های قابل ملاحظه ای از قفقاز را از کشور ما جدا کردند، بخش هایی از ماورا النهرین را در شمال شرقی کشورمان، بخش هایی از افغانستان را، پاکستان را و همین طور بخش هایی از جنوب کشورمان را از ما جدا کردند و به تاسیس کشورهای جدید پرداختند. این پاره پاره کردن در جهان اسلام پروژه ای است نه پنهان بلکه کاملا پیدا و آشکار که گاهی اوقات از زبان برخی از اندیشمندان صهیونیسم هم ابراز شده است و دوگانه ای را تعریف کرده اند یا غرب باید اصلاح بشود یا اسلام باید غربی شود و راه حل مقابله با اسلام را به هیچ روی مصالحه ترسیم نکردند و به دنبال غربی سازی اسلام و لیبرالی کردن اسلام هستند تا بتوانند از این طریق منافع خود را به دست بیاورند.

 

حجت الاسلام شهریاری گفت: امروز هم اگر کسی دنبال کند می تواند این هدف دشمن را ببیند. اتفاقی که امروز در سوریه افتاده است و امروز بخش هایی از سوریه از پاره تن سوریه جدا افتاده امروز آمریکایی ها نفت سوریه را به یغما می برند و این کشور را به یک خرابه تبدیل کره اند. اگر هوشمندانه بنگریم همین مسئله را در عراق هم می بینیم که استقلال اقلیم کردستان در پی سه پاره کردن کشور عراق هستند با تقسیم عراق به سنی و شیعه و کرد و همین مسئله را در بسیاری از کشورهای دیگر دنبال می کند.

 

وحدت و امنیت بزرگترین دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی

وی افزود: توصیه می کنیم به همه جوانان عزیز که دلداده وحدت هستند و امنیت را بزرگترین دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانند به اینکه تاریخ 10 ساله سوریه را مطالعه کنند. در سال 2011 دشمن تصمیم می گیرد که سوریه را تجزیه کند و اگر نتوانست سوریه را تخریب کند و به قول معروف سرزمین سوخته ای باقی بگذارد تا این سرزمین نتواند منافعی را برای جهان اسلام داشته باشد و حداقل راهی که دنبال می کردند، این بود که بتوانند راه اتصال جهان اسلام را با جنوب لبنان قطع کنند. در سال 2011 مشکل سوریه با تظاهرات خیابانی آغاز شد و در نهایت ورود ارتش باعث شد که بخشی از ارتش سوریه از سوریه اعلام استقلال کند و در مقابل بخش دیگری از ارتش قرار گرفت و در نهایت به کمک کشورهای سرسپرده منطقه، گروه های تکفیری و سلفی و جهادی وارد سوریه شدند و دست آخر جنگ داخلی در سوریه پدید آمد.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: امروز ما شاهد تخریب سوریه هستیم. در سال 2015 با 511 هزار کشته، میلیون ها زخمی و 12 میلیون آواره از 18 میلیون جمعیت سوریه مواجه شدیم. دو سوم ملت سوریه آواره شده اند، این کار را با نقشه قبلی و تدابیر قبلی انجام دادند. دعوت می کنم همه دلسوختگان جهان اسلام را مقاله ای که در خصوص سوریه در ویکی پدیا مطالعه کنند و ببینند چند شعار خیابانی چگونه باعث تخریب این کشور شد؛ این مسئله کمی نیست، این اتفاقی است که پیش روی چشم ماست، حتی جوانان هم می توانند به یاد بیاورند این مسیر چگونه دنبال شده است. این مسئله هم اکنون در سودان هم اتفاق افتاده است و سودان جنوبی را از سودان جدا کرده اند و پروژه های متعددی که دنبال می کنند و خیلی تمایل دارند که کشور ما را هم پاره پاره کنند و اقوام مختلف را به مناطق مرزی ملزم کنند و کشور ایران را هم مانند جنگ جهانی دوم دوباره به پاره های متعدد تقسیم کنند. تاریخ پیش چشم ماست و ما باید از تاریخ درس بگیریم و قدرت های جهان در جنگ جهانی دوم کشور ما را سه پاره کردند تا دارایی های ما را، نفت ما، راه های ارتباطی ما را برای منافع خودشان به تاراج ببرند. این درس بزرگی است برای همه ملت ایران که بتواند اهمیت وحدت را با عمق جان دنبال کند و آن دستاوری که وحدت برای ما در این بیش از 40 سال داشته و امنیت، آرامش، سکونت آرام و آباد را دنبال می کند، علی رغم جنگ تحمیلی که بر ما شد، مشاهده می کنیم ایران به عنوان کشور پیشرفته در آمارهای جهانی معرفی می شود، از دستاوردهای نظامی گرفته تا دستاوردهای علمی و توفیق زنان اندیشمند و فرهیخته و دشمن این پیشرفت ها را می بیند و می تواند برآورد کند که کشور ما در آینده به چه سمتی می رود و طبیعتا می تواند الگویی برای مقاومت در صحنه جهانی در مقابل زیاده خواهی های دشمن باشد. از این جهت هست که وحدت بسیار اهمیت دارد و جلوگیری از تفرقه و تنازع یکی از واجبات شرعی است. آنان که دلداده پیامبر و اسلام هستند باید بدانند که اسلام از تفرقه و تنازع نهی کرده است و تفرقه حرام شرعی است و تنازع حرمت دینی دارد لذا اگر در کشوری اتفاق بیفتد، باعث سستی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست خواهد شد و در نهایت ما را به دام سوری سازی کشورهای اسلامی خواهد انداخت آن چیزی که رژیم صهیونیستی در پی آن است. اگر نتوانند کشور را تجزیه کند لااقل آن را سوری سازی می کنند و مثل سوریه آن را تخریب می کنند پس باید به مسئله وحدت همت داشته باشیم.

دعوت از 100 شخصیت برجسته جهان اسلام در سی و ششمین کنفرانس وحدت 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از 100 شخصیت برجسته جهان اسلام دعوت به عمل آمده، دو تفاوت جدی امسال نسبت به سال های دیگر دارد اول اینکه مدعوین امسال کنفرانس از شخصیت های تراز اول کشورهای اسلامی است، شخصیت هایی در سطح وزیر، معاونان و روسای سازمان های اسلامی و دومین تفاوت برگزاری کنفرانس های منطقه ای در کشورهای اسلامی را کلید زده ایم. اولین کنفرانس منطقه ای در کشور لبنان با بیش از هزار مدعوی لبنانی حدود 200 مهمان از خارج از لبنان دعوت خواهد شد. همین کنفرانس در پاکستان، عراق و هند و روسیه در حال طراحی است و انشاءالله طی امسال و سال آینده این کنفرانس های منطقه ای دنبال خواهد شد و این نوید آن را می دهد که تعداد افراد بومی بیشتری را در کنفرانس وحدت داشته باشیم و طبیعتا تجربه موفقی که در کنفرانس منطقه ای کردستان داشتیم با حضور بیش از 70 مهمان خارجی از اقلیم کردستان و بیش از 20 مهمان داخلی از استان های داخلی همجوار کردستان یک نمونه موفقی بود که در تابستان انجام شد.

 

 200 سخنران خارجی از 60 کشور جهان با حضور ۱۰۰ سخنران داخلی

وی خاطرنشان کرد: 200 سخنران خارجی از 60 کشور جهان با حضور 100 سخنران داخلی به صورت وبیناری و حضوری در سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی امسال حضور خواهند داشت. اولین سخنرانی های وبیناری کار خود را در هفته وحدت از امروز آغاز خواهد کرد و در ادامه طی روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه به صورت حضوری کنفرانس وحدت در تهران برگزار می شود. در روز چهارشنبه این کنفرانس با حضور ریاست جمهوری کار خود را آغاز خواهد کرد و از سخنرانی های شخصیت های داخلی و خارجی در این روز بهره مند خواهیم شد. روز پنج شنبه نشست عمومی با مهمانان خارجی با حضور برجستگان جهان اسلام در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار می شود. عصر این روز مهمانان کنفرانس به زیارت مرقد مطهر حرم و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل می روند.

 

ترجمه سخنرانی های کنفرانس وحدت به پنج زبان خارجی

وی گفت: کنفرانس با پنج زبان خارجی عرضه خواهد شد و وبینارها با سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی ترجمه می شود. لازم به ذکر است که قبل از کنفرانس وحدت پنج نشست علمی با عنوان امت همدل را برگزار کرده ایم به عنوان پیش نشست و تاکنون 40 مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده است. جمعه میهمانان و مدعوین کنفرانس به دیدار مقام معظم رهبری می روند و بیانیه پایانی در عصر روز جمعه منتشر خواهد شد.

 

حجت الاسلام شهریاری در خصوص پروژه هایی که در مجمع جهانی تقریب مذاهب در راستای شبکه سازی جهان اسلام اجرا می شود، گفت: شبکه سعید و شبکه آمحسن دو پروژه ای هستند که در مجمع جهانی تقریب مذاهب با هدف شبکه سازی پی گیری می شوند و این دو پروژه امت اسلامی را هدف قرار داده اند. گام های موثری را در حال پی گیری در بحث شبکه سازی و استفاده از رسانه در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برداشته ایم و استفاده از رسانه در حوزه جنگ نرم، مقابله و جهاد تبیین در این حوزه یکی از اقداماتی است که مجمع دنبال می کند. ملاقات های حضوری با اندیشمندان اسلامی و همکاری با دانشگاه های اسلامی از سوی مجمع آغازشده است که هدف از این همکاری ها در سال های آینده به احتمال زیاد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی دانشگاه ها خواهد شد.

 

دکتر شهریاری ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال آینده ۵ کنفرانس منطقه ای در ایران برگزار شود؛ وی گفت: ما باید تمرکز زدایی بکنیم از فعالیت‌ها که همه توجه به تهران و مرکز نباشد و باید بتوانیم از ظرفیت های استانی در حوزه رسانه و جهاد تبیین استفاده کنیم.

 

 

کد خبر 1221977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha