مساجد ظرفیتی نهفته در آموزش برای پیشگیری از جرائم

پتانسیل مساجد به لحاظ یک مرکز مردمی و ایجاد شبکه به هم پیوسته بین ۲۶ هزار مسجد دارای کانون های فرهنگی و هنری، برای آموزش پیشگیری از جرائم ظرفیتی نهفته محسوب شده که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، پیشگیری از وقوع جرم مولفه ای ارزشمند برای کاهش هزینه های تحمیلی به مردم و رشد جرائم در هر منطقه بوده که با تحقق این امر دامنه جرم کوچک و میزان امنیت به عنوان رکن زندگی اجتماعی تقویت می شود.

امنیت مناطق شهری و روستایی جز ضرورت های زندگی بشری به حساب می آید و باید مسئولان محلی همسو با مدیران ارشد کشوری در این حوزه کار کنند البته اقدامات مشترک بین دستگاه های حاکمیتی، تشکل های مردمی و آحاد جامعه در یک محور مشترک تاثیرات مثبت آن را دو چندان می کند.

 

علاوه بر فعالیت های بازدارنده و تجهیز زیرساختی برای پیشگیری از وقوع جرم، آگاهی بخشی نقش کارآمدی داشته و حتی در ترغیب به توسعه زیربنایی هم اثر می گذارد.

بررسی کارکردهای مساجد نشان داده که هر یک از این پایگاه های دینی، نقش اساسی و مهمی در هر منطقه دارند و می توانند در رفع نیازها کارگشا باشند که یکی از عرصه ها آموزش برای پیشگیری از دغدغه های اجتماعی و جرائم می باشد.

ی وجود تشکل های مردم نهاد مثل کانون های فرهنگی و هنری در دل مسجد بر توان آموزش و ایجاد ارتباط شبکه ای می افزاید و این در حالیست که  کانون های فرهنگی و هنری مساجد دارای شبکه ای به هم پیوسته بر مدار فهما بوده و این موضوع باعث شده تا ظرفیت بی نظیر در ایجاد تعامل بین 26 هزار مسجد را فراهم سازد.

قدرت به هم پیوست کانون های مساجد امکان تعاملات بین بخشی را رونق داده که یکی از عرصه های موثر و کارآمد، پیشگیری از وقوع جرم است.

 

پیشتازی 200 باب مسجد اصفهان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

 

قرارگاه مهر و امید اقدامی از سوی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان است که توانسته مساجد را به مرکزی برای آموزش در حوزه اجتماعی و پیشگیری از ناهنجاری ها تبدیل کند.

آموزش مردم و رسیدگی به دغدغه های این حوزه در 200 باب از مساجد کلانشهر اصفهان در حال اجر و مسیر توسعه آن به سراسر استان اصفهان خواهد رسید.

 

تقویت زنجیره پیشگیری دستگاه قضایی با بهره گیری از ظرفیت مساجد

 

دستگاه قضایی علاوه بر اجرای عدالت ماموریت مهمی را نیز بر عهده دارد که آن هم پیشگیری از وقوع جرم می باشد و این نهاد با همکاری دیگر دستگاه های متولی همواره به دنبال اجرای آن بوده است.

از چند سال گذشته تاکنون این نهاد مساجد را محور بسیاری از حرکت های مهمی مثل پیشگیری، آموزش و حل اختلاف بین مردم قرار داده و در این مسیر فرآیند منظمی را هم در سطح ملی تعریف کرده و به مرحله اجرا رساند.

 

دادگستری کل استان اصفهان هم در این راستا همسو با سند تحول قضایی، نقش پیشگیری را در چند مسیر از جمله رویکرد مسجد محوری به مرحله اجرا گذاشت.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به جایگاه مساجد و نقش این مراکز در زندگی مردم گفت: دادگستری از این مراکز برای آموزش، توانمندسازی و ارائه مساوره حقوقی استفاده می کند.

 

به گفته «سید رضا سجودی« این مراکز دینی به لحاظ جایگاه مردمی. قدرت خودجوشی را برای پیشگیری از وقوع جرم و آگاهی بخشی است.

وی با بیان اینکه از موقعیت فعال مساجد و تشکل های درون این مراکز برای پیشگیری از جرم استفاده خواهد شد، تصریح کرد: بستر سازی آن توسط متولیان مسجد انجام و با همکاری مردم و جوانان اقدامات مورد نیاز هر محله برای آموزش، صلح وسازش و ارائه مشاوره توسط دادگستری صورت می گیرد.

تعامل پلیس و متولیان مساجد در پیشگیری

 

پلیس هم به لحاظ ماموریت گسترده در فضای حقیقی و مجازی و تنوع جرم و همچنین موضوعات ترافیکی و حمل و نقل، مسجد هر محله را مکانی موفق برای آموزش پنداشته و سال هاست که طرح محله محور آموزشی را در این مکان های مقدس دینی انجام می دهد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان این مطلب که پلیس از ظرفیت مسجد برای ارتباط بین مردم و آموزش همگانی بهره گرفته، گفت: دو سال شیوع کرونا و محدودیت های بهداشتی در این اقدام توقف ایجاد کرد.

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری« افزود: پلیس های تخصصی و کلانتری ها به صورت یک برنامه هماهنگ در مساجد هر محله حاضر شده و علاوه بر پاسخگویی به سوالات مردم، آنان را نسبت به موضوعات روز و جرائم همان منطقه آگاه می کنند.

وی ادامه داد: طرح های مسجد محور یکی از برنامه های مهم پلیس برای پیگیری از وقوع جرم است.

کد خبر 1223775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha