بیش از ۴ هزار نفر با معلولیت کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی استان

زیدوندگفت: ۴۱۰۳ نفر با معلولیت کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی استان مرکزی هستند.

«محمد زیدوند» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی عصای سفید با اشاره به اهمیت فراهم سازی زمینه برای حضور معلولان در عرصه های اجتماعی  به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک، گفت: رعایت حقوق شهروندی و حضور همگان با هر شرایط و توانی در جامعه امری ضروری است و ما باید به حقوق شهروندان با هر معلولیتی احترام بگذاریم.

 

سرپرست بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از معلولیتهای تحت پوشش بهزیستی معلولیت بینایی است، افزود: در حال حاضر تعداد 4103 نفر با معلولیت کم بینا و نابینا از بهزیستی استان مرکزی خدمات دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه افراد نیازمند، دارای معلولیت بینایی پس از تشکیل پرونده توانبخشی و شرکت در کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت و تاییدیه از این کمیسیون می توانند با توجه به دستورالعمل های سازمان و شدت معلولیت از خدمات بهزیستی استان بهره مند شوند، ادامه داد: اولین مسئله ای که این افراد را دائماً تحت فشار قرار می دهد موضوع عدم ایمنی محیط های شهری است وحضور و تردد در محیط های شهری پیش شرط هر گونه مشارکت و هرگونه استفاده این افراد از محیط های فرهنگی، آموزشی و... است .

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تمامی افراد حق دارند صرف نظر از میزان توانمندی و هر موقعیت دیگر از امکانات شهری و حق طبیعی خود بهره بگیرند، گفت: با توجه به این که حضور فعال و مستقل افراد با معلولیت بینایی در سطح جامعه نیازمند طراحی محیط و مبلمان شهری متناسب با نیازهای این افراد است، این مهم  نیارمند همکاری کلیه دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری ها و آگاهی عموم مردم نسبت به این موضوع است.

 

سرپرست بهزیستی استان مرکزی خاطر نشان کرد: پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و پرداخت شهریه دانشگاه دانشجویان، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب، پرداخت کمک هزینه خرید تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، ساعت گویا، ماشین حساب گویا، لوح و قلم، برنامه های نرم افزاری نابینایان، معافیت فرزند ذکور دارای شرایط، پرداخت وام اشتغال و... از جمله خدمات بهزیستی به کم بینایان و نابینایان تحت حمایت است.

 

زیدوند با تاکید بر اینکه پیشگیری والاترین رسالت سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: انجام غربالگری بینایی کودکان یکی از فعالیت های شاخص بهزیستی استان در موضوع کم بینایی و نابینایی است و نتیجه و تاثیر آن در کاهش تعداد اختلالات نابینایی موثر و قابل تامل است و امیدواریم خانواده ها در این زمینه حساس بوده و با بهزیستی همکاری کنند .

کد خبر 1223777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha