کمبود فضای آموزشی مهمترین مشکل شهرستان زیرکوه

حجت الاسلام صباغیان با اشاره به کمبود فضای آموزشی در زیرکوه و تحصیل دانش ‌آموزان در مدارس تخریبی شهر حاجی آباد گفت: در شهرستان زیرکوه بیش از ۱۳۰ مسجد وجود دارد که از این تعداد فقط ۱۶ مسجد، روحانی دارد و بقیه مساجد در روستاها بدون روحانی هستند.

حجت الاسلام حسن صباغیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: شهرستان زیرکوه در امتداد دق پترگان و یکی از شرقی ترین شهرستان های استان خراسان جنوبی است و بیش از ۱۲۰کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ۱۵ درصد از جمعیت این شهرستان اهل سنت هستند.

 

*لزوم رعایت عدالت در زمینه تخصیص اعتبارات

امام جمعه زیرکوه با اشاره به اینکه اولین شهرستانی که خورشید طلوع می کند زیرکوه است، ادامه داد: بلکه نسبت بی توجهی و تبعیض زیرکوه نسبت به شهرستان های دیگر استان و کشور که نگاه کنیم اشکمان در می آید.

 

حجت الاسلام صباغیان با بیان اینکه عدالت اجتماعی به این معنا نیست که در هر سفر استانی یک ظرف اعتبار داشته باشند، افزود: نباید به تناسب جمعیت یا جغرافیا سهم هر شهرستان را مشخص کنند که اگر این گونه باشد ظلم است نه عدالت؛ و رعایت عدالت بر هر انسانی واجب است و اگر غیر آن عمل کند، در حق خود یا دیگران ستم کرده است، چرا که حقی به صاحب حق تعلّق نگرفته است.

 

امام جمعه زیرکوه در ادامه گفت: امام علی (ع) در این زمینه می فرماید که «العدل وضع کل شیء موضعه: عدالت، آن است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد» و اگر در بعضی حوزه ها به یک شهرستان برخوردار قرار باشد یک میلیارد تومان کمک شود عدالت ایجاب می کند برای جبران نابرابری ها در همان حوزه به شهرستان زیرکوه صد میلیارد تومان کمک شود.

 

*کمبود فضای آموزشی مهم ترین مشکل شهرستان زیرکوه
وی با اشاره به اینکه در شهرستان زیرکوه بیش از ۱۳۰ مسجد وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد فقط ۱۶مسجد روحانی دارد و بقیه مساجد در روستاها بدون روحانی است و اگر دولت بخواهد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کمتر شود باید به دین و فرهنگ مردم اهمیت دهد و دولت چه حمایتی در خور شأن از حوزه های علمیه کرده است؟

 


حجت الاسلام صباغیان در خصوص بحران کمبود فضای آموزشی در زیرکوه گفت: در شهر حاجی آباد دانش آموزان در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند و در کانکس درس می‌خوانند و نیازهای شهر حاجی آباد در حوزه آموزش و پژوهش خصوصاً فضای آموزشی بحرانی است و بنده این موضوعات را به گوش وزیر آموزش و پرورش رساندم ولی عملاً کاری انجام نشده است.

 


امام جمعه زیرکوه با تاکید بر اینکه شهرستان زیرکوه به خاطر خشکسالی‌های پی در پی از بی آبی رنج می برد، افزود: باید دولت در حوزه قنوات و سدهای خاکی و آبخیزداری نگاه ویژه‌ای به این شهرستان داشته باشد چرا که بسیاری از روستاها آب آشامیدنی ندارند با اینکه شبکه آبرسانی دارند اما آبی در کار نیست.

 


وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان وضعیت شهرستان زیرکوه اسف بار است، ادامه داد: یک پزشک متخصص در این شهرستان وجود ندارد و از حداقل ترین نیازهای درمانی و آزمایشگاهی محروم است و هیچ شهرستانی در بین یازده شهرستان استان مشکلات زیرکوه را ندارد و درخواست داریم تا اعتبارات لازم جهت احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه تامین شود.

 

حجت الاسلام صباغیان در ادامه عنوان کرد: از رییس جمهور و هیئت دولت و استاندار خراسان جنوبی درخواست داریم که به داد این شهرستان برسید و در بسیاری از حوزه ها شهرستان های دیگر برخوردارتر هستند اما نسبت به این شهرستان تبعیض صورت گرفته و عدالت ایجاب می کند که این تبعیض‌ها جبران شود.

 


امام جمعه زیرکوه با اشاره به مشکلات راه های شهرستان زیرکوه گفت: در حوزه‌های جاده ای این شهرستان با مشکلاتی مواجه است و بعضی از جاده های شهرستان جان انسان ها را می گیرند و نیازمند ترمیم و ایمن سازی هستند.

 

 

*قصه پرغصه زمین های ملی زیرکوه حل شود
وی با بیان اینکه بسیاری از جمعیت شهرستان زیرکوه در حوزه کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، افزود: خشکسالی‌ها امان کشاورزان و دامداران را بریده و نهاده های دامی کم و گران شده است و اکثر مردم به خاطر اینکه زندگیشان نابود می شود اقدام به فروش دام های خود به قیمت نازل می کنند.

 


حجت الاسلام صباغیان ادامه داد: مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان زرشک، زعفران، عناب و پسته و مرکبات است و باید برای فروش و فرآوری این محصولات و حمایت از کشاورزان و توسعه اشتغال، تولید و اقتصاد در این منطقه اقدامات جدی از سوی دولت صورت گیرد.

 

 

امام جمعه زیرکوه با اشاره به حوزه ورزش و جوانان گفت: در حوزه ورزش و جوانان این شهرستان به خصوص برای ورزش بانوان کار قابل توجهی انجام نشده است و حتی یک ورزشگاه کوچک در این شهرستان وجود ندارد و در روستاها شاید با ایجاد یک زمین چمن مصنوعی بتوان جوانان را از آسیب‌های اجتماعی نجات داد.

 

 

وی درخصوص زمین های ملی این شهرستان گفت: قصه پر غصه مردم شهرستان بحث زمین های ملی است که صاحب داشته ولی ملی شده اند و در این شهرستان مسئله بسیار مهمی است که باید دولت یک بار برای همیشه این مشکل را حل کند.

 

 

حجت الاسلام صباغیان بیان کرد: اگر مبنای تصمیمات دولت بر اساس عدالت اجتماعی شکل می گیرد قاطعانه می گویم که بیشترین توجه دولت در سفر دوم به خراسان جنوبی باید به سمت شهرستان های زیرکوه و نهبندان باشد و  در برسی های به عمل آمده در اکثر حوزه ها شهرستان زیرکوه به نسبت شهرستان های دیگر که برخوردارتر هستند بسیار رنج می برد و این موضوع نیازمند اختصاص اعتبار بر اساس عدالت به این شهرستان است.

 

 

امام جمعه زیرکوه در پایان گفت: طی یکسال گذشته دولت سیزدهم توجه خوبی به شهرستان زیرکوه داشته اما هنوز فاصله برخورداری شهرستان زیرکوه با سایر شهرستان های استان بسیار است و امیدوارم در این سفر رئیس جمهور حمایت عادلانه و توجه منصفانه به این شهرستان صورت گیرد.

 

 

کد خبر 1226711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha