شلیک رسانه های پوشالی غرب به سمت  جوانان ایرانی/ گام نخست «تضعیف اراده ها»

امروز و در پی اغتشاشات اخیر و حادثه شیراز، جنگ رسانه ای بیش از گذشته بیداد می کند و به اوج خود رسیده است؛ بیش از ۲۵۰ رسانه پوشالی غرب، جمهوری اسلامی را نشانه گرفته اند و با دروغ های خود به دنبال تضعیف اراده مردم و منحرف کردن افکار جوانان هستند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ عصر چهارم آبان ماه بود که خبری در رسانه های مختلف و فضای مجازی پیچید، خبری که دل بسیاری از هموطنان و مردم آزادیخواه جهان را جریحه‌دار کرد «حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز».

 

در این حمله تروریستی که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت ۱۳ هموطنِ زائر از جمله چند زن و کودک به شهادت رسیدند و ۲۶ نفر مجروح شدند.

 

*«زن، زندگی، آزادی» بهانه ای برای دشمن جهت رقم زدن حادثه شیراز

بیش از ۴۰ روز پیش بود که برخی افراد فریب خورده توسط رسانه های معاند و داخلی های همراه با آنها، به بهانه فوت مهسا امینی به خیابان ها در برخی از شهرهای کشور ریختند و شعار زن، زندگی و آزادی را سر دادند؛ شعاری که تنها بهانه ای برای تجزیه طلبی و از بین بردن امنیت و اقتدار ایران اسلامی توسط معاندین و دشمنان تعیین شده بود.

 

دشمن با شکست در اغتشاشات اخیر تصمیم گرفت تا به سمت حمله تروریستی روی بیاورد و این اتفاق شوم و دردناک را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) رقم زد اما رسانه های معاند علی‌رغم قبول مسئولیت این حادثه توسط داعش، تلاش کردند در اذهان همچنان این اقدام تروریستی را از سوی خود نظام قلمداد کنند.

 

با تورقی در تاریخ قبل از انقلاب، در می‌یابیم که ایران در آن روزها، قدرت تصمیم گیری برای خود و مردمش را نداشت و مردم آن از حق آزادی بیان، استقلال و ... محروم بودند و حتی زنانی که امروز بهانه ای برای دشمن شده اند در قبل از انقلاب اسلامی در بدترین شرایط دست و پنجه نرم می کردند اما به برکت انقلاب اسلامی امروز زنان این کشور، جزو نخبه ها و دانشمندان برتر نه تنها در داخل، بلکه جهان هستند و می توانند با همت خود، تصمیم های بزرگی را بگیرند. به طور مثال پیروزی در جنگ هشت سال دفاع مقدس را بدون شک مدیون زنان سلحشوری هستیم که مردان بزرگی را در دامن خود پرورش دادند و در پشت جبهه‌ها از رزمندگان حمایت می‌کردند.

 

امروز دشمن به وسیله رسانه های پوشالی خود به دنبال این است تا شعار زن، زندگی و آزادی را بهانه قرار دهد؛ اما زن مسلمان ایرانی که چه در قانون، چه در شرع و چه در جامعه از عزت بسیاری برخوردار است و هیچ وقت این موضوع در این کشور، نادیده گرفته نشده است.

 

 

 

*جنگ ۲۵۰ رسانه غربی با جمهوری اسلامی ایران

۴۳ سال است که استکبار جهانی و غرب با انقلاب اسلامی درافتاده‌ چرا که این انقلاب، بنیاد فکری غرب را زیر سوال برده است و در این مدت دست به اجرای نقشه های مختلفی از جمله جنگ نظامی، ترور، تحریم و ... زدند اما در هیچ کدام به نتیجه ای نرسیدند و امروز جنگ رسانه ای را راه انداخته اند.

 

امروز ایران اسلامی با یک امپراتوری رسانه‌ای مواجه است که در دست غربی‌ها قرار دارد و با کمک این ابزار، روایت‌سازی کرده و سعی می‌کنند روایت خود را جهانی کنند و حق جلوه دهند و به تعبیری می‌توان گفت جنگ اراده‌هاست.

 

دشمن با راه اندازی جنگ رسانه ای به دنبال این است تا اراده مردم ایران و مسئولین را تضعیف و عوض کند و استکبار جهانی و غرب به دنبال این است تا جای شهید و جلاد را عوض کند و می خواهد با رسانه‌هایی که در اختیار دارد بسیاری از حقایق را وارونه جلوه دهد و در عرصه‌های بین المللی خود را مامور به اجرای حقوق‌بشر معرفی کنند.

 

بیش از ۲۵۰ رسانه غربی در جهان، جمهوری اسلامی را نشانه گرفته اند و سالانه با هزینه 20 میلیارد دلاری به اجرای نقشه های خود می پردازند و تلاش می کنند تا ذهن جوانان و نوجوانان را منحرف سازند و حقایق را به نفع خودشان وارونه نشان دهند.

 

*رسانه ملی و گفتگوی همه جانبه

اکبر کریمی، مدرس ارتباطات و رسانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درباره نقش رسانه ها در حوادث اخیر کشور اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تحلیل درستی از منظر رسانه ای داشته باشیم، لازم است قبل از هرچیزی تعریفی از سواد رسانه ای و لزوم توسعه آن بین آحاد مردم ارایه دهیم؛ سواد رسانه‌ای شامل یک نوع درک مبتنی بر مهارت بوده که براساس آن می‌توان تمامی رسانه‌ها و تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

 

وی ادامه می دهد: در واقع سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها آموزش دهد تا از حالت مصرف گرایی و منفعل خارج شده و به یک ارتباط دوسویه و فعال با رسانه‌ها برسند که دستاورد و نتیجه آن در نهایت به نفع خود فرد است بنابراین باید پرسید زمانی که بحران در کشور بوجود می‌آید، تعامل مردم و مسولان با زبان سواد رسانه‌ای تاثیرگذاری لازم را دارد یا نه؟ قاعدتا وقتی مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسانی با چه هدفی به جز اهداف آنها در فضای مجازی در حال فعالیت هستند، سعی می‌کنند اقدامات منطقی‌تری انجام دهند.

 

این مدرس ارتباطات و رسانه تاکید می کند: اگر رسانه‌ها اطلاعات درست را به‌موقع در اختیار مردم قرار دهند و مردم حس کنند که رسانه و مسئولان صادقانه اطلاعات به آنها می‌دهند و هدفشان اقناع هست، راضی می‌شوند و در مقابل، رسانه‌ها همزمان باید چشم و گوش و نماینده مردم باشند و در عین حال حرف‌های مسئولان را به مردم منتقل کنند حال با توجه به تنش‌هایی که اتفاق افتاده باید این موضوع بررسی شود که اشکال کار رسانه‌ها در اقناع مردم و اطلاع‌رسانی و به طور کلی ارتباط بین مسئولان و مردم چه بوده است، چراکه تنش، نا آرامی و آسیب به مردم تبعاتی دارد و در چنین شرایطی احتمال اعتماد زدایی و اعتبار زدایی از رسانه‌های رسمی بسیار بالاست.

 

کریمی با ابراز تاسف و تاثر از حادثه تروریستی شیراز تصریح می کند: هر واقعه ای در میدان و در حوزه رسانه تابع مختصات خاصی از استراتژی صاحبان رسانه و قدرت بوده و نحوه انعکاس آن بر همین اساس طراحی و اجرا می شود، در واقع رسانه ها این آنالیز را در دستور کار خود قرار می دهند که این اتفاق موردنظر، منجر به جریان سازی و هشتک سازی شده و قابلیت ترند حداکثری را دارد یا نه و در گام بعد نقشههای عملیاتی خود را اجرا می کنند.

 

وی می افزاید: در واقع رسانه‌ها پس از عبور از مرحله مارپیچ سکوت، وارد فاز آبشار رسانه ای شده و سعی می کنند با طراحی فرضیه های مختلف، طیف های متنوع مخاطبان خود را راهبری کنند و بر همین اساس بعد از حادثه تروریستی شیراز؛ اولین فرضیه این بود که جمهوری اسلامی برای فراموش شدن وقایع چهل روز اخیر کشور و پیشگیری از تجمع مردم در روز هفتم آبان در پاسارگارد اقدام به این حادثه کرده است.

 

این مدرس ارتباطات و رسانه با اشاره به فضای پر سوء تفاهم و خشم آلود افکار عمومی یادآور می شود: طراحی این فرضیه دور از ذهن نبود و با توجه به آمادگی پذیرش افکار عمومی طبیعی است که شاهد اعتبار زدایی از رسانه ملی در بخش قابل توجهی از افکار عمومی باشیم.

 

وی ادامه می دهد: متاسفانه عملکرد رسانه ملی در سال های اخیر در حوزه تولید محتوا و جذب حداکثری مخاطبان به خصوص قشر جوان کشور ابداً قابل دفاع نبوده است. مسدود شدن فرصت های مشروع که گفتگو یکی از مهمترین این فرصت ها به شمار می رود، موجب بغض می شود و عدم استقبال از دیالوگ با جریان های منتقد، اعتراض و در نهایت اغتشاش را در پی دارد.

 

کریمی با تاکید بر اتخاذ سیاست های نو در رسانه ملی برای ایجاد گفتمان همه جانبه در کشور تصریح می کند: طبق قانون اساسی کشور همه افراد جامعه حق بیان اعتقاد، نقد منصفانه و بهره مندی از حقوق مشروع خود را دارند. همه متعترضان، دانشجوها، بسیجی ها، دانش آموزان و ... همه و همه فرزند این آب و خاک هستند رسانه ملی می بایست در نهایت عدالت فضا و فرصت را برایشان مهیا کند.

 

این مدرس ارتباطات و رسانه عنوان می کند: ما همیشه می گوییم رسانه های دشمن در حال هزینه کردن هستند، بنده این سوال را مطرح می کنم که رسانه ملی ما با بیش از ٣٠ هزار نیرو و در اختیار داشتن این همه امکانات چیزی کم دارد؟ صدا و سیما می بایست دائما در حال شناسایی و رصد مخاطبان خود و سلایق و خواسته های آنها باشد و بر همین اساس اقدام به تولید محتوا کند.

 

وی می گوید: گفتگو همواره بهترین راه حل بوده و باید صدای معترض و منتقد را شنید. اصل جهاد تبیین نیز با همین رویکرد و در راستای روشنگری مطرح شده است و مهمترین وظیفه رسانه ملی در حال حاضر عینیت بخشی به جهاد تبیین از راه گفتگوهای همه جانبه و عادلانه بین آحاد مردم بوده و شک نکنید اقناع افکار عمومی، جذب حداکثری و تقویت وحدت ملی دستاوردهای توسعه گفتگو خواهد بود.

 

*لزوم تغذیه رسانه های داخلی جهت مقابله با جنگ های روانی

حجت الاسلام علی ولی زاده فعال رسانه ای و مدرس دانشگاه شیراز هم در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: شیوه جنگ ها امروز تغییر کرده و به سمت جنگ های روانی تبدیل شده است.

 

وی ادامه می دهد که دشمن با ایجاد جنگ روانی از طریق رسانه ها به دنبال جذب مخاطبان است و با امنیت و توسعه و پیشرفت های ایران اسلامی مشکل دارند در این راستا بر روی رسانه ها سرمایه گذاری کرده اند و به صورت قاعده مند به دنبال جذب مخاطبان هستند.

 

مدرس دانشگاه شیراز معتقد است که رسانه های داخلی از لحاظ فنی اگر قوی تر از رسانه های خارجی نباشند قطعا ضعیف تر نیستند اما در غرب تنها یک خبرنگار و دستگاه رسانه ای نیست بلکه یک دستگاه تغذیه ای مالی و اطلاعاتی دارند و اگر رسانه های خود را تغذیه کنیم می توانیم در مقابل آنان به خوبی ایستادگی کنیم.

 

حجت الاسلام ولی زاده با تاکید بر اینکه سانسوری در رسانه های داخلی وجود ندارد، می افزاید: مسئله خودسانسوری وجود دارد و متاسفانه رسانه های داخلی تغذیه نمی شوند و نمی توانند اطلاعات کافی به دست بیاورند.

 

فعال رسانه ای عنوان می کند که رسانه های داخلی هیچ گاه در مقابل رسانه های خارجی کم نمی آورند اگر اطلاعات به دست آنان برسد اما متاسفانه در جریان اغتشاشات اخیر و حادثه شیراز رسانه های داخلی کم آورده اند و رسانه های دشمن توانسته اند قوی عمل کند.

 

وی با بیان اینکه رسانه های داخلی از توان بسیاری برخوردار هستند، ادامه می دهد: اما هنوز به این توان بالای خود نرسیده اند و این موضوع بر گردن رسانه ها نیست و امروز به این گونه است که انگار تفنگ خالی را به دست رسانه ها داده اند.

 

مدرس دانشگاه شیراز معتقد است که طبع بشر جستجوگر است و جوانان هم اگر تغذیه نشوند به سمت رسانه های بیگانه روی می آورند و باید رسانه های داخلی به سمتی بروند که اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به دست مخاطبان برسانند و متاسفانه جوانان و نوجوانان به خاطر فقر اطلاعات به سمت رسانه های غربی رفته اند.

 

*لزوم ارزیابی عملکرد رسانه های داخلی

علیرضا آئینه دار، مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان عنوان می کند: رسانه ها در سراسر جهان توانسته افکار عمومی را هدایت کند و رسانه های بیداری و شنیداری به خاطر داشتن جذابیت از مخاطب بیشتری برخوردار است.

 

وی در خصوص اغتشاشات اخیر در کشور می گوید که دشمن در جریانات اخیر نهایت استفاده را از رسانه ها کرده است و کشورهای غربی به تامین هزینه های مالی این رسانه دست زده و تمام هم و غم خود را بر روی پشتیبانی از رسانه های پوشالی غرب گذاشته است.

 

آئینه دار ادامه می دهد: باید از رسانه های موجود در این جریانات اخیر استفاده کنیم و به سمت ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد رسانه های داخلی برویم تا ببنیم چرا مردم خوراک خود را از رسانه های بیگانه دریافت می کنند در حالی که رسانه های خوب و توانمندی در سطح ملی داریم.

 

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی معتقد است که اگر رسانه های داخلی پای کار باشند می توانیم با این جنگ رسانه ای و فرهنگی مقابله کنیم و این موضوع نیازمند یک سری مقدمات و حمایت و پشتیبانی نهادها و دستگاه های مرتبط است.

 

وی تاکید می کند: باید نهادهای مرتبط اجازه دهند تا رسانه ها کار تخصصی خود را بر اساس قوانین و ضوابط اجرا کنند؛ رسانه ها می دانند که چگونه تولید محتوا داشته باشند و جهت مقابله با این جنگ رسانه ای باید در سه زمینه «تولید، انتقال و انتشار» اطلاعات و اخبار، رسانه ها باید با یکدیگر وحدت داشته باشند.

 

آئینه دار با بیان اینکه رسانه ها به سمت اعتمادسازی حرکت کنند، می افزاید: در این صورت رسانه های داخلی می توانند مرجع اصلی دریافت اخبار و اطلاعات بین مردم تبدیل شوند و مردم دیگر به رسانه های بیگانه مراجعه نکنند.

 

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی در خصوص بحث سواد رسانه ای عنوان می کند: با توجه به سیر و سرعت رسانه ها باید از پایه و مقطع ابتدایی در زمینه سواد رسانه ای کاری اساسی انجام شود تا کودکان و نوجوانان در این زمینه ارتقایی داشته باشند.

 

وی ادامه می دهد که مسئولین برای استفاده از رسانه ها به خصوص فضای مجازی ضوابطی تعیین کنند و دشمن از این فضای بی سرو سامان نهایت استفاده را کرده و از این طریق در حال ضربه زدن به جمهوری اسلامی است.

 

آئینه دار معتقد است که رسانه ها باید به جهاد تبیین توجه ویژه ای داشته باشند و اگر جهاد تبیین به موقع برای نوجوانان و جوانان انجام می شد شاید اکنون با عواقب و حوادث کمتری در کشور مواجه بودیم و اگر حوزه جهاد تبیین و کرسی های آزاداندیشی جدی گرفته می شد جوانان و نوجوانان کمتر به رسانه های بیگانه رجوع می کردند.

 

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی با اشاره به حادثه تروریستی شیراز می گوید: در حال حاضر بیان روایت صحیح این حادثه از مهم ترین وظایف رسانه های داخلی است و در همان شب اول یک کار صحیح انجام شد که آن انتشار فیلم های حمله آن فرد تروریست بود.

 

وی ادامه دهد: رسانه های داخلی نباید به دشمن فرصت سوء استفاده بدهند تا مسیر روایت ها را تغییر دهد و باید زودتر از رسانه های بیگانه، روایت های تصویری و مستند را برای مردم منتشر کنند و در این صورت می توانیم جلوی نقشه دشمن را بگیریم.

 

آئینه دار در پایان عنوان می کند: از همان ابتدای انقلاب اسلامی، دشمن همواره فعالیت های تروریستی خود را به گردن نظام می اندازد و بهترین مقابله با این روش های دشمن، پرداختن به روایت های صحیح این حادثه تلخ در شیراز است.

 

 

 

 

کد خبر 1227157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha