پاییز سرد یاقوت سرخ فردوس/ انارهایی که روی دست کشاورزان ماند

فردوس سومین تولید کننده انار کشور، این روز ها حال ناخوشی دارد. انارکارانی که محصول ‌آنها به دلیل عدم صادرات بر روی دستشان مانده است و شاهد از ‌بین رفتن ‌آ‌ن هستند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی

 

شهرستان فردوس بعد از نی ریز و ساوه سومین تولیدکننده انار در کشور شناخته می‌شود. اما این روزها که انار فردوس باد عقرب خورده و برداشت آن تمام شده است و کشاورزان باید ثمره یک سال زحمت‌کشید خود را، روانه بازارهای استان‌های همسایه کنند، انارهایشان روی دست‌هایشان مانده است.

 

انار شیشه کپ مهمترین نوع انار شهرستان فردوس و یکی از بهترین و مرغوب ترین انارهای صادراتی ایران به حساب می‌آید اما این روزها کشاوزان فردوس از قیمت بسیار پایین و عدم صادرات به موقع این محصول گلایه مند هستند.

 

انار صادراتی فردوس که از سال های گذشته به کشورهای کره جنوبی و حوزه خلیج فارس صادر می شد علی رغم قیمت مناسب این روزها بر روی دست کشاورزان می مانده و خریداری ندارد.

 

با توجه به تولید انبوه انار در فردوس لزوم استقرار صنایع مرتبط با انار مثل کنسانتره انار، شرکت بسته بندی و سورتینگ برای صادرات، سردخانه های نگهداری انار و دانه انار بر کسی پوشیده نیست و انارکاران می گویند مسئولان متولی باید قبل از فصل برداشت انار فکری برای این محصول ارگانیک داشته باشند تا کشاورزان هم با خیال راحت بتوانند محصول خود را برداشت کنند.

 

علاوه بر انار شیشه کپ، در فردوس انارهای ملس، پوست سیاه و یزدی با طعم عالی و ماندگاری بالا هم دیده می شود و کشاورزان می توانند انار خود را تا سه ماه هم بدون سردخانه نگه داری کنند اما باید فکری برای انبار کردن و حمایت هایی از جنس صنایع فرآوری و صادرات برداشت.

 

با توجه به سرمازدگی فروردین ماه و توفانی که در مرداد امسال رخ داد، پیش‌بینی می‌شود محصول انار ۴۰ درصد کاهش داشته باشد. همچنین سال ۹۵ براثر سرمای شدید، درختان انار کف‌بُر شدند و پس از آن هر سال روند تولید محصول با ترمیم درختان افزایش می‌یابد.

 

گلایه از قیمت پایین انار

اسدالله بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر محصول انار من خسارت نمی‌خورد بیشتر از 25 تن برداشت داشتم اما در حال حاضر به دلیل خسارت بیش از حد به دلیل گرمای زیاد تابستان تنها 12 تن برداشت محصول برداشت کردم.

 

وی با بیان اینکه گرمای بیش از حد هوا در تابستان سبب شده تا انار مرغوب باغستان های فردوس بسوزد، گفت: همچنین نصف محصول انارم به دلیل پوسیدگی ناشی از کرم گلوگاه به ضایعات تبدیل شده است و زیر خاکستر و آتش می‌سوزد.

 

بخشی در ادامه خواستار پیگیری مشکل بزرگ انارکاران فردوس یعنی قیمت این محصول شد و افزود: دستم به دولتمردان نمی رسد تا بگویم ما کشاورزان بی کس و کاریم! چطور شده که قیمت تمام محصولات و اجناس دو تا چهار برابر از سال گذشته گران‌تر شده است ولی محصول انار دانه قرمز بسیار خوب فردوس را با همان قیمت پایین هم نمی‌خرند و روی دست کشاورزان مانده است.

 

وی با بیان اینکه مسئولان متولی امر کشاورزی باید ببیند دروازه صادرات انار استان به کجا بسته شده است، گفت: قیمت هر کیلو انار سال گذشته 15 هزار تومان بود که امسال به هفت هزار تومان کاهش یافته است که مسئولان باید مشکل اصلی یعنی صادرات انار را پیگیری کنند.

 

تنها میوه ارگانیک ایران نیازمند تبلیغات است

این انارکار با بیان اینکه انار فردوس در 30 سال گذشته به ژاپن صادر و هر انار پنج دلار برای کشاورز سودآوری داشته است، ادامه داد: الان چرا دروازه های صادرات بسته شده است؟ گناه کشاورزان چیست؟

 

بخشی بر  راه اندازی کارخانه کنسانتره تاکید کرد و افزود: مگر می‌شود چند تن انار را با دست دانه و رب انار درست کرد؟ ما برای فروش رب انار هم مشکل داریم چراکه ربی که یک سال بماند سیاه و خراب می شود.

 

وی ضمن گلایه از عدم تدبیر مسئولان در حوزه تبلیغات برای انار فردوس، ادامه داد: انار تنها میوه ارگانیک ایران است که خواص بسیار دارد این در صورتی است که برای محصولات پر از سم و کود تبلیغات فراوان می‌شود ولی برای انار ارگانیک اینطور نیست!

 

این کشاورز که خواستار برگزاری هفته پژوهش انار در فردوس شد، گفت: در ایران بهتر و بالاتر از انار باغستان فردوس نداریم و نخواهیم داشت اما متاسفانه تبلیغاتی برای این محصول نشده است.

 

علی اکبر قیصری یکی دیگر از اناکاران فردوس است که ضمن گلایه از قیمت پایین انار به خبرنگار شبستان گفت: بیشتر انار فردوس روی دست کشاورزان مانده است چراکه صادرات آن مشکل دارد. در حال حاضر کشاورزان نمی دانند در فصل باران، و سردی هوا چه اقدامی کنند چراکه سردخانه‌ای هم در فردوس نیست.

 

وی که یک هکتار زمین زیر کشت محصول انار دارد، افزود: انار زحمت زیادی دارد و بیشتر انارکاران فردوس پیر و سن بالا هستند و نمی توانند تمام انارها را دانه دانه و تبدیل به رب انار کنند.

 

قیصری که سه تن انار را به دلیل پوسیدگی زیر خاک کرده است، گفت: از مسئولان انتظار داریم قبل از فصل برداشت انار، فکری برای صادرات آن و بازار فروش این محصول بردارند، سال گذشته مهرماه تمام انار من به فروش رفت اما امسال به دلیل نبود بازار فروش همه انار سر درخت و روی دستم مانده است.

 

۲۸ هزار تن انار از باغستان های فردوس برداشت می‌شود

موسی سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: انار فردوس در سطح یک هزار و 940 هکتار از باغات فردوس کشت شده است که امسال پیش بینی می شود 28 هزار تن انار در این شهرستان برداشت شود.

 

وی ضمن تایید گلایه کشاورزان از قیمت پایین انار، افزود: امسال قیمت پایین انار نسبت به سال گذشته سبب نگرانی کشاورزان شد که دلیل عمده این قیمت پایین، مشکلات در صادرات و عدم توانایی در خرید است؛ عرضه زیاد این محصول در بازار و همچنین عرضه انار دیگر استان ها در استان ما سبب شده است که قیمت انار پایین بیاید.

 

سلیمانی با بیان اینکه هر کیلو انار از هشت تا 10 هزار تومان به صورت باغی و فله ای در فردوس خرید و فروش می شود، گفت: قیمت انار به مرغوبیت انارهم بستگی دارد، دلالان هم امسال کمتر در خرید و فروش محصول دست دارند؛ با این وجود شرکت تعاونی فعالی در فردوس خرید توافقی انار را انجام می دهد.

 

وی با اشاره به وجود کرم گلوگاه در انارستان های فردوس، گفت: وجود این کرم به 30 درصد به انار فردوس خسارت زده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس با بیان اینکه فردوس سومین قطب تولید انار کشور است، خاطرنشان کرد: تسهیلاتی به مبلغ سه میلیارد تومان برای پرداخت به شرکت های تعاونی برای شروع خرید توافقی انار در دستور کار است.

 

سلیمانی در پایان عدم صادرات، قیمت پایین و هزینه بالای نگهداری انار در سردخانه را از گلایه های انارکاران فردوس عنوان و تصریح کرد: تنها یک سردخانه در فردوس وجود دارد و باید در این زمینه دولت کمک کند.

 

برداشت انار از اوایل آبان آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد. انار در کنار زرشک، عناب و زعفران از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1229464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha