ساز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گلستان کوک شد

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از شب گذشته (دوشنبه ٢٣ آبان) با کوک سازهای هنرمندان موسیقی به میزبانی استان گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی آغاز شد.

خبرگزاری شبستان- گرگان؛

موسیقی ایران همچون دیگر هنرهای این مرز و بوم تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته و برشانه گذشتگان نشسته است و از این روست که بلند قامت جلوه می‌کند.


تاریخ باستانی موسیقی ایران چون افسانه های پررمز و راز معدن اسرار هنری ناشناخته است که ضرب آهنگ ها و ترنم های زیبای آن نشان از تنوع و گستردگی موسیقی این سرزمین دارد.

 

جهانیان از دیرباز برای کاستن دردها، مصیبت ها و آلام روحی خود به گوش کردن نغمه های آرام پخش پناه می بردند و چنین است که دستگاه ذهنی گذشتگان ما، نواهای موسیقی را فرازمینی دانسته و بر این باور بودند که نغمه ها از صدای گردش چرخ و فلک گرفته شده است.

 

موسیقی نواحی به نغمه‌ها، سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران نظر دارد.

 

جشنواره موسیقی نواحی ایران که پانزدهمین دوره آن در گرگان برگزار می‌شود به دنبال آن است ضمن حفظ کرامت هنر موسیقی اقوام و استادان این حوزه، با برقراری اخلاق حرفه‌ای، اقدام به

 

ایجاد فرصت‌های برابر برای شکوفایی و پرورش استعدادهای موسیقی نواحی کشور کند و می‌کوشد ظرفیت‌های موسیقی نواحی ایرانِ فرهنگی را در سطح منطقه معرفی کند. 

 

 

در شب اول برگزاری این جشنواره در تالار فخرالدین اسعد گرگانی، چندین گروه موسیقی به روی صحنه رفتند و قطعاتی زیبا از موسیقی تاریخی استان های محل سکونت خود را برای حاضران نواختند.

 

اولین گروه موسیقی که اثرش را برای حاضران نواخت، هنرمندان مازندرانی "للـه‌وا"بود . این گروه با استفاده از سازهای بومی مانند دوتار، دوسرکتن (نقاره)، کمانچه، سرنا و للـه‌وا (نی) به هنرنمایی پرداخت.

 

یکی از اعضای این گروه، استاد آقاجان فیوج زاده است که 60 سال به نوازندگی سرنا؛ ساز سنتی و دیر آشنای مردم ایران و مشغول است .او جزو معدود افرادی است که بسیاری از قطعات و نغمات قدیمی و کهن مازندرانی را در سرنا می دمد و آنها را زنده نگه داشته است .

 

سرپرستی این گروه مازندرانی بر عهده مسلم فهیمی بود و یحیی قدیری، داود تولی، احمدرضا گلی‌پور و کاوه کاردگر در کنار حرمت یوسفی دیگر اعضای این گروه بودند.

 

دومین گروهی که در اولین شب برگزاری این جشنواره به اجرای موسیقی پرداخت، گروه دف نوازان "اخوان مرادی" از استان کردستان به سرپرستی منصور مرادی بود.

 

 

منصور مرادی از سن ۱۰ سالگی نزد پدرش که از نوازندگان و مدح‌خوانان مطرح آن دوران بود، دف‌نوازی را آغاز کرد. مرادی بعدها نزد استادان بزرگی همچون «خلیفه میرزا آغه غوثی»، «خلیفه کریم صفوتی» و «سید مجید سقزی» آموزش‌های تکمیلی را گذراند.  

 

وی  اولین دف‌نوازی بود که در جشنواره موسیقی فجر رتبه اول را به دست آورد و بعدها در ۳۶ دوره از جشنواره‌های مختلف در تکنوازی و گروه‌نوازی مقام اول را کسب کرد و از سال ۸۲ به عنوان پیشکسوت در این ساز معرفی شد.

 

وی در دهه ۶۰ گروه همنوازان "درویش" را تشکیل داد که بعدها به گروه "اخوان" تغییر نام پیدا کرد.

 

حمید وکیلی به عنوان خواننده و پوریا سلامیه به همراه محمد مرادی دیگر اعضای این گروه دف نواز بودند.

 

این گروه چهار نفره شامل سه نوازنده دف و یک خواننده قطعاتی را به زبان کردی و فارسی در مدح رسول اکرم (ص) اجرا کردند.

 

سومین اجرای اولین شب جشنواره موسیقی نواحی گلستان مربوط به گروه موسیقی «عاشیقلار» به سرپرستی عاشیق احد ملکی تعلق داشت که وی در کنار فرامرز گل‌زارفرد، حوریه رحیمی و وحیده شریفی ۲ قطعه به زبان آذری اجرا کردند.

 

این ۲ قطعه توسط ۲ بانوی عضو این گروه اجرا شد.

 

 

عاشیق احد ملکی از کودکي علاقه زيادي به ساز قوپوز داشت که در سال 1368 به تشويق پدرش مرحوم بايرامعلي مقدمات ساز قوپوز را نزد «استاد ستار بابائي» آموخت.

 

وی يکي از پژوهشگران موسيقي نواحي ايران به شمار مي¬آيد و از وي در پانزدهمين جشنواره ذکر و ذاکرين که سال 1384 در گرگان برگزار شده بود بعنوان پژوهشگر موسيقي نواحي تجليل شد.

 

احدملکی در سرودن شعر و نثر نيز فعاليت دارد و در کارنامه هنری وی فعالیت با گروه های مختلف، اجرا های متعدد در قالب کنسرت های درون مرزی و برون مرزی و شرکت در جشنواره ها به چشم می خورد.


آخرین گروهی که در اولین شب از برگزاری این دوره از جشنواره به اجرای برنامه پرداخت گروه موسیقی از کشور افغانستان به سرپرستی حمید ساحل بود.

 

این گروه افغانستانی که به عنوان میهمان در این جشنواره شرکت کرده به بازخوانی چند اثر معروف افغانستانی از جمله دنیاگذران، ای نگار من، می‌روی افسانه شدم و آمده‌ام پرداخت و به دلیل حزن فراوان آهنگ‌ها و آشنایی حاضران با متن و آهنگ این موسیقی های مشهور مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

 

عبدالستار رسولی، غلام‌سرور عظیمی، رشید عباسی و ابراهیم عظیمی از اعضای این گروه بودند.

 

 

کد خبر 1232374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha