مراقبت ها و صرفه جویی در مصرف آب بیشتر شود/  دستگاه های اجرایی برای مدیریت منابع آبی پای کار باشند

پوراحمد با بیان اینکه در بخش شرب بایستی مراقبت‌ها و صرفه جویی ها بیشتر شود و مردم بیشتر رعایت کنند، گفت: آب را نمی توان تولید کرد بلکه باید منابع آبی مدیریت شوند و همه دستگاه های اجرایی باید در مدیریت منابع آب پای کار باشند.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام، صبح امروز(۲۴ آبان) در گفت و گو با خبرkگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: در  سال آبی جاری  ۲۱۳ میلیمتر بارندگی داشتیم که ایم و سال قبل از آن ۳۱۲ میلیمتر بارندگی در استان به ثبت رسیده است، امسال که دو ماه از فصل پاییز نیز می کذرد تا کنون ۲۴میلیمتر بارندگی به طور میانگین داشته ایم و این امر موجب شده است که منابع آبی استان به شدت متأثر  از کمبود بارش ها شود.

 

علی پوراحمد با بیان اینکه سال آبی گذشته ۳۲ درصد کاهش بارندگی و‌ نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد کاهش میزان بارندگی در استان داشته ایم، افزود: دو سال است که آب کشاورزی از طریق سد ایلام تامین نمی شود این در حالی است که یکی از اهداف سد ایلام تامین آب کشاورزی بوده است و امر در راستای مدیریت منابع آبی استان بوده است.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات در زمینه مدیریت آب این بوده است که از اسفندماه سال گذشته، آب و فاضلاب به جایی اینکه ۷۰۰ میلیمتر بر ثانیه از آب سد ایلام برای تامین آب شهر ایلام برداشت کند این میزان ۳۵۰ میلیمتر بر ثانیه کاهش یافت و مابقی آب شرب از منابع آبی دیگر از قبیل چاه های آب و چشمه ها تامین شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس برآوردهای انجام شده ۲۰ میلیون متر مکعب آب در سد ایلام وجود دارد، یادآور شد: هم اکنون نیز در راستای مدیریت منابع آبی استان، ۴۰ حلقه چاه آب در شهر ایلام داریم که می توان آب آنها را با کلر زدن و تصفیه کردن وارد مدار کرد.

 

پوراحمد با بیان اینکه همچنین مقرر شد که ظرفیت تصفیه آب در تصفیه خانه ایلام افزایش داده شود، گفت: مطالعات لازم در خصوص تامین آب مورد نیاز در سطح شهر ایلام انجام شده است و اطراف چاه های آب غُرق شده و اجازه کشت در اطراف چاه ها داده نشده است و این امر هم در راستای مدیریت منابع آب بوده است.

 

وی بیان کرد: آب را نمی توان تولید کرد و منابع آب را مدیریت نمود و همه دستگاه های باید در مدیریت آب پای کار باشند، صرفه جویی در مصرف آب شرب در اولویت است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: حدود ۹۰ درصد منابع آبی استان برای بخش کشاورزی، ۶ درصد  در حوزه صنعت و تنها ۴ درصد در حوزه خانگی مصرف می شود اما اهمیت آن ۴ صد به واسطه لزوم تصفیه آب و تامین آب شرب برای شهروندان، بسیار بیشتر است.

 

پوراحمد یادآور شد: روزانه ۳۰۰ لیتر بر ثانیه برای فضای سبز شهر ایلام استفاده می شود و بخش عمده ای از آب که با این همه مرارت تامین می شود در سطح شهر ایلام در بحث فضای سبز مصرف می شود که باید شهرداری از آب غیر شرب برای فضای سبز استفاده کند.

 

وی گفت: منابع و مصارف ما هم وزن نیست و منابع ما به دلیل شرایط در حال کاهش است و در حالی که مصارف ما در حال افزایش است، افرایش دمای هوا و جمعیت در حال رشد است که نیاز به مصرف آب را افزایش می دهد و لازم است که در این زمینه اقداماتی انجام گردد و راهی جز مدیریت مصرف وجود ندارد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با تاکید بر اینکه الگوی کشت مطابق با سازگار و اقلیم است، تصریح کرد: شبکه مدرن برای آبیاری بسیار ضروری است و شبکه های آب شهرها نیز پرت زیادی دارند و اصلاح شبکه ها بسیار لازم است، در صنایع نیز بازچرخانی آب مورد استفاده قرار گیرد و آب چند باره استفاده شود.

 

وی با اشاره به اینکه ماهیانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در ایلام استفاده می شود، خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که از این پس با آن دست به گریبان هستیم بحث کیفیت آب است، ما هم از لحاظ کمیت دچار مشکل می شویم و هم کیفیت و باید پیش بینی و پیشگیری ها را انجام داد.

 

پوراحمد بیان کرد:  در بخش شرب بایستی مراقبت‌ها و صرفه جویی ها بیشتر شود و مردم بیشتر رعایت کنند، در آینده ما راهی نداریم جز اینکه مصارف را از آب شرب جدا کنیم مثل مصرف فضای سبز، که شهرداری بایدفضای سبزش را از آب غیر شرب تامین کند.

 

 

کد خبر 1232473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha