"نرخ بالای عضویت" شاخص کتابخانه ای که مطالبه ها را مضاعف می کند

نرخ عضویت در کتابخانه‌ها به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود که براساس آمارها در شاخص عضویت کتابخانه، خراسان شمالی جزو استان های برتر کشور است و این رتبه مطالبه ها در این حوزه را بیشتر می کند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛

هیس اینجا کتابخانه  است، در سکوت این فضا می توان غوغای تاریخ، فراز و نشیب های جغرافیایی، بدان و خوبان روزگار و... را شنید و دید، فضایی که اکسیژن آن از حضور اعضا تامین می شود و رونق می یابد.

 

تعداد اعضای 77 کتابخانه عمومی استان با 934 هزار جلد کتاب، 57 هزار نفر است که نسبت به سال گذشته این شاخص رشد دو برابری داشته است. حال با این تعداد عضو مطالبات برای مطالعه در فضای مناسب با منابع به‌روز بیشتر می شود، برای داشتن سیمای کتابخانه های استان سراغ مدیران کتابخانه های شهرستان ها رفتیم تا ببینیم تعداد مخاطبان این کتابخانه ها چند نفر و مطالبات آنان بیشتر در چه حوزه ای است.

 

 با کمبود فضا مواجهیم

مدیر کتابخانه های شهرستان جاجرم گفت: بزرگترین مشکلات کتابخانه های این شهرستان در حوزه زیر ساخت به ویژه فضای مناسب است.

 

محمد عباس زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: این شهرستان پنج کتابخانه عمومی و دو کتابخانه مشارکتی دارد که کتابخانه عمومی شهر جاجرم فقط دارای مخزن است و فقط بخش امانت آن با توجه به مشترک بودن فضا با اداره فرهنگ و ارشاد، فعال است.

 

مدیر کتابخانه های جاجرم با اشاره به اینکه فضایی برای مطالعه در کتابخانه عمومی شهر نداریم،  بیان کرد: رکن اصلی کتابخانه قرائت خانه است که  دریغ از یک متر در شهر جاجرم.

 

عباس زاده به در دست ساخت بودن کتابخانه های سنخواست، طبر و شوقان هم اشاره کرد و افزود: تنها کتابخانه استاندارد این شهرستان مربوط به روستای چاربید است.

 

وی مساحت کتابخانه های این شهرستان را یک هزارو 459 مترمربع عنوان کرد و افزود: سرانه فضای کتابخانه ای 3.91 به ازای هر 100 نفر جمعیت است.

 

عباس زاده گفت: فضای فعلی کتابخانه های سنخواست، طبر و شوقان استیجاری و موقت است تا ساختمان های این کتابخانه ها به بهره برداری برسد.

 

وی تعداد منابع کتابخانه های این شهرستان را 89 هزار و 110 نسخه عنوان کرد و گفت:  در سرانه کتاب شاخص شهرستان قابل توجه است و به ازای هر نفر 2.2 کتاب موجود است.

 

مدیر کتابخانه های شهرستان جاجرم بیان کرد: در این شهرستان چهار هزار و 108 نفر عضو کتابخانه ها هستند که شاخص شهرستان 12.6 به ازای هر 100 نفر است.

 

کمبود فضا و سالن های مطالعه استاندارد در کتابخانه های گرمه مشهود است

مدیر کتابخانه های شهرستان گرمه گفت: در این شهرستان با کمبود فضا و سالن های مطالعه استاندارد به ویژه در کتابخانه پیامبر اعظم مواجه هستیم.

 

مریم خواجه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در شهرستان چهار کتابخانه در سطح شهر و یک کتابخانه روستایی فعال است.

 

مدیر کتابخانه های شهرستان گرمه، تعداد اعضای کتابخانه های شهرستان را، سه هزار نفر عنوان کرد و افزود: این تعداد عضو از 87 هزار و 650 نسخه کتاب موجود در این فضاها استفاده می کنند.

 

خواجه، مساحت زیربنای کتابخانه های این شهرستان را یک هزارو 730 متر مربع عنوان کرد.

 

با کمبود فضا مواجه هستیم

مسئول روابط عمومی اداره کتابخانه های شهرستان فاروج گفت: فضای تنها کتابخانه شهر فاروج استاندارد نیست و با کمبود فضا برای سالن مطالعه و بخش هایی همچون کودک، نشریات و... مواجه هستیم.

 

مرضیه مهربان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: کتابخانه شهر تیتکانلو در بخشی از فضای مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد فعال شده که با کمبود فضا برای مطالعه و مخزن مواجه است.

 

مسئول روابط عمومی اداره کتابخانه های فاروج با اشاره به اینکه از هشت  کتابخانه شهرستان، سه کتابخانه خیّرساز است، بیان کرد: عملیات اجرایی ساخت کتابخانه عمومی شهر تیتکانلو در شهرستان فاروج، 10 سال پس از تصویب طرح، روز دوشنبه 24 تیر سال 98 آغاز و پیمانکار مکلف شد که کار ساخت این مرکز فرهنگی را از فردای کلنگ‌زنی (سه شنبه) آغاز کند! اما همچنان با پیشرفت 30 درصدی تا بهره برداری فاصله دارد.

 

وی گفت: این کتابخانه با گستره 420 متر مربع در یک طبقه ساخته می شود و تکمیل نشدن طرح کتابخانه شهر تیتکانلو زمینه ساز رکود در شاخص افزایش سرانه زیربنا  در دو سال اخیر در شهرستان فاروج بوده است.

 

مهربان با اشاره به عضویت چهار هزار و 97 نفر در هشت  کتابخانه شهرستان  افزود: سرانه زیر بنای کتابخانه ای شهرستان 2.69 درصد با یک هزار و 326 متر مربع است.

 

وی گفت: سرانه کتاب در شهرستان با 97 هزارو 528 نسخه امسال رشد 6 درصدی داشته است.

 

مهربان بیان کرد: از 6 کتابخانه روستاهای شهرستان چهار کتابخانه براساس استانداردهای کتابخانه ای ساخته شده است.

 

سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی خراسان شمالی دو متر و ۹۳ سانتی متر و بیش از میانگین کشوری است که در این شاخص سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود و این میانگین در کشور یک متر و ۸۶ سانتی متر است.

 

سرانه تعداد کتابخانه های کشور نیز به ازای هر ۲۵ نفر سنجیده می شود که میانگین این سرانه در کشور ۱.۸۶ و استان ۲.۲۰ کتابخانه است.

 

نرخ عضویت به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود که براساس آمارها در شاخص عضویت جزو استان های برتر کشور هستیم و این استان هم‌اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

 

پیگیری خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان شمالی برای دریافت پاسخ مدیر کتابخانه های شهر بجنورد، شیروان، اسفراین و ...  به سرانجام نرسید.

 

 

 

کد خبر 1232648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha