مسابقات قرآن، عترت و نماز به عنوان یک رخداد فرهنگی است

پرنور،گفت: مسابقات قرآن، عترت و نماز به عنوان یک رخداد فرهنگی در همه دوره‌های تحصیلی برای دانش آموزان برگزار می شود.

فضل‌الله پرنور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، با اشاره به ثبت نام دانش آموزان در مسابقات قرآن دانش آموزی، گفت: مسابقات قرآن، عترت و نماز می تواند به عمیق شدن باور های دینی و معنوی دانش آموزان کمک و همه ابعاد زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش کرمانشاه، افزود: هدف از برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان و پرورش حس مذهبی آنها است. 

 

وی خاطر نشان کرد: این مسابقات همزمان با سراسر کشور همه ساله با مرحله آموزشگاهی از هفته پایانی آذرماه همزمان با هفته قرآن و عترت مدارس آغاز می‌شود.

 

پرنور ،تصریح کرد: مسابقات قرآن دانش آموزی در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری در بخش‌های آوایی و پژوهشی در رشته‌های قرائت، حفظ، اذان و مداحی ویژه پسران، دعاخوانی ویژه دختران، همخوانی و مدیحه‌سرایی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن، انشای نماز و احکام و گفتمان مهدوی برگزار ودر رشته‌های آوایی و در بخش قرائت امسال محوریت با تلاوت‌های مشخص شده از قاریان مصری و براساس کتاب آموزش قرآن و کتاب دین و زندگی در مقاطع مختلف تحصیلی در مرحله آموزشگاهی برگزار خواهد شد و این رقابت‌ها در رشته قرائت در مقاطع اول تا ششم ابتدایی در مراحل استانی و کشوری برگزار نمی‌شود.

 

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش کرمانشاه ، تصریح کرد:اين مسابقات بستر مناسبي است براي رشد و تعالي شخصيت ديني و مذهبي دانش آموزان در راستاي معارف حيات بخش و انسان ساز قرآن، عترت و نماز است.

 

وی گفت:در رشته حفظ کل و در مقطع ابتدایی نفرات برتر تنها به مرحله استانی و کشوری راه می‌یابند و حافظین۱۰ و ۲۰ جزء و کل قرآن کریم در دوره‌های متوسطه اول و دوم به مرحله کشوری راه خواهند یافت همچنین در رشته اذان و در مقطع ابتدایی در مراحل آموزشگاهی و منطقه‌ای به اجرای اذان تقلیدی به سبک یکی از مؤذنان همراه با صحیح‌خوانی نماز می‌پردازند مرحله کشوری و استانی در این مقطع در نظر گرفته نشده و دانش‌آموزان مقاطع هفتم تا دوازدهم در رشته اذان و در مرحله استانی به اجرای اذان ابداعی یا تقلیدی به سبک یکی از مؤذنان مشهور به همراه صحیح‌خوانی نماز می‌پردازند و برترین‌ها به مرحله منطقه‌ای، استانی و کشوری راه می‌یابند.

 

پرنوربا اشاره به اینکه رشته احکام برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در دو مرحله آموزشگاهی و منطقه‌ای برگزار می شود ، اظهار کرد: در رشته احکام براساس محتوای احکام کتاب دین و زندگی و محتوای مکمل بارگذاری و در سامانه و نرم‌افزار کاربردی قرآن اجرا می‌شود و آزمون‌های رشته‌های انشای نماز، همخوانی و مدیحه‌سرایی، گفتمان مهدوی به شیوه کتبی و عملی همچنین مسابقات بخش‌های صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن به شیوه کتبی و در مقاطع هفتم تا دوازدهم برگزار خواهد شد.

 

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش کرمانشاه، افزود:با توجه به رشد كيفي مسابقات قرائت قرآن كريم در كشور، و تمايل بسياري از دانش آموزان براي شركت در اين مسابقات، سادگي اين طرح مي تواند در دانش آموزان ايجاد انگيزه كند و در راستاي جذب كودكان، ‌نوجوانان و جوانان به فعاليت هاي قرآني مثمر واقع  وهمچنين استعدادهاي ناب قرآني شناسايي شوند.

 

وی در پایان گفت: دانش آموزان علاقمند جهت دریافت اطلاع درخصوص نحوه برگزاری مسابقات و جزئیات آن از طریق سامانه «نورینو» و یا کانال مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در سامانه شاد اقدام کنند.

کد خبر 1238726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha