نظریه های پژوهشگران غربی منجر به تولید اصطلاحات نابجایی در هنرهای اسلامی شده است   

این پژوهشگر هنر اسلامی با اشاره به عدم تطبیق پارادایم های حوزه هنر اسلامی با حوزه های دیگرگفت: نظریه های پژوهشگران غربی منجر به تولید اصطلاحات نابجایی در هنرهای اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  امروز 27 آذر در تقویم رسمی کشور روز پژوهش نامگذاری شده است،  توجه به پژوهش در امر هنر و بویژه هنرهای اسلامی یک نیاز و ضرورت  در عرصه هنرهای تجسمی در ایران امروز است چرا که  دانشجویان و هنرآموزان  هنر نیازمند منابع مکتوب  علمی برای کار پژوهشی هستند؛ در این عرصه آنچه آشکار و بدیهی است این است که نقش و کارکرد پژوهش در نظام  ارتباطی تولید، توزیع و مصرف هنر در ایران امروز مبهم و نامعلوم است و هنر اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست، پژوهش های هنر از دید نخبگان و متخصصان حلقه  مفقوده هنر در جامعه امروز ایران است و  نبود منابع علمی مکتوب  یک آسیب جدی در عرصۀ هنر تجسمی و بویژه هنرهای اسلامی است، درباره ضرورت پژوهش در هنر و بویژه هنرهای اسلامی و اهمیت کار پژوهش گران عرصه هنر اسلامی با دکتر «حجت امانی»، پژوهشگر هنرهای اسلامی، هنرمند نقاش و استاد دانشگاه به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

ضرورت توجه جدی به هنر اسلامی در پژوهش های هنری چیست؟

عمده مشکل پژوهش در کشور غیر کاربردی آن که ناشی از عدم نیاز سنجی در دوره معاصر است. پژوهشکده ها و مراکز دانشگاهی نیاز های جامعه معاصر را  باید مبنای تولید پژوهش قرار دهند که نتایج پژوهش جامعه را به سمت افق های نوینی هدایت کند. یکسو نگری در پژوهش های هنری در تلفیق مبانی غربی با هنر ایرانی و هنر اسلامی امروزه به عنوان الگویی در جهت تولید پژوهش در مراکز دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است .

چه مباحثی در پژوهش های هنر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟

آنچه در پژوهش تاریخ هنر  اهمیت دارد شناخت واژگان در بستر تاریخ است برای مثال در حوزه هنر اسلامی معانی و تعابیری که امروزه از هنر داریم متفاوت بوده است به طور نمونه  جهت شناخت هنر دوره سلجوقیان آشنایی با واژه صناعت و مبانی آن ضروری است .

 

چگونه نظریه های پژوهشگران غربی بر هنر اسلامی منجر به تولید اصطلاحات نابجا در حوزه هنر اسلامی شده است؟

عدم تطبیق پارادایم های حوزه هنر  اسلامی با حوزه های دیگر  مسئله ای که امروزه در میان بسیاری از تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی رایج شده است تحمیل نظریه های پژوهشگران غربی بر هنر اسلامی است که گاها سبب تولید اصطلاحات نابجایی در حوزه هنر اسلامی شده است، بطور مثال اصطلاح نقاشیخط یا خط نقاشی از این گونه واژگان است که دو حوزه متفاوت یکی اسلامی و دیگری در حوزه غربی با پارادایم های متفاوت از همه لحاظ کنار یکدیگر قرار داده اند و بر هنر اسلامی تحمیل کرده اند.همچنین نگرش تطبیقی و عرضی به پژوهش های تاریخی چرا که مطالعه در ادوار تاریخی بیشتر در طول صورت می گیرد در حالی که هدف مطالعات تطبیقی بیشتر نوعی خوانش عرضی است با این وجود می توان در مطالعات تطبیقی از دانش تاریخ ادواری هم بهره برد.مطالعات ادواری تاریخ به نوعی بیان روایت کل به جز است اما مطالعات تطبیقی و تحلیلی به دنبال جستجوی روابط بین اجزا نسبت به کل است.

   

یک پژوهشگر هنر اسلامی باید به چه موضوعی در کار تحقیقی خود بیشتر توجه کند؟

 مورد مهم دیگری که در پژوهش در زمینه هنر اسلامی باید در نظر گرفت قدرت تحلیلگرانه و نقادانه پژوهشگر است که بتواند رمزگشایی کندو نتایج منطقی و علمی را ارایه کند چرا که همچنان شاهد پژوهش هایی هستیم که فاقد مبنای علمی و عقلی است.

 

کد خبر 1240505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha