تجلی نوآوری و شکوفایی در کارگاه های تولیدی کوچک/جوانان بیرجندی مهارت محوری را جان بخشیدند

در مرکز خاوران، جوانان بیرجندی با ایجاد کارگاه های کوچک اما زودبازده در زمینه های مختلف هنری، پنجره سازی و زالوپروری و مبل سازی با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) به واژه «مهارت محوری» جان بخشیدند و نوآوری را جهت اشتغالزایی سرلوحه کار خود قرار دادند.

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم 

 

اشتغال و کارآفرینی از واژگانی است که این روزها بسیار شنیده می شود؛ چرا که تنها رونق و توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی است که می تواند تولید و اقتصاد جامعه را در این روزهای زمستانی رونق و بهبود بخشد.

 

جوانان بسیاری در جامعه زندگی می کنند که دست از تلاش برنداشته اند و دست به اشتغالزایی و کارآفرینی هر چند کوچک کرده اند که جای بسی تشویق دارد، جوانانی که به جای پشت میز نشستن، کمر همت به بهبود اشتغال و کارآفرینی زده اند. 

 

برخی از این کارگاه های کوچک و پربازده به کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) برپا می شود و شهرستان بیرجند نیز از ظرفیت اشتغالزایی این نهاد حمایتی محروم نمانده است. این نهاد حمایتی در سال‌های اخیر دست جوانان بسیاری را گرفته است تا سهمی در بهبود اقتصاد کشور داشته باشند. 

 

*«نگاران» کارگاهی کوچک و هنری

ساعت ۱۱ به کمیته امداد منطقه ۲ بیرجند جایی که قرار بود نقطه آغازین بازدید از چهار کارگاه تولیدی و اشتغالزایی کوچک اما خوش نام در شهرستان بیرجند باشد، میروم. قرار است به همراه نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، فرماندار بیرجند و رئیس کمیته امداد منطقه ۲ بیرجند از این کارگاه ها بازدید کنیم.

 

ابتدای این بازدید ۲ ساعته مقرر شد تا به محله خیرآباد بیرجند برویم. در کوچه پس کوچه های این محله خانه ای قدیمی وجود دارد که هنگام ورود در این خانه هنر چشم ها را نوازش می کرد؛ دیوارهای رنگی و جویباری از شیشه های کوچک و رنگی و گلدان های سبز و باطراوت در این خانه باصفا چشم و دل را به آرامش دعوت می  کند.

 

نمای قدیمی این خانه که در واقع کارگاه تولیدی و اشتغالزایی بود از خشت درست شده است و مدتی است که در این مکان کوچک چند نفری با فکر و ایده جدید،‌در حال تولید محصولاتی زیبا و چشم نواز هستند.

 

خیاطی، حکاکی بر روی کیف و تولید سنگ رزین، سفال و نقاشی و تراش سنگ های تزئینی و ... از جمله فعالیت هایی است که به همت بانوان بیرجندی در کارگاه «نگاران» تولید می شود و با یک بسته بندی زیبا صادر می شود.

 

نگار زرگری مسئول کارگاه تولیدی «نگاران» می گوید: حدود ۶ سال است که فعالیت خود را در زمینه سنگ و سفال و چرم با کمک کمیته امداد و استانداری خراسان جنوبی آغاز کردم و در ابتدا تنها مشغول به تولید آثار هنری بودم.

 

وی ادامه می دهد: با دریافت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات از کمیته امداد و تهیه تجهیزات و حضور در چند نمایشگاه توانستم زمینه را برای حضور ۶ نفر دیگر در این کارگاه فراهم کنم.

 

زرگری بیان می کند که فروش محصولات تولیدی ما از طریق فضای مجازی انجام می شد اما حدود ۲ ماه است که به خاطر شرایط خاص کشور، فروش محصولات تولیدی کارگاه با مشکل مواجه شده است.

 

مسئول کارگاه تولیدی «نگاران» بیرجند می گوید: برای سال آینده به دنبال راه اندازی یک تولیدی بزرگتر به همراه تجهیز مکان گالری هستیم تا بتوانیم محصولات بسیاری را تولید کنیم و باعث اشتغالزایی افراد بیشتری شویم.

*لزوم توجه به صادرات زالو

به یکی دیگر از کارگاه های اشتغالزایی در بیرجند می‌رویم که در خیابان سپده واقع شده است. منزلی که تبدیل به محل پرورش زالو شده است و محمدحسین عسکری مسئول این کارگاه عنوان می کند که حدود هشت سال است در زمینه پرورش زالو فعالیت دارد و تاکنون ۸۰ هزار زالو در این کارگاه تولید شده است.

 

وی ادامه می دهد: به صورت مستقیم در این کارگاه ۶ نفر فعالیت دارند و به صورت غیرمستقیم برای ۴۰ نفر در شهرستان بیرجند اشتغال ایجاد کرده ایم.

 

عسکری با بیان اینکه کمیته امداد حمایت های خوبی داشته است، می افزاید: ۲۰ میلیون تومان در ابتدای راه اندازی این کارگاه از کمیته امداد تسهیلات دریافت کردیم و سازمان بسیج هم در زمینه راه اندازی این کارگاه همراهی داشته است.

 

وی در خصوص مشکلات کارگاه خود می گوید: بیشترین مشکل این کارگاه مربوط به بحث صادرات زالوهای پرورش یافته است که اگر موانع آن برداشته شود بازار فروش زالو توسعه می یابد.

 

عسکری ادامه می دهد: تعداد پرورش دهندگان زالو در خراسان جنوبی افزایش یافته است و اگر صادرات درست نشود ممکن است بازار اشباع شود همان طور که امسال تولید زالو با افزایش روبرو بوده است.

 

مسئول کارگاه پرورش زالو در بیرجند با بیان اینکه بازار فروش زالو بیشتر مربوط به مشهد است، می افزاید: زالوی مرده هم قابل استفاده برای لوازم آرایشی است و بحث فرآوری روغن آن را در دستور کار داریم و متاسفانه در بیرجند مصرف آن اندک است.

 

عسکری به بحث تهیه خون از کشتارگاه های بیرجند اشاره می کند و می گوید: خون را از کشتارگاه های کرج، یزد و یا خرم آباد تهیه می کنیم اما امکان تهیه آن در بیرجند وجود ندارد و درخواست داریم تا در این زمینه همکاری داشته باشند.

 

فرماندار بیرجند در این بازدید قول داد تا مشکل تهیه خون از کشتارگاه های بیرجند و بحث مجوز برای این کارگاه زالوپروری در شهرستان بیرجند را پیگیری کند.

*قول فرماندار بیرجند برای حل مشکل اجاره کارگاه تولیدی مبلمان روستای شمس آباد

در بازدید سومین کارگاه تولیدی به یکی از روستاهای اطراف بیرجند «شمس آباد» می‌رویم که در حدود ۱۰ کیلومتری بیرجند واقع شده است. در این کارگاه خانواده ای ۱۰ نفره اقدام به راه اندازی کارگاه تولید و تعمیر مبلمان کرده اند.

 

فرشته میرشاهی ۲۲ ساله مسئول کارگاه تولیدی و تعمیر مبلمان می گوید: به صورت مستقیم ۱۰ نفر از اعضای خانواده ام در این کارگاه فعالیت دارند.

 

وی ادامه می دهد: یکی از مهم ترین مشکلات ما در این کارگاه بحث اجاره آن است چرا که ۱۰ میلیون تومان اجاره می دهیم و به همین دلیل نمی توانیم اشتغال زایی بالایی داشته باشیم و یا یک مکان برای فروش مبلمان تهیه کنیم.

 

حسین خسروی اسفزار نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس در این بازدید از فرماندار بیرجند درخواست کرد تا موضوع اجاره این کارگاه تولیدی را حل کند و علی فاضلی فرد فرماندار بیرجند در این بازدید قول داد تا مکانی برای این کارگاه یا در شهرک صنعتی و یا در یک مکان دیگر تهیه کند.

 

کارگاه پنجره سازی در روستای شمس آباد بیرجند چهارمین بازدیدی بود که با حضور مسئولان انجام شد که در آنجا به همت جوانان برای ۱۲ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است. در ابتدای کار با ۲۰ میلیون تومان کار خود را آغاز کرده اند اما ارزش این کارگاه،‌ امروز به سه میلیارد تومان رسیده اما مجبور به جا به جایی است که ضرری بالغ بر یکصد میلیون تومان به آن وارد می کند.

 

حسین خسروی اسفزار، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در بازدید از این کارگاه عنوان می کند: این نوع کارگاه ها را دریابید چرا که امتحان خود را پس داده اند و توانسته اند اشتغالزایی را معنا ببخشند و از این کارگاه حمایت ویژه داشته باشید.

 

وی ادامه می دهد: داده ها را در اختیار ما قرار دهید تا در زمینه اشتغالزایی در فصل بودجه به این موضوع توجه کنیم.

 

*پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات اشتغالزایی در بیرجند

مهدی خزاعی عرب رئیس کمیته امداد منطقه ۲ بیرجند در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرستان بیرجند از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ تخصیص داده شد.

 

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یکصد و ۳۰ میلیارد تومان پرونده برای خانواده های مددجوی متقاضی تشکیل شده و به بانک ها معرفی شده اند و با پیگیری های انجام شده بالغ بر ۸۰ درصد تسهیلات پرداخت شده است.

 

خزاعی درخصوص بحث آموزش گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۳۵۴ مورد آموزش در بیرجند داشتیم و از محل اعتبارات صندوق امداد ولایت حدود یک میلیارد تومان پرداخت کردیم.

 

رئیس کمیته امداد منطقه ۲ بیرجند عنوان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۹۵۸ نفر در سطح شهرستان بیرجند فرصت شغلی ایجاد شده است.

 

 

 

کد خبر 1241707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha