حضرت زهرا (س) جهاد تبیین را به نحو احسن انجام دادند

حجت الاسلام کلانتری گفت: اولین کسی که به تبیین دست زد و جهاد تبیین را به نحو احسن انجام داد، حضرت صدیقه طاهره (س) بودند که این موضوع هم در منابع شیعه و هم اهل سنت به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در سلسله نشست های «ولایت فقیه» که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) گفت: اولین کسی که به تبیین دست زد و جهاد تبیین را به نحو احسن انجام داد، حضرت صدیقه طاهره (س) بودند که این موضوع هم در منابع شیعه و هم اهل سنت به ثبت رسیده است.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ادامه داد: اگر بخواهیم جهاد تبیین را بلحاظ ماهوی به تحلیل بگذاریم به نظر می رسد تحلیل دقیق آن، همان است که در کلام مولای متقیان امام علی علیه السلام آمده است که می فرمایند «خدا را خدا را درباره جهاد با مال و جان و زبان تان در راه خدا» که ما را متوجه ماهیت جهاد تبیین می کند.

وی اضافه کرد: در وصیت نامه مفصلی که امام علی علیه السلام به 2 فرزند بزرگوارشان، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) تاکید می فرمایند در محضر پروردگار برای جهاد به اموال و جهاد به انفس و جهاد با زبان تلاش کنید و بر اساس همین سخن ایشان، جهاد تبیین از جنس جهاد با زبان به معنای عام آن اعم از گفتار، نوشتار و هر نوع کار تبیینی است و این جهاد هم می تواند در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی، هم در فضای دیداری و هم در فضای شنیداری به انجام برسد.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، پیرامون اقسام جهاد اظهار کرد: جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست بلکه جهاد شامل جهادهای فکری، عملی، تبیینی، تبلیغی و جهاد مالی است و عرصه و زمانه ها فرق می کند و یک زمان اقتضا این است که انسان سلاح در دست گیرد و به میدان جهاد برود و یک زمان اقتضا این است که انسان قلم به دست گیرد و در میدان جهاد حاضر شود و یک زمان اقتضا این است که انسان در فضای مجازی فعال باشد و نقش آفرینی کند و یک زمانی نیاز به جهاد با مال است و در مورد انسان ها هم فرق می کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم عالِمان دینی در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران را دسته بندی کنیم، چندین دسته عالم دینی داریم و یک عده از علما در کسوت مرجعیت شیعه بودند، جهاد آنها به شکلی دیگر انجام می گرفت، مراجع بزرگی که در قم و دیگر استان های کشور بودند مثل حضرت امام رحمت الله علیه و آیت الله گلپایگانی و آیت الله نجفی و در مشهد مثل آیت الله میلانی و آیت الله قمی و در شیراز مثل آیت الله محلاتی و در نجف مثل حضرت آیت الله حکیم و آیت الله خویی از این دسته هستند.

حجت الاسلام کلانتری اضافه کرد: جمعی دیگر از عالمان دین در خط مقدم مبارزه حضور داشتند و دائما درگیر بودند و دستگیر و تبعید می شدند و به زندان می رفتند و نمونه بارزش مثل آیت الله ربانی شیرازی است که می توان گفت جزء نفرات اول این دسته است که از همه بیشتر زندان و تبعید تحمل کرده است و افرادی مثل شهید آیت الله مطهری در عرصه ای دیگر همچون عرصه تبیین معارف ناب اسلامی و زیر ساخت های اسلام جهاد می کردند.

وی در ادامه به موضوع چرایی اهمیت جهاد تبیین در این مقطع زمانی پرداخت و گفت: ممکن است ذهن برخی از جوانان و مخاطبان امروز ما با این سئوال روبرو شده باشد که چرا طی چند سال اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بر جهاد تبیین اصرار می ورزند که در پاسخ به این سئوال باید گفت: جنگ نرمی که شاید از یکصد سال پیش علیه اسلام ناب شروع شده بود، امروز به اوج خودش رسیده است.

حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: جنگ نرم یعنی جنگ با زیرساخت های حیاتی یک ملت که شامل ایده ها، باورها، اخلاق، فرهنگ و سبک زندگی مردم می شود و جنگ نرم یعنی جنگی که معطوف به این حوزه هاست.

وی در خصوص تاریخچه جنگ نرم عنوان کرد: تاریخچه این نوع جنگ چیز جدیدی نیست و با بررسی آیات قرآن، مصادیقی از جنگ نرم دشمن را می شود کشف کرد و مثلا آنجایی که پیامبران ادعای نبوت می کردند و شروع به عرضه معارف الهی خودشان می کردند، عده ای از دشمنان این ها را به عنوان اساطیر و سحر و جادو معرفی می کردند و همیشه در مقابل مردم و دین خدا، این افراد بوده اند و وقتی می دیدند وحی الهی را پیامبر عرضه می کند شروع به تحریف و خالی کردن دل مردم می کردند و باورها را می شکستند.

حجت الاسلام کلانتری اضافه کرد: این حربه در مقابل همه پیامبران الهی رایج بوده است که در واقع، مقابله با کار پیامبران و مصداق جنگ نرم بوده است یا اینکه می گفتند پیامبر اسلام (ص) حرف هایی که می زنند، سحر است و عده ای دیگر می گفتند این ها اساطیری است که از یک عده می گیرد و به خورد ما می دهد که قرآن هم جواب آنها را می دهد و این ادعای مشرکان، مصداق جنگ نرم بود.

وی تاکید کرد: جنگ نرم یعنی نشانه گرفتن باورها، ایمان، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت و وقتی این ها نشانه گرفته می شود یعنی جنگ نرم اتفاق افتاده است، هیچ صدایی شنیده نمی شود اما زیر ساخت ها فرو می ریزد و آن چیزی که در مقابل جنگ نرم کاربرد دارد جهاد تبیین است.

حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جهاد تبیین را در این سال ها، بارها و بارها به عنوان واجب عینی و فوری و نه واجب کفایی، تکرار کرده اند و واجب عینی یعنی تک تک انسان هایی که احساس مسئولیت دارند و مومن به مبانی اسلام و انقلاب هستند بر ایشان واجب است که دست به کار شوند و واجب فوری یعنی اصلا نباید تعلل و حتی یک لحظه غفلت کرد و دلیلش این است که جنگ نرم دشمن به صورت آنی و لحظه ای اتفاق می افتد و پاسخ به دشمن هم باید آنی و لحظه ای باشد و اگر یک لحظه غفلت شود شاید امکان جبران وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام کلانتری گفت: دشمن از ابزارها و توانمندی هایش استفاده می کند تا ذهن یک جوان را مخدوش کند و فکر و باور او را از بین ببرد و عرصه جنگ سخت برای دشمن ممکن نیست و راه بسته شده است.

وی پیرامون مختصات جنگ نرم عنوان کرد: آنچه اهمیت و حساسیت جنگ نرم را در تقابل میان قدرت ها دوچندان می کند ویژگی های خاصی است که این جنگ از آنها برخوردار است و جنگ نرم، جنگ ریشه ای و عمیق است، نمی خواهد شاخ و برگ ها را بزند، هدف این است که ریشه و ستون اصلی این شجر را ساقط کند و معطوف به زیرساخت های فکری، اعتقادی و فرهنگی است، نامحسوس و ناشناخته است، مثل موریانه عمل می کند، مثل آدمی که خیلی جدی و معتقد بود و مسجد و نماز و روزه اش ترک نمی شد و اعتقاداتش سر جایش بود، اما یک مرتبه می بینیم 180 درجه عوض شد، همان آدم است ولی کاملا تغییر کرده است، مثل موریانه ای که فکر را از بین برده است.

حجت الاسلام کلانتری  ادامه داد: جنگ نرم، تدریجی و آرام است، یعنی نمی شود خیلی محسوس موقعیت آن را متوجه شد و جلویش را گرفت و پیچیده متنوع، جذاب و فریبنده است و طراحی شده وسازمان یافته است و سرمایه و دلار و افراد زیادی پشت این کار قرار گرفته است. وی تاکید کرد: جنگ نرم، فراگیر، گسترده و متناسب با عموم مخاطبان است و وقتی فتنه ای رخ می دهد کف خیابان از نوجوان تا فرد مسن و حتی معمم و استاد دانشگاه هم هست و همه یک چیز را می گویند و در یک مسیر حرکت می کنند و علتش این است به تناسب آدم ها در جنگ نرم، طراحی صورت می گیرد.

حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: جنگ نرم متکی بر تجهیزات و ابزارهای تکنولوژیکی است و این ابزارهای مدرن می توانند در خدمت جنگ نرم به عنوان سلاح قرار گیرند و جنگ نرم همچنین ارزان و کم هزینه است، به ظاهر هیچ خونریزی اتفاق نمی افتد و هیچ آدمی کشته نمی شود و احساسات کسی هم بر انگیخته نمی شود و مثل جنگ سخت نیست که خانه ها خراب شود و هواپیماهای جنگی پرواز کنند و دیوار صوتی شکسته شود و توپ و تانک وسط بیاید و این گونه نیست و اینجا اصلا هیچ اتفاقی نمی افتد و بعد می بینیم از اساس تهی شده است.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) پیرامون مقدمات ورود به عرصه جهاد تبیین هم گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند جهاد تبیین واجب عینی و فوری است و لذا بر گردن همه ما است که دست به کار شویم و اقدام کنیم و برای ورود به عرصه جهاد تبیین، کسی می خواهد وارد این عرصه شود باید در اولین گام خودش نسبت به حقایق و واقعیت ها آگاهی و اشراف داشته باشد و مثل کسی که می خواهد در جنگ فیزیکی بجنگد اول باید آموزش کامل دیده باشد وگرنه رفتنش به جبهه و جنگ، جز ضرر هیچ چیزی ندارد و وقتی فرد قرار است در این جهاد حقیقت را تبیین کند، باید حقیقت را فهمیده باشد و از واقعیت ها آگاه باشد.

وی در مورد دومین مقدمه ورود به عرصه جهاد تبیین بیان کرد: تبیین کننده باید نسبت به آنچه تبیین می کند ایمان داشته باشد و این یک اصل است و رمز موفقیت پیامبران در بستر تاریخ همین است که به حرف خودشان ایمان داشتند.

حجت الاسلام کلانتری در توضیح مقدمه سوم ورود به عرصه جهاد تبیین گفت: تبیین کننده باید زبانش، زبان قوم باشد و جایی که قرار است تبیین اتفاق بیافتد باید لسان، لسان قوم باشد یعنی اگر خواستیم برای فرزند خودمان حقیقت را تبیین کنیم باید با زبان بچگی با او حرف بزنیم و در دبیرستان با زبان نوجوانان دبیرستانی و در دانشگاه با زبان دانشجو و در حوزه با زبان طلاب حرف بزنیم و جایی که قرار است تبیین اتفاق بیافتد، اقتضای مخاطب باید حتما رعایت شود.

وی در توضیح چهارمین مقدمه ای که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: تبیین کننده باید عملش منطبق بر گفتارش باشد و وقتی قرار است از یک اصل از اصول اسلام یا اصلی از اصول انقلاب اسلامی یا دفاع مقدس دفاع و تبیین کنیم، اگر رفتار من مخالف آن باشد قطعاا دفاع من نه تنها هیچ اثری ندارد بلکه اثر عکس هم دارد.

حجت الاسلام کلانتری تصریح کرد: عمل، حرف اول را می زند و عکس این، استادی است که در کلاس، درسِ شرک داده است اما عملش موحدانه بوده است، دانشجویانش همه موحد می شوند. یعنی با خودکار در کتاب، شرک را می نویسند اما عمل موحدانه انجام می دهند و به سمت توحید می روند، چون عمل استاد، عمل توحیدی است و اگر یک فرد انقلابی، زبانش، زبان انقلابی باشد ولی عملش، عمل انقلابی نباشد مخاطبانش ضد انقلاب می شوند و کسی که وارد این جهاد می شود باید دقت کند نه با زبان بلکه با عمل و با رفتارش تبیین کند.

 وی در توضیح پنجمین موردی که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: حضور در جبهه جهاد تبیین باید با صبر و سعه صدر باشد، در جنگ سخت با فشاردادن ماشه تفنگ ممکن است دشمن فرار کند و یک گلوله خمپاره که در دستگاه خمپاره زن می گذاریم و شلیک می شود، ممکن است خط دشمن را بشکند اما در جهاد تبیین این گونه نیست و بعضی از اوقات باید ده ها جلسه برای مخاطب خود برگزار کنیم تا یک اصل اعتقادی را جا بیندازیم و این در تاریخ تشیع به وفور دیده شده است.

حجت الاسلام کلانتری در توضیح ششمین مقدمه ای که تبیین کننده باید رعایت کند، اظهار کرد: تبیین کننده باید از بداخلاقی و پرخاش بپرهیزد و وقتی عرصه تبیین به وسط می آید باید آدم در گفتار نرم نرم شود.

خاطر نشان می شود، در این نشست تعدادی از شرکت کنندگان، ضمن بیان دیدگاه های خود پیرامون عرصه جهاد تبیین، سئوالات خود را مطرح کردند.

کد خبر 1246451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha