نخستین عامل آلودگی هوای شیراز تردد خودروهاست‌

پورشیرزاد گفت: ایجاد فرهنگ عمومی و عدم انجام اقداماتی مانند تردد خودروهای تک سرنشین و ... در کاهش آلودگی هوا موثر است زیرا نخستین عامل آلودگی هوای شیراز تردد خودروهاست‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، عطا پورشیرزاد، امروز شنبه (24 دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته «هوای پاک» با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و هفته هوای پاک گفت: سال به سال، بحث هوای پاک و آلودگی هوا با توجه به توسعه های انسانی اهمیت بیشتری می یابد و امسال سعی کرده ایم که بیشتر به سمت عملیاتی شدن برویم.

مدیرکل محیط زیست استان فارس افزود: تا اراده ملی نباشد حقوق ملی محقق نمی شود و محیط زیست یک بستر است که مردم در حفظ محیط زیست و پاک نگاه داشتن هوا نقش موثری دارند.

وی با تاکید بر اهمیت اقدامات فرهنگی در حفظ پاکی هوا اظهار کرد: ایجاد فرهنگ عمومی و عدم انجام اقداماتی مانند تردد خودروهای تک سرنشین و ... در کاهش آلودگی هوا موثر است زیرا نخستین عامل آلودگی هوای شیراز تردد خودروهاست‌.

پورشیرزاد تاکید کرد: به روز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی و تشویق مردم برای استفاده از این وسایل در کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارد و  حفظ باغات شیراز در هوای پاک مهم است زیرا یک هزار هکتار از سه هزار هکتار باغات شیراز تاکنون تغییر کاربری داشته است.

وی با اشاره به اختصاص پارک ملی «بمو» به مسکن بیان کرد: تاکنون محیط زیست زمینی به این امر اختصاص نداده است و موافقتی در این خصوص نکرده ایم و هر کاری بخواهد انجام شود در چارچوب قانون باید باشد.

پورشیرزاد متولی تغییر کاربری فضای سبز را هم شهرداری دانست و گفت: اما محیط زیست برای حفظ باغات شیراز هشدارها و تاکیدات لازم را می دهد.

وی با تاکید بر اینکه تالاب ها با حقابه جان لازم را نمی گیرند، گفت: باید با اقدامات علمی و اصلاح نوع کشاورزی و روش های تخصصی برای احیای تالاب ها تلاش کنیم.

آلودگی هوا در شیراز ناشی از منابع متحرک است

قاسم نهاوندی هم در این نشست گفت: در سال ۹۶ گزارشی با نام «سیاهه آلودگی هوا» توسط دانشگاه شیراز تهیه شد که نشان می داد آلودگی هوا در شیراز ناشی از منابع متحرک است.

معاون اداره کل محیط زیست استان فارس افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹ درصد روزها پاک بود، ۶۵ درصد قابل قبول، پنج درصد روزهای ناسالم برای گروه های حساس و کمتر از یک درصد ناسالم برای تمامی گروه ها بود و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹ درصد روزها پاک بودند و یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا ورود ریزگردها از کشورهای اطراف بوده است.

وی در خصوص انتقال کارخانه های آلاینده از شیراز اعلام کرد: کارخانه «ریشمک» کاملا منتقل شده است و کارخانه «پشم شیشه» تا پایان سال باید به شهرک اقتصادی جابجا شود و کارخانه «سیمان» هم ظرف سه سال آینده باید از شهر منتقل شود و با جدیت انتقال کارخانه روغن نباتی «نرگس» را دنبال می کنیم.

نهاوندی در خصوص نقاط تولید گاز متان هم گفت: در سایت های پسماند، احتمال ایجاد گاز متان وجود دارد و سایت «برمشور» از بخش های مدیریت پسماند در سطح کشور است که گاز متان حاصل از آن به نیروگاه مجاور جمع آوری و انتقال داده می شود.

وی در خصوص کارخانه های نشاسته سازی در شیراز بیان کرد: سه واحد نشاسته سازی در مجاورت «چنار راهدار» وجود دارد که جریمه و پلمب هم شده اند و باید سیستم فاضلاب خود را بهینه کنند و تجهیزاتی به کار بگیرند که کمترین تولید فاضلاب را داشته باشد و قرار است این کارخانه ها جابجا شوند که ۲ کارخانه ۸۰ درصد کارهایشان انجام شده است.

نهاوندی در مورد وضعیت تالاب ها هم عنوان کرد: اگر تالاب «بختگان» آب لازم را داشته باشد فلامینگوها مشکلی برای حضور در تالاب ندارند و جوجه آوری خواهند داشت.

رها سازی یکصد میلیون متر مکعب حقابه تالاب ها در فارس

نبی الله مرادی هم در این نشست تاکید کرد: اگر عرصه های طبیعی را حفظ کنیم به داشتن هوای پاک پایدار می توانیم امیدوار باشیم‌.

معاون محیط زیست طبیعی فارس ادامه داد: توسعه و اشتغال استان سال ها بر کشاورزی متمرکز شده که موجب آسیب رسیدن به منابع آب شده است که باید برای مدیریت آن اقدامات لازم انجام شود.

وی در مورد تالاب های فارس هم گفت: از زمان احداث سد «درودزن» در بالادست «بختگان»، رها سازی برای تالاب ها انجام نشد اما با پیگیری های مختلف از سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیون متر مکعب رهاسازی شد اما در سال ۱۴۰۰ رهاسازی نداشتیم و امسال هم یکصد میلیون متر مکعب در ۲ تا سه مرحله رهاسازی خواهیم داشت.

 

کد خبر 1246616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha