مساجد نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند

اسلامی به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام راحل با سخنرانی های افشاگرانه خود در مساجدف گفتمان سازی انقلاب اسلامی را از مساجد آغاز کرد.

محسن اسلامی- مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان با موضوع نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: به گواه تاریخ حضرت امام خمینی(ره) با سخنرانی های افشاگرانه در مساجد برای عموم مردم توانستند گفتمان سازی انقلاب اسلامی را آغاز کنند و از سال 1342 این مساجد بودند که منبر اصلی امام راحل و شاگردان ایشان بود که توانست لرزه بر مبانی سست و بی پایه رژیم شاهنشاهی بیاندازد و آن را از پای درآورد و اگر نبود یک منبر و پناهگاه اصلی مانند مساجد به نظر این اتفاق نمی افتاد.

 

وی با یادآوری اینکه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد به محل تجمع مخفیانه انقلابیون تبدیل شده بودند، گفت: اعلامیه ها و سخنرانی های امام راحل در مساجد توزیع می شد و مبارزان انقلابی در جریان حرکت انقلاب قرار می گرفتند.

 

اسلامی با یادآوری اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق بار دیگر شاهد حضور رزمندگان در مساجد برای ثبت نام و اعزام به جبهه های جنگ بودیم، افزود: همچنین تدارک پشت جبهه های جنگ نیزدر مساجد انجام می شد.

 

وی به شکست مذبوحانه دشمن در جنگ سخت بر علیه ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: این شکست دشمن را به راه اندازی جنگ نرم برعلیه ایران اسلامی واداشت و در این مرحله نیز ایجاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در راستای بصیرت افزایی جوانان برای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن در دستور کار قرار گرفت.

 

این مسئول با یادآوری اینکه کارکرد اصلی مسجد به عنوان خانه خدا، پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است، گفت: به تبع این کارکرد، کانون های فرهنگی و هنری مساجد با شعار جذب جوانان و نوجوانان به مساجد راه اندازی شدند و به سهم خود توانستند در راستای عدالت فرهنگی و توزیع آن در مناطق روستایی گام های موثری بردارند. اگر کارکردهای اصلی مسجد توسط کانون های مساجد محقق شود، تاثیرگذاری این مراکز در بین عموم  مردم بیشتر خواهد بود.

 

اسلامی به اتفاقات اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: هر زمانی که به مسجد و کارکردهای اصلی آن در جامعه توجه شود، مردم در آرامش به سر خواهند برد و اگر به مساجد با محوریت امام مسجد بها داده نشود جامعه از آرمان های اصلی خود دور خواهد ماند.

 

به گفته وی، شاهد بودیم که با تعطیلی مساجد و مدارس، دشمن در حوادث اخیر به زیرکی هر چه تمام وارد عمل شد و اگر مساجد با مساله محوری یا همان گفتمان اصلی امام و رهبری معظم انقلاب عمل کنند جوانان و نوجوانانی به سبب فطرت پاکی که دارند از هر گونه آسیب درامان خواهند بود.

 

اسلامی در ادامه تعداد کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعال استان زنجان را 384 باب کانون اعلام کرد و گفت: کانون های مساجد بعد از پایگاه های مقاومت بسیج، گسترده ترین شبکه مردمی  حلقه میانی بین مردم و دولت هستند که فعالیت های میدانی خوبی را آغاز کرده اند.

 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم آرمانی نگاه کنیم با جایگاه اصلی کانون های مساجد تفاوت بسیاری داریم ولی با توجه به بودجه و تخصیص آن به کانون ها و تجهیز این مراکز به ابزار روز می توان به آن آرمان واقعی رسید.

 

مدیر ستاد کانون های مساجد استان زنجان گفت:آرمان واقعی در کانون های مساجد، حضور پرنشاط جوانان و نوجوانان در کانون های مساجد جهت انجام کارهای فرهنگی ، هنری، اجتماعی و بصیرتی که همان جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره فرمودند.

 

وی تعداد اعضای کانون های مساجد استان زنجان در سامانه بچه های مسجد را 13964 نفر خواند و گفت: 58 درصد کانون های مساجد استان زنجان روستایی و 42 درصد شهری هستند، همچنین 27 درصد اعضای کانون های مساجد استان زنجان را خواهران و 73 درصد را برادران تشکیل می دهد و 55 درصد از مدیران کانون های مساجد استان زنجان زیر 40 سال سن دارند.

 

کد خبر 1251510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha