مباحث میراث فرهنگی و گردشگری با مفاهیم و تفاسیر قرآنی تطبیق داده شود

آیت الله ناصری با اشاره به استفاده از آیات قرآن کریم در سبک زندگی گفت: مباحث میراث فرهنگی و گردشگری با مفاهیم و تفاسیر قرآنی تطبیق داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، آیت الله محمدرضا ناصری پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از مسئولان میراث فرهنگی کشور و استان یزد با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی بیان کرد: در برخی موارد مسائل مهم مرتبط با این حوزه مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر به ظواهر پرداخته شده است.

 

وی عنوان کرد: انتقال فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ اصیل اسلامی در میراث فرهنگی به ویژه در برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ناصری ادامه داد: فرهنگ اصیلی که راهنما و چراغ راه برای نسل‌های آینده است، باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این فرهنگ ریشه در باورها و عقاید افراد و جوامع دارد.

 

امام جمعه یزد، معماری قدیم یزد را معماری اصیل و آمیخته با فرهنگ اسلامی دانست و گفت: کوبه‌های درهای قدیمی، گنبدها و گلدسته‌ها، هشتی خانه‌ها، بادگیرها و ... هر کدام نمادی است که معرف یک فرهنگ است و این ارزش‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

 

ناصری بیان کرد: آیات قرآن نیز به عبرت‌ از گذشته‌ها تاکید دارد و جا دارد مباحث میراث فرهنگی و گردشگری با مفاهیم و تفاسیر قرآنی تطبیق داده شود.

 

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم در میراث فرهنگی، فرهنگ صحیح، اصیل و اسلامی را به جامعه القا کنیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد بر لزوم استفاده از دانش معماری گذشتگان در ساخت و سازهای امروزی تاکید کرد و اظهار داشت: ساختمان سازی‌های امروزی به نحوی است که ساکنان آن ناچار به استفاده بیش از حد از انرژی هستند ضمن اینکه سایر شئون و بایدهای زندگی در آن رعایت نشده است.

 

وی تاکید کرد: فرهنگ ساختمان سازی با الهام گرفتن از معماری گذشتگان باید احیا شود و لازم است اداره میراث فرهنگی در این زمینه بستر لازم را برای دست اندرکاران امر از جمله نظام مهندسی ساختمان فراهم کند.

 

ناصری بیان کرد: میراث فرهنگی در کنار برنامه‌های خود فرهنگ کار، جدیت، همزیستی مسالمت آمیز، خدامحوری، حجاب، سختکوشی همچنین فرهنگ قنات و قنوت و قناعت را در جامعه ترویج کند.

 

کد خبر 1251605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha