عدم تخریب بناهای تاریخی ثبتی و با ارزش در طرح توسعه حرم  مطهر حضرت شاهچراغ (ع)

امیری گفت: بناهای تاریخی ثبتی و با ارزش در طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) تخریب نخواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، مصیب امیری، امروز چهارشنبه (26 بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه فارس که در خصوص حاشیه مطرح شده در باب طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)  در امامزاده ابراهیم (ع) شیراز برگزار شد، گفت: ارزش در طرح توسعه حرم  مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، استفاده از فضای بین این حرم مطهر و حرم مطهر سید علاالدین حسین (ع) مورد تایید میراث فرهنگی است و هیچ بنای ثبتی و با ارزشی در محدوده این طرح قرار ندارد و تخریب نمی شود.  

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: تصمیمات گرفته شده امروز در این مورد با تصمیماتی که ۱۰ سال قبل گرفته شده است، تفاوت دارد.

وی با اشاره به ساخت هتل «بین الحرمین» هم گفت: این محدوده با هدف دسترسی به 2 حرم مطهر در سال ۷۴ تخریب شد اما بهتر بود در آن  زمان این اقدام و این دسترسی به انجام می رسید اما ضمن عدم ایجاد دسترسی، بخشی هم به مجتمع های تجاری و پارکینگ اختصاص یافت.

امیری تصریح کرد: بافت تاریخی ضوابط و حریم دارد و در پهنه ۳۶۰ هکتاری بافت تاریخی شیراز، ۴۱۰ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد و با وجود این ضوابط قطعا ساخت و سازی در این محوطه صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به  مباحثی که طی روزهای گذشته عنوان شد، گفت: این موضوع که حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و آستان مقدس سید علاالدین حسین (ع) کل مجموعه بافت ۳۶۰ هکتاری تاریخی شیراز را در بر بگیرد شبیه به یک شوخی بزرگ است.

امیری ادامه داد: این طرح در سال ۸۹ تحت عنوان مجموعه ۵۷ هکتاری تصویب شد اما در حال حاضر بدین معنا نیست که در مقیاس این مجموعه تعیین شده باید تخریب انجام شود و فضاهای جدید تجاری در این محوطه ایجاد نخواهد شد زیرا پروژه های مجتمع های تجاری اطراف این حرمین مطهر،  امروز رونق لازم را ندارند و بسیاری از آنها خالی از کسبه هستند.

وی اضافه کرد: اگر اتصالی میان این دو حرم مطهر ایجاد شود بر مبنای سامان دهی و دسترسی انجام می شود  و اگر بدنه ها بازسازی شود به ظرفیت گردشگری شهر شیراز کمک خواهد کرد که این موضوع اصلا به معنای تخریب نیست.

امیری ضمن قرائت آخرین نتیجه پژوهشگاه سازمان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم اظهار کرد: بر اساس طرح مشاور گزینه مورد تایید میراث فرهنگی برای اتصال 2 حرم مطهر، استفاده از فضای بین دو حرم است که هم اکنون با عرض مناسب وجود دارد و با ایجاد نظم هندسی و بدنه سازی مناسب، اتصال بین 2 حرم مطهر را تامین خواهد کرد و هیچ بنای ثبتی و با ارزشی در محدوده طرح قرار نگرفته و تخریب نخواهد شد.  

خاطر نشان می شود، رئیس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری به همراه مدیر روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اصحاب رسانه و بسیاری از فعالان حوزه گردشگری شهر شیراز  از محور طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) بازید کردند و پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.

 

کد خبر 1252997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha