کتابت  اسامی ائمه معصومین (ع) برای هنرمندان خوشنویس توفیق الهی است

علی تن، هنرمند خط نگار با بیان اینکه نام و القاب امام حسین(ع) در موارد بسیار از سوی خوشنویسان کتابت شده و در نمایشگاه های مختلف هنری به نمایش درآمده است، گفت: خطاطی اسامی ائمه معصومین (ع) برای هنرمندان توفیق الهی است.

«علی تن»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران و هنرمند خط نگار درباره برکات خطاطی نام و القاب ائمه معصومین (ع) توسط هنرمندان خوشنویس به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: یکی از توسلاتی که می شود به ائمه معصومین داشت بردن نام مبارک شان است؛ خود نام بزرگواران را گفتن و به زبان آوردن ثواب دارد و هنرمند این ذکر را با کلمه خود می نویسد و ثواب را دوچندان می کند در واقع هم ثواب ذکر ائمه معصومین(ع) و هم ثواب دیدن نام این بزرگواران را می برد یعنی هم خودش متنعم می شود و هم دیگران را در این ثواب و دیدن نام ائمه (ع) شریک می کند.

 

این هنرمند خط نگار اظهار کرد: در ایام میلاد با سعادت حضرت سیدالشهدا (ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام سجاد(ع) قرار داریم و هنرمندان از نام این بزرگواران در آثار هنری شان بسیار استفاده کرده اند. اشعاری که در این زمینه خطاطی شده، آیات و روایاتی که مربوط به اهل بیت (ع) است و به صورت ویژه طراحی های اسماء الحسنی و اسماء این بزرگواران با اشکال، رنگ ها و خطوط مختلف در نمایشگاه های مختلف هنری در معرض نمایش گذاشته شده است. نام این بزرگواران و گفتن نام آنها توفیق و سعادتی است که خداوند نصیب عده ای خاص می کند و برخی از هنرمندان شامل این توفیق و نعمت الهی می شوند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در پاسخ به این سئوال که در خطاطی نام ائمه (ع) کدام خطوط در بین خوشنویسان ایرانی پر کاربردتر است، گفت: در ایران بیشتر کاربرد خوشنویسی برای ائمه خط ثلث هست چرا که با خط ثلث هم کلمات عربی و هم فارسی را به نگارش درمی آورند و ترکیبات زیادی دارد؛ بعد از این خط هم خط نستعلیق جزو خطوط پرطرفدار ایرانی است که این اسماء در این خط بیشتر به چشم می خورد. هنرمندان ایرانی علاوه بر خطوط مختلف و زیادی که وجود دارد از این دو نوع خط در خوشنویسی برای نشان دادن کلمات و فضایل آن بزرگواران استفاده می کنند.

 

کد خبر 1254673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha