برنامه یک ساله بزرگداشت مفاخر خراسان جنوبی تهیه شد

فرخنده گفت: چشم‌انداز و برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال آینده تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی است و یک برنامه یکساله برای بزرگداشت مفاخر استان طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، همایش بزرگداشت حکیم نظامی امروز (14 اسفند) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 

علی فرخنده – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی- در همایش بزرگداشت حکیم نظامی که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: خراسان جنوبی در حوزه مفاخر با داشتن بزرگان و چهره‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد و دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید برای معرفی مشاهیر و مفاخر استان به نسل‌ جدید برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی  با بیان اینکه هویت ایرانی اسلامی و انقلابی نخستین اولویت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، افزود: با هدف بزرگداشت مفاخر استان باید آثار هنری تولید شود تا این بزرگان به دست فراموشی سپرده نشوند و در کنار شاعرانی همچون فردوسی می‌توانیم شاعر نام‌آور قرن هشتم و نهم «ابن‌حسام خوسفی» را از این خطه مورد توجه قرار دهیم.

 

فرخنده افزود: چشم‌انداز و برنامه  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال آینده تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی است و یک برنامه یکساله برای بزرگداشت مفاخر استان طراحی شده است.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت شعر آیینی در خراسان جنوبی حرف برای گفتن دارد، افزود: هدف از برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر فرهنگی، الگوسازی برای نسل جوان، ترویج فکر و اندیشه این بزرگان است که همگان در این زمینه وظیفه دارند لذا باید نگاه به داشته‌های خود را با یک چشم‌انداز و طراحی برنامه بلندمدت تقویت کنیم .

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: انتقال اندیشه مفاخر و بزرگان به نسل کنونی با ابزار هنر امکان دارد.

 

فرخنده با اشاره به هجمه های فرهنگی بر حوزه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه افزود: رویدادهای ادبی از این جهت اهمیت دارند و برخی کشورها تلاش می‌کنند شاعرانی که متعلق به تاریخ ایران هستند، عامدانه این ثروت فرهنگی را از چنگ ایرانیان دربیاورند.

 

وی گفت: وظیفه ما در این جدال فرهنگی حفظ و پاسداشت مفاخر استان و حفظ این میراث گرانبها است و نظامی گنجوی به کشور ما تعلق دارد، شاعران و ادیبانی همچون حافظ، سعدی و عطار همه آنان یک مجموعه هستند که فرهنگ ایران را غنا بخشیده‌اند.

 

در این مراسم محمد بهنام فر، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند هم ابراز امیدواری کرد که با استمرار این تعامل و هم‌افزایی جلسات باشکوهی برای بزرگداشت مفاخر استان برگزار شود و اظهار کرد: برخی کشورها سعی می‌کنند شاعران بزرگ و بنام ایران از جمله مولانا و نظامی را به نفع خودشان مصادره کنند.

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به نام مولانا یا نظامی گنجوی ملت‌ها را در مقابل هم قرار دهیم روح این شاعران دچا رنجش خواهد شد، گفت: زبان و فرهنگ ویت انسان را تشکیل می‌دهد و باید دید این شعرا با چه زبانی سخن می‌گفتند و زبان آنها ریشه در چه فرهنگی داشته است.

 

بهنام فر گفت: نظامی گنجوی با دارا بودن منظومه‌های عاشقانه نقطه عطفی در فرهنگ ادبی فارسی است.

 

 

کد خبر 1256053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha