وظیفه روحانیت در جامعه اسلامی مقابله با بدعت ها و کج روی هاست

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ضمن تشریح محورهای حکمرانی در نظام اسلامی و وظایف روحانیت گفت: امروز عالمان و فرهیختگان با پاسخ به شبهات، می توانند به جریان اندیشه صحیح در جامعه کمک کنند و از پیامدهای شبهات فروخورده در جامعه مصون بمانیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر؛ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در نشست «منشور روحانیت امام خمینی(س) الگوی اجتماعی حکمرانی» که در سالن توحید حرم مطهر امام خمینی (س) برگزار شد، با اشاره به "نهضت اخلاقی و تربیت نفوس" بعنوان یکی از وظایف پیامبر بر اساس عبارت «یُزَکّیهِم» در آیات قرآن و روایت «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» از رسول خدا(ص) تصریح کرد: هدف دین و رسالت پیامبران، توسعه معنوی و گسترش معنویت میان مردم در جامعه و در نتیجه تهذیب نفوس و فراهم نمودن زندگی شایسته برای همگان است.

 

 

وی در ادامه با تبیین موضوع تعلیم به عنوان یکی از وظایف دیگر پیامبران و با اشاره به حدیث "اِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً" افزود: بعضی از علوم هرگز از طریق بشر و تجربه بشری به دست نمی آید اما در دین به لحاظ ارتباط پیامبر(ص) با خداوند، انسان می تواند علومی را بیاموزد که برای نوع بشر به تنهایی دست نیافتنی است.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، توسعه عدالت و ایجاد قسط و عدل در جامعه را از دیگر رسالت های پیامبران بر اساس آیات قرآن عنوان کرده و با اشاره به آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...» خاطر نشان ساخت: پیامبر(ص) شرایطی را فراهم کرد و علم و دانش به مردم آموخت و در پرتو این تعالیم نورانی، مردم باید بستر را برای ایجاد عدالت در جامعه فراهم کنند.

 

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به آیه «...ويَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ...» توسعه آزادی ها را از دیگر محورهای اسلام در اداره جامعه توصیف کرده و ابراز داشت: بر اساس منطق اسلام، خداوند انسان را آزاد آفرید و وظیفه پیامبر این است که مردم را از زنجیرهای اسارت و بردگی برهاند. در زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز انواع آزادی هایی که در آن عصر متصور بود مانند آزادی بیان محقق گردید و جامعه توانست به رشدی مطلوب برسد.

 

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: بر اساس آموزه های قرآن و روایت امام صادق (ع) که می فرمایند: إنَّ العُلَماءَ وَرَثَهُ الأنبِياءِ، عالمان وارث پیامبران هستند و خصوصا در این برهه از زمان که همگان روحانیت را در مسندهای نظام اسلامی می بینند، مسئولیت سنگین تری را بر عهده دارند و باید در راستای تحقق اهداف و محورهای رسالت پیامبران گام بردارند.

 

 

وی مقابله با بدعت ها و کج روی ها را از وظایف روحانیت در جامعه اسلامی عنوان و تصریح کرد: هنگامی که کج اندیشان به دنبال انحراف در دین برمی آیند، وظیفه عالمان و فرهیختگان جامعه این است که در مقابل بدعت ها بایستند و نگذارند مردم به انحراف کشیده شوند. مقابله با ظلم و ستم و دفاع از مظلوم و همچنین بیان معارف دینی و تعلیم دین به مردم از دیگر وظایف روحانیت در جامعه اسلامی است. 

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدگاه های امام خمینی(ره) در زمینه حکمرانی دینی در جامعه اسلامی خاطر نشان کرد: امروز روحانیت اگر بخواهد جامعه را درست مدیریت کند و دچار چالش ها و مشکلات نشود باید تمامی آموزه های اسلامی در خصوص حکمرانی دینی در جامعه اسلامی را به صورت دقیق مورد نظر قرار داده و اجرایی کند.

 

وی در ادامه با اشاره به لوازم اجرایی سازی آموزه های اسلام در مورد حکمرانی موفق دینی و با الهام از دیدگاه های امام خمینی(ره) ابراز داشت: امروز یک از معضلات جامعه، عدم معرفی اسلام به صورت صحیح و شایسته است، حضرت امام(ره) همواره توصیه داشتند که همه مسلمانان به ویژه اهل منبر و تبلیغ، اسلام را وارونه جلوه ندهند زیرا اگر اسلام را همانگونه که هست عرضه نماییم، دنیا این دین الهی را به خاطر زیبایی ها و جاذبه هایش خواهد پذیرفت؛ حقیقتا مذاهب و فرق دیگر در جهان برخلاف اسلام هیچ برنامه ای برای زندگی بشر نداشته و فاقد هرگونه جذابیت اند.

 

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: امام(ره) همواره توصیه به ساده زیستی داشتند و خود نیز بسیار ساده و بدون هیچ تشریفاتی زندگی می کردند؛ امروز نیز روحانیت اگر بخواهد در جامعه موفق باشد باید رفاه را برای مردم بخواهد ولی خود زاهدانه زیست کند زیرا اگر روحانیت اشرافی زندگی نماید قطعا مردم از این قشر گریزان خواهند شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به نامه تاریخی امام خمینی(ره) خطاب به گورباچف در خصوص مرگ کمونیسم تصریح کرد: عالم به زمان بودن یکی از ویژگی های بارز حضرت امام(ره) بود، آن عارف حکیم آینده را می دید و بی شک آینده نگری و شناخت جریانات سیاسی دنیا، آگاهی بر اقتصاد بین الملل و... مؤلفه هایی است که باید یک روحانی موفق در نظام حکمرانی دینی بر آن ها مسلط باشد که حضرت امام همه این ها را دارا بود.

 

 وی با اشاره به اهمیت نقش نسل جوان در جامعه و با بیان عبارات حضرت امام خمینی(ره) در این خصوص، تأکید کرد: امروز موضوع نسل جوان و توجه به نیازهای این قشر آینده ساز بسیار مورد اهمیت است و موفقیت در نظام حکمرانی دینی در گرو توجه و برنامه ریزی برای نسل جوان است از این رو شناخت نیازها و پاسخ به شبهات و ایجاد امید نسبت به آینده از مهم ترین وظایف روحانیت است، زیرا اگر اینگونه عمل نکنیم قطعا گرفتار معضلات و چالش های فراوانی خواهیم شد.

 

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: امروز ما وظیفه داریم فضای پاسخگویی به شبهات را باز بگذاریم تا عالمان و فرهیختگان با پاسخ به شبهات، به جریان اندیشه صحیح در جامعه کمک کنند و از پیامدهای شبهات فروخورده در جامعه مصون بمانیم.

کد خبر 1256191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha